• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från Sala upp till Luleå

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Började morgonen med lite frukost vid sextiden på måndagen, hade kvällen innan packat in kläder och fyllt vatten. Brukar ha ca 20 L vatten i starten av mina resor,
det räcker ganska långt för mig. Tvätta mig lite och ha till disk mm, brukar klara några dagar, fyller på vid behov efter vägen. Försöker hålla ned vikten, inte för att jag har låg lastvikt, 750 kg räcker långt. Men min veteran hade 84 hk som ny och nu efter lite mer än trettio tusen mil finns nog inte alla kvar. På en så lång resa vill jag färdas så lätt som möjligt. Utgår ifrån Sala efter ett snabbt läkarbesök, envis vaxpropp i örat, tog inte så lång tid att få bort. Tankade fullt, kör på 98 oktan så fyller på där jag vet att det finns, 20.79 kr litern. Blåser ordentligt så räknar med en förbrukning på ca 1,3 L/mil, min veteran gillar verkligen inte motvind, det och stora backar ökar förbrukningen mycket. Via Heby upp mot Gävle, väldigt lite trafik blev inte omkörd så många gånger, jag kör i 80 - 85 i varje fall efter min hastighet mätare.
Solen lyser och träden är gröna, en vacker dag att resa på, om det inte vore för motvinden alldeles perfekt. Ser några rovfåglar på himlen och några tranor spankulerandes på åkrarna, lite natur upplevelser innefrån Hb. Tänker på hur otroligt vackert det är och fyller på med minnen att ha när vintern kommer.
Åker vidare norrut och passerar via Valbo upp på E4, lite mer trafik men ändå väldigt lite för en så stor väg. Har mött en del husbilar efter vägen, säsongen är igång och fler vill se sig omkring i vårt land eller kanske på väg ner i Europa. Känns trevligt att vinka till andra resenärer på våra vägar, finns ändå en gemenskap i vårt resande med husbilar. Blir en lunch och middagslur i Söderhamn, lite trött så köpte en Cesar sallad på Lidl somnade gott med full mage.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Började morgonen med lite frukost vid sextiden på måndagen, hade kvällen innan packat in kläder och fyllt vatten. Brukar ha ca 20 L vatten i starten av mina resor,
det räcker ganska långt för mig. Tvätta mig lite och ha till disk mm, brukar klara några dagar, fyller på vid behov efter vägen. Försöker hålla ned vikten, inte för att jag har låg lastvikt, 750 kg räcker långt. Men min veteran hade 84 hk som ny och nu efter lite mer än trettio tusen mil finns nog inte alla kvar. På en så lång resa vill jag färdas så lätt som möjligt. Utgår ifrån Sala efter ett snabbt läkarbesök, envis vaxpropp i örat, tog inte så lång tid att få bort. Tankade fullt, kör på 98 oktan så fyller på där jag vet att det finns, 20.79 kr litern. Blåser ordentligt så räknar med en förbrukning på ca 1,3 L/mil, min veteran gillar verkligen inte motvind, det och stora backar ökar förbrukningen mycket. Via Heby upp mot Gävle, väldigt lite trafik blev inte omkörd så många gånger, jag kör i 80 - 85 i varje fall efter min hastighet mätare.
Solen lyser och träden är gröna, en vacker dag att resa på, om det inte vore för motvinden alldeles perfekt. Ser några rovfåglar på himlen och några tranor spankulerandes på åkrarna, lite natur upplevelser innefrån Hb. Tänker på hur otroligt vackert det är och fyller på med minnen att ha när vintern kommer.
Åker vidare norrut och passerar via Valbo upp på E4, lite mer trafik men ändå väldigt lite för en så stor väg. Har mött en del husbilar efter vägen, säsongen är igång och fler vill se sig omkring i vårt land eller kanske på väg ner i Europa. Känns trevligt att vinka till andra resenärer på våra vägar, finns ändå en gemenskap i vårt resande med husbilar. Blir en lunch och middagslur i Söderhamn, lite trött så köpte en Cesar sallad på Lidl somnade gott med full mage.
Ha en trevlig resa önskar en fd. Lulebo...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Började morgonen med lite frukost vid sextiden på måndagen, hade kvällen innan packat in kläder och fyllt vatten. Brukar ha ca 20 L vatten i starten av mina resor,
det räcker ganska långt för mig. Tvätta mig lite och ha till disk mm, brukar klara några dagar, fyller på vid behov efter vägen. Försöker hålla ned vikten, inte för att jag har låg lastvikt, 750 kg räcker långt. Men min veteran hade 84 hk som ny och nu efter lite mer än trettio tusen mil finns nog inte alla kvar. På en så lång resa vill jag färdas så lätt som möjligt. Utgår ifrån Sala efter ett snabbt läkarbesök, envis vaxpropp i örat, tog inte så lång tid att få bort. Tankade fullt, kör på 98 oktan så fyller på där jag vet att det finns, 20.79 kr litern. Blåser ordentligt så räknar med en förbrukning på ca 1,3 L/mil, min veteran gillar verkligen inte motvind, det och stora backar ökar förbrukningen mycket. Via Heby upp mot Gävle, väldigt lite trafik blev inte omkörd så många gånger, jag kör i 80 - 85 i varje fall efter min hastighet mätare.
Solen lyser och träden är gröna, en vacker dag att resa på, om det inte vore för motvinden alldeles perfekt. Ser några rovfåglar på himlen och några tranor spankulerandes på åkrarna, lite natur upplevelser innefrån Hb. Tänker på hur otroligt vackert det är och fyller på med minnen att ha när vintern kommer.
Åker vidare norrut och passerar via Valbo upp på E4, lite mer trafik men ändå väldigt lite för en så stor väg. Har mött en del husbilar efter vägen, säsongen är igång och fler vill se sig omkring i vårt land eller kanske på väg ner i Europa. Känns trevligt att vinka till andra resenärer på våra vägar, finns ändå en gemenskap i vårt resande med husbilar. Blir en lunch och middagslur i Söderhamn, lite trött så köpte en Cesar sallad på Lidl somnade gott med full mage.
Bara av nyfikenhet.

Är du från denna underbara sommarstad Luleå och fantastiska iskalla blåshål vintertid?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Efter min paus i Söderhamn, åkte jag åter ut på E4 norrut. En väg som förändrats under de mer än 45 år jag kört den på mina resor upp till
Skellefteå trakten. Vissa bitar tar fortfarande samma sträckning, men har ändå förändrats med bredare och säkrare väg. Allt som utvecklats flyter ihop i minnet och jag kan inte minnas när det hände. Men varje delmål under resan påminner om tidigare resor och jag minns platser där jag stannat tidigare. Under de första åren jag gjorde resor inte alltid i bilar som var helt ok, men ekonomin styrde bil valen. Opel rekord från 1971, var en av de första bilar jag ägde. Den hade gått många mil och var inte helt frisk i motorn, en av resorna med den gick ett tändstift sönder och på benstationerna hade man ju reservdelar på den tiden. Men att hitta ett som passade den bilen visade sig svårt, körde in på många mackar med nästan bara styrfart innan ett byte kunde ske. Eller när jag åkt med min bror upp och när jag skulle hem köpte en bil för tusen kronor, som jag fick bygga ihop avgassystemet med original verktyg från bilen. När det gått isär fyra gånger mellan Skellefteå och Övik, stoppade in halva i bakluckan och åkte vidare hem genom natten. Många händelser och minnen dyker upp eftersom jag fortsätter längs E4.
Men under denna resa har det hitintills gått utan problem.
Siktar in mig på Sundsvall där jag tankar, efter lite räkning som kanske inte är enligt vetenskapen. Så ser jag att jag trodde rätt ca 1,3 L/ milen.
En förbrukning jag ändå är ok med, med tanke på motvind och lite backar inte alldeles åt skogen.
Köpte middag, men inte sugen på något storkok så frysta vårrullar hamnade i stekpannan tillsammans med apelsin juice att dricka till. Såklart lite middagsvila på maten, parkeringen vid IKEA blev en timmes rastplats.
 
Toppen