Även jag har varit i kontakt med Hans Mattsson, Transportstyrelsen, och har samma information som Ingrid o Pålle vad gäller Norge. Detsamma gäller hela EU, att med B-körkort har man laglig rätt att framföra en tung personbil. Detta framgår med önskvärd tydlighet av körkortshandboken för EU och av kommissionens beslut av den 25 augusti 2008. Vad som kan vara ett litet kortfristigt problem är att den enskilde polismannen saknar kunskap härom. Har man med sig en utskrift av körkortshandboken på aktuellt
språk löses problemet och färden går lyckligt vidare.
Det besvärande med Torbjörn Ståhlenhags artikel är att den för mig framstår som icke objektiv saklig. Detta grundas bl.a. på att vid samtal med honom frågade han om jag tyckte det var lämpligt att en 85-åring ska få köra en 15-tons bil, vilket är följden att nuvarande regel.
Beträffande en ny körkortslag uppgav Hans Mattsson att den nuvarande övergångs-regeln som vi talar om fortsätter att gälla. Man kan inte ta bort en förvärvad rätt om man inte begått en lagstridig handling så att körkortet återkallas. C1-kort är avsett för lätt lb.