• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Från 0.8 liter diesel per mil 2023 till 1,3 liter per mil 2025

Nina

HBK Medlem
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
40465
Medlemskap
2025
Köpte 2023 en Fiat Burstner Active 532-2 från 2001 som gått 6000 mil. 2023 drog den 0,8 liter per mil. 2024 drog den 1.1 liter per mil och i år är den uppe i 1.3 liter per mil.
Har kollat däcken både tryck och ”rullförmåga”. Haft bilen inne verkstad men där hittade man inget i motorn som kan förklara den ökade förbrukningen, utan de ansåg att motorn fungerade bra.
Förklaringen jag fick var att dieseln numera är så uppblandad att det är det som orsakar den ökade förbrukningen.

Har kvaliteten på dieseln försämrats så mycket från 2023 till 2025 att en husbil på 3,4 ton kan drar en halv liter mer per mil? Några med liknande erfarenheter ?
Nina

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Köpte 2023 en Fiat Burstner Active 532-2 från 2001 som gått 6000 mil. 2023 drog den 0,8 liter per mil. 2024 drog den 1.1 liter per mil och i år är den uppe i 1.3 liter per mil.
Har kollat däcken både tryck och ”rullförmåga”. Haft bilen inne verkstad men där hittade man inget i motorn som kan förklara den ökade förbrukningen, utan de ansåg att motorn fungerade bra.
Förklaringen jag fick var att dieseln numera är så uppblandad att det är det som orsakar den ökade förbrukningen.

Har kvaliteten på dieseln försämrats så mycket från 2023 till 2025 att en husbil på 3,4 ton kan drar en halv liter mer per mil? Några med liknande erfarenheter ?
Nina
Antar att bilen har en 2,8L motor, i sådant fall är 0,8L/mil knappast en realistisk förbrukning. 1-1,1L/mil är mera rimligt vid försiktig körning.

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Går att komma ner till 0,8 l/milen men då handlar det nog om låga hastigheter som 70 - 80 km/h, går man över det så brukar förbrukningen stiga upp över litern milen. Min tidigare alkovbil Ducato -92 2,5 td snittade oftast 1,1 - 1,2 liter ( 70 - 95 km/h ) medan nuvarande lite större halvintergrerade -07 Ducato 2.3 jtd snittar 1,1 liter ( 70 - 105 km/h ).
Bägge två går snålare med hastighet runt 70 km/h eller lägre, men det går ju inte köra så de större vägarna.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Först, vad som är låga resp höga hastigheter, det kan man fundera kring..i förhållande till vägegenskaper!
Mitt gissasvar till inlägg 1 blir så här,
Dina mätresultat förutsätter att du håller samma hastighet när du mäter de olika åren. Du skriver inte hur mätvärdena har kommit till.
Om jag får komma med ett förslag.. så tycker jag att du bör kolla upp bromsarna. Bromsar som ligger an.... även ganska lite..kan säkert höja förbrukningen.
Även kolla handbroms.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Om han/hon med "uppblandad" syftar på reduktionsplikten måste det vara en sällsynt dåligt påläst person, eftersom den ju har minskat under den tid du nämner.

(Vår bil har en nyare motor och den har förbrukat lika oavsett reduktionspliktens nivå, men andra har påstått att den haft en påverkan på förbrukningen.)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har kvaliteten på dieseln försämrats så mycket från 2023 till 2025 att en husbil på 3,4 ton kan drar en halv liter mer per mil?
Nej.

Några med liknande erfarenheter ?
Ja.

Naturligt åldrande och slitage på i första hand spridarna.
Dessa kan återställas med en överdrivet stor inblandning av dieseltillsats.

Jag hade körbarhetsproblem och misstänkte spridarna.
Bilen är från 2007 och endast körd 14 000 mil.
Med RME i bränslet de senaste åren och avställning i 5-6 månader är det troligt att RMEn har bildat avlagringar.

Jag körde en reningskur med 3% inblandning, markant skillnad.
Nu doserar jag resterande tillsats enligt anvisningarna för löpande bruk.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har svårt att se att en alkovbil kan snitta 0.8, oavsett om du har 2,3 eller 2,8 liters motorn. Jag har en delintegrerad Hobby på ett 3,5 tons Fiat Ducato chassi. Beprövad 2,3 liters motor på 130 hp och manuell låda. Ligger jag i 80 - 90 drar den 0.9, eller strax över. Vid 90 -95 hamnar jag närmre litern. Vid 100 och däröver dricker den snabbt över litern. Har så varit i snart 4 år, oavsett vilken diesel jag tankar. Din bil är halvmetern högre än min och aerodynamisk som en loport! (Skånska för port till en loge) :)

Nina

HBK Medlem
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
40465
Medlemskap
2025
Räknar vid varje tankning de tankade litrarna dividerade med antal körda mil sedan senaste tankningen. Och i sommar har det legat runt 1.3 liter / mil.
Och fick av förra ägaren stränga order att inte köra i mer än 80 km/h för annars skulle det bli dyrt Och det har jag tagit till mig. Kör ungefär på samma vägar varje sommar.
Bromsarna är kollade och de ligger inte på. Handbromsen är inte kollad så det kan vara något. Tack för tipset.

Nina

HBK Medlem
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
40465
Medlemskap
2025
Spridarna var inte i bästa skick men OK enligt verkstaden. Bilen har stått mycket still i sommar så det kan förklara den ökade förbrukningen. Ska absolut tillsatsen och se om det blir någon skillnad. Tack för tipset.

Toppen