• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från Boxer till Parabol

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Nää nu åker Boxer ut å så blir det en parabol till husbilen.

Vi har Canal Digital (parabol) och Boxer (marksänt) hemma. Boxer kostar mellan 5-8000kr per år med extrakort och HD-kanaler. Problemet är att vi bara tittar på Boxer då vi åker husbil i Sverige.
Hemma är det Canal Digital till 99%.
Båda apparaterna kan inte heller vara igång samtidigt hemma då de båda tillverkas av Sagem och har samma frekvens på fjärren. Radera en film på den ena så vet man inte vad som händer på den andra.

Hur som. För kanske 8000 insparade kronor per år bör man kunna greja en bra parabol. Men vilken ska man välja?

Hur går tankarna bland er andra? Ska det vara en billig manuell parabol på backen, en halvautomatisk på husbilstaket eller kanske en helautomatisk?
Vart tog de där platta antennerna vägen? En sådan skulle ju ta minimalt med plats.

Jag är inte riktigt glad i att lägga hela årets semesterkassa på en parabol för 30000kr och sedan få campa på garageuppfarten. Samtidigt är jag rätt bekväm av mig. Själva tekniken att ställa in en parabol klarar jag dock av.

Tipsa gärna om var man eventuellt kan köra ett kap i prishänseende.
Möjligen kan det bli en dyrare om man har möjlighet att dela upp betalningen på ett par år.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Satsa på en helautomatisk. Har sett på många ställplatser i Tyskland där dom vevar och vrider på sina paraboler. Det går att få tag på billigare i Tyskland
men skillnaden är inte så stor. Jag köpte en Oyster och den finns både med och utan mottagare, berooende på om du vill flytta med din mottagare hemifrån eller ej. Köpte min något begagnad för 15.000:- och monterade själv, annars kontakta JR Larmcenter.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Använder ett kontantkort ( tror jag det heter ) till boxer fyller bara på de månader jag tror att vi använder det kostar ca 300:- / mån passar oss alldeles utmärkt för HBn.

/ bp
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

petterssonbj skrev:
Använder ett kontantkort

Visste inte att de hade ett kontantkort. Kollade deras sida och tycker väl att det var ett lite väl dåligt programutbud. Ingen kanal 1 eller 2 och inga Discovery o National Geo som jag gillar att kolla på.
Annars ett billigt alternativ.

Affezell skrev:
Det går att få tag på billigare i Tyskland

Hur är det med mottagning av Canal Digital. Det kräver väl att det är rätt microvågshuvud etc? Vill ju inte sitta med enbart Astra att titta på.
 
V

vanhobby

Guest
Sv: Från Boxer till Parabol

Du kan kanskje benytte deg av dette tilbudet:
Oyster Vision 85.
Pris komplett ferdig montert = 2390,00€ betalt kontant i sedler.


Med venlig hilsen
Frank

Skandic & Nordic Reisemobile GmbH
Am Oxer 17 a
24955 Harrislee
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Jangus, kanal 1, 2, 4 ingår ju alltid du har även Discovery i kontantkortet
Filmkanalerna Canal plus går också att lägga till mot en liten extrakostnad.

/ bp
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Ett viktigt ställningstagande är om ni bara skall titta på TV i sverige eller om ni också skall kunna titta på svenska kanaler utlandet. Om det ät så faller Boxer lösningen och det var ju den ni ville säga upp. En annan aspekt även om ni bara reser i Sverige är att mottagningen i vissa delar av landet inte är fullgod. Vissa av Boxers kanaler kräver också lite bättre mottagning. Jag gav upp Boxer för att jag inte fick in en enda kanal på vissa orter fastän jag köpt en ganska dyr antenn när jag ville se på TV. Grannarna som hade parabol hade full mottagning.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Från Boxer till Parabol

Vilken satellit använder Canal Digital? Någon som vet? Köpte hem ett parabolpaket från Tyskland, helautomatiskt, 12 volt som jag just monterat. Fungerar alldeles utmärkt. Kostar lite över 10`sek.

Göran T625
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Vilken satellit använder Canal Digital? Någon som vet? Köpte hem ett parabolpaket från Tyskland, helautomatiskt, 12 volt som jag just monterat. Fungerar alldeles utmärkt. Kostar lite över 10`sek.

Göran T625

Hej!

Thor är det som gäller
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

vanhobby: 2390,00€ Lite i övre kant av min ekonomi. Men det är ju inklusive montering.

petterssonbj: Men det är bara en Discoverykanal. Jag är lite bortskämd med Canal Digitals utbud.

Göran T625: Har du länk till där du köpte din parabol?

Affezell: Som du har förstått så vill vi ju gärna kunna se Svenska kanaler även i utlandet. Eller i alla fall odubbade är ett minimikrav.


I övrigt, sabbr man fuktgarantin på husbilen om man monterar parabolen själv?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Här åker "Robert" ut från villan inom kort... Vi gör slut helt enkelt... ;)
För ett nytt "giftemål" med Canaldigital & en parabol på taket.

Varför?
* Bättre bild/mottagning
* Kort/abonnemang nyttjas i husbilen
* Kan då få in Viasat Golf

Visst... Vi har boxer & tvillingkort i hb'n idag, men med både bättre bild hemma +
att den nya hb'n kom levererad med en Oyster 85ic på taket, varför inte???

En god vän driver ett företag som jobbar med just paraboler.
Det blir en PVR500 (går på 12v) här hemma + en dito i husbilen.

Man kan bära med sig boxen mellan villan/hb'n, men med rätt pris för hela klabbet. varför... :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Stollen, tacksam om din leverantör/vän hör av sig till mig eftersom vi är i samma situation, med ny hb och parabol. I stugan har vi Boxer, men bör nog bytas ut.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Här åker "Robert" ut från villan inom kort... Vi gör slut helt enkelt... ;)
För ett nytt "giftemål" med Canaldigital & en parabol på taket.

Varför?
* Bättre bild/mottagning
* Kort/abonnemang nyttjas i husbilen
* Kan då få in Viasat Golf

Visst... Vi har boxer & tvillingkort i hb'n idag, men med både bättre bild hemma +
att den nya hb'n kom levererad med en Oyster 85ic på taket, varför inte???

En god vän driver ett företag som jobbar med just paraboler.
Det blir en PVR500 (går på 12v) här hemma + en dito i husbilen.

Man kan bära med sig boxen mellan villan/hb'n, men med rätt pris för hela klabbet. varför... :)

Nja, kan du lita på din kompis?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Från Boxer till Parabol

Vi har använt boxer kontantkort i HBn i Sverige, söder om Malmö har vi använt datorn.
Parabol med Canaldigital har vi hemma.

När man nu läser hur bra det är med parabol även i husbilen blir man lite nyfiken.
Då undrar jag kan man använda samma kort i hela europa som hemma.

Om man skulle byta bil och behålla parabol till den nya bilen, finns det då någon
monteringsplatta som kan sitta kvar eller får man laga hålen på något vis
tänker mest på fuktgarantin. Eller får den sitta kvar?

/ bp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Från Boxer till Parabol

Om en ser på Oyster familien så har de i dag en felles monteringsplate som kan kjøpes løst, det samme gjelder kabelstammen. Så om kjøper ikke vil betale litt ekstra for å få med parabolen er det 4 bolter på taket og 4 skruer for tuner/kontroller og noen kontakter å ta løs for å ta med det hele - faktisk så er det en ting til som en får vurdere om det er noe en skal pille med seg og det er mottakeren for fjernkontrollen som også er kanaldisplay.

Tilsvarende finnes til de andre fabriukatene også, men de fleste biler selges med parabolen om den først er montert.
 
Toppen