• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från 12V till 220 via omformare

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Är det Någon i klubben som vet att det är Ok att koppla omformare från 12 V till 220 V till uttagen inne i brodelen så att man inte behöver ha skarv kablar . Jag har pratat med en elektriker som säger att det är helt möjlig att koppla så ,om man sätter in ett relä som bryter strömmen till omformaren när man kopplar in ström på intaget ute, så att det inte går till omformaren. Min fråga ÄR får man koppla så.
Greger.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Från 12V till 220 via omformare

Hejsan, den här frågan har varit uppe flera gånger tidigare med många förslag på hur man skall koppla med reläer m.m. för automatisk omkoppling. (Prova med sökfunktionerna så hittar du nog en hel del.)
Det går säkert bra, men man skall tänka på att alla funktioner får inte vara med när omformaren försörjer bilens 230V uttag.
Laddaren måste bort för annars laddar den batteriet som försörjer omformaren som ger 230V som går till laddaren o.s.v. Åter en evighetsmaskin som inte funkar. Är kylskåpet automatiskt så väljer det 230V som första källa, det måste också kopplas bort, och kanske även andra 230V apparater/displayer som kopplas in automatiskt. Hur svårt det är att separera beror mycket på hur 230V systemet är draget.
Om man sedan får.........Eftersom det är en fast anläggning så skall det väl kopplas av en behörig elektriker, om man skall hålla sig till reglerna. Men om det får kopplas så finns det nog inga regler mot. En del större husbilar har den funktionen från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Från 12V till 220 via omformare

Jag har varit inne på detta en gång i tiden. Jag kom fram till att det var mycket enklare att lägga en separat 220V-slinga från invertern till några startegiskt placerade eluttag. Då slipper jag problematiken med batteriladdaren och ett eventuellt kylskåp samt vad som händer just i omkopplingsögonblicket när 220V riskerar att för ett ögonblick gå baklänges in i invertern. Det senare går dock att komma runt med en omkopplare med neutralläge i mitten.

Jag satte upp ett antal eluttag lika de befintliga samt en strömbrytare till invertern. En liten 220V indikatorlampa visar också när invertern levererar 220V.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Från 12V till 220 via omformare

Vi har det koplat så, och det fungerar utmärkt, om man inte kör invertern i timmar i sträck. Kaffebryggaren liksom dammsugaren går att använda, som det var planerat.
Vi har en inverter som ger 1500W kontiurnerligt.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Från 12V till 220 via omformare

12V uttag inne i bodelen har 12V oberoende om man har bilen kopplat till 220V eller inte.

Har man en omformare 12V till 220V kopplat/instucket till 12V uttag inne är helt ok i båda fallen, fast behövs ju inte när 220V är kopplat till bilen och alla 220V uttagen i bilen ger ström.

Nu pratar jag om mindre omformare, mina är 75W för mobiltelefoner osv, 125W för laptop och 300W som jag aldrig behöver.

hälsning
jyrki
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Från 12V till 220 via omformare

Vi har det koplat så, och det fungerar utmärkt, om man inte kör invertern i timmar i sträck. Kaffebryggaren liksom dammsugaren går att använda, som det var planerat.
Vi har en inverter som ger 1500W kontiurnerligt.

Jag menade det att det är koplat som det står i första inlägget.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Från 12V till 220 via omformare

I vår bil satt det en omformare monterad när vi köpte den.
Den driver mikron och ett uttag.
Men det fina är att när vi kopplar in 220V till bilen så stängs omformare av men skickar fortfarande ut 220V.
Det är en Waeco 1000W

/Micke
 
Toppen