• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om vattenburen värme

F

F.d. 9624

Guest
Hej!
Jag heter Adam och registrerade mig nyss på er fina sida. Verkar finnas mycket kompetens hos er husbilsägare.

Jag har tidigare bott permanent i en gammal Volvo buss från 61 men har nu byggt en cirkusvagn som jag bott ett år i. Hoppas att jag kan få hjälp av er trots att jag bytt bort husbilen så att säga.

Jag vill nu bygga ett vattenburet värmesystem och har precis börjat forska lite i hur det funkar.
Det lutar åt att köpa en Alde elpatron samt konvektorer och rör från en husvagn.

Några frågor jag vore tacksam att få svar på är följande;

* Kan man använda enbart elpatronen som uppvärmning av vattnet?
(dvs "skippa" den stora gasolpannan)
Funkar det isåfall helt enkelt med elpatron, cirkpump, expansionskärl och termostat och sen är man good to go?)

* Brukar cirk.pumpar som är inbyggda i elpatronen vara klenare än om man tex skulle köpa en elpatron utan cirk.pump och ansluta en "fristående" rejälare pump. (rummet är 17 kvm)

*Det är stor prisskillnad på att köpa en ny elpatron kontra en äldre begagnad. Någon som har erfarenhet av skillnad i effektivitet och energiåtgång?

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh / Adam
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Frågor om vattenburen värme

Innan du funderar vidare, så tänk på en sak:

En elpatron är på 2 kW (nyare är på 3 kW och kräver 16 A säkring), medan en gasolpanna är på 6 kW. Med gasolpanna och elpatron har du alltså tillgång till 8 (eller 9) kW.

Frågan är, om 2 (eller 3) kW räcker till för att värma upp dina 17 m²...
 
F

F.d. 9624

Guest
Sv: Frågor om vattenburen värme

Förra vintern hade jag bara ett litet 400 w element samt en 1000w fläkt från Jula. Det funkade väl hyfsat men jag vill ha jämnare värme. Tror att 2 kw skulle räcka.
Men jag kan alltså använda mig bara utav elpatron?
Anledningen till att jag helst slipper gasol är att jag inte gärna vill ta hål i taket. Har dåliga erfarenheter av läckage...

Tack för ditt svar!

/Adam
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Frågor om vattenburen värme

Om du bara ska driva ditt värme med el så låter det lite som att vagnen kommer stå rätt stationärt uppställd och att vikten inte spelar så stor roll. Då skulle jag gissa att du kan kombinera vanliga komponenter för hus med värmeradiatorer från alde om du så vill eller kanske om vikten är utan betydelse köpa rena vattenradiatorer för hus.
Priserna för saker till båtar/husbilar/husvagnar lär vara högre.

elpatron, rör, cirkulationspump och expansionskärl + radiatorer är en bra början. glöm inte frysskydda vätskan i någon form.

En elpatron ger i stort sett 1kW värme för 1kW El. Förluster är ju i stort sett att elapparater blir varma och det är ju din hela önskan.
att få ut 100% kan låta effektivt men med en luftvärmepump skulle du kanske kunna få ut 2-300% av tillfärd el. En värmepump för hus är eg en ac anläggning som kan köras baklänges. Den funkar hyggligt ner till några minus (är inte expert på hur långt ner) Om du inte är viktkänslig kan du klara dig utan de betydligt dyrare husbilsmodellerna.
Värmepump från panasonic kostar runt 10 000kr som exempel ca 15000kr med installation vad jag kan utläsa. Det är dyrare än en elpatron men du spar el under året så i längden spar du nog pengar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Frågor om vattenburen värme

Titta på en dieselvärmare webasto eller liknande, kanske kan hitta någonting begagnat ifrån en busskrot. Där har du garanterad värme även utan el.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om vattenburen värme

Selv her i sverige er LPG på tank under el pr. kWh - en liter gasol gir omlag 6,6 kWh. det går ca 2 liter på en kilo. Fyller en i Norge eller Tyskland så blir bruken av LPG enda gunstigere :D. Som ren oppvarming er også diesel gunstig og for mange i Sverige enklere å skaffe enn LPG på tank, det er ikke mer enn 19 tankstelle i hele Sverige mot 137 i Norge og noen tusen i Tyskland.

Til et et privat nybygg husbuss ville jeg satset på diesel for vannbåren varme.
Hvilken fabrikat panna er mer ut i fra hva en vil ha av ekstra funksjoner og effekt. En viktig sak er å benytte samme metall i panna og konvektorene - selv om rustfritt stål i panna går bra sammen med både koppar og aluminium så må en ikke blande disse to metall med felles vatnbad.

Vatn med 50% glykol er den sikkre blandingen i sirkulasjonen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om vattenburen värme

Alde har en panna som måste ha skorsten på taket (den står vertikalt) - denne brukes ikke i husbilar, både 3000 og 3010 kan bruke både tak og bilsida. En skal huske at det er en toveis skorsten - luft til brenneren kommer inn i en yttre slang og den varme eksosen går ut i en indre.
 
F

F.d. 9624

Guest
Sv: Frågor om vattenburen värme

Ok, så det är egentligen ingen som tror på idén med att bara använda sig utav elpatron? Som sagt rummet är 17m2 och isolerat med 60mm stålull.

Tack för era svar!

Adam
 
F

F.d. 9624

Guest
Sv: Frågor om vattenburen värme

Alright... Har förstått att det är ganska mycket dyrare med en luftvärmepump som klarar att ge värme även under 15 minus.

Vanliga husradiatorer har jag oxå tänkt på...Bör ge bättre värme en de s.k konvektorerna som brukar sitta i husvagnar?

Jag står stationärt för tillfället. Vikt är inget problem. Om jag ska flytta är det lastbil eller traktor eller eventuellt BE-kort som gäller.

tusen tack!
 
F

F.d. 9624

Guest
Sv: Frågor om vattenburen värme

Jodå kamin finns på tapeten... Men iochmed att jag är lekman så har jag inte någon riktigt bra lösning på takgenomföring av skorsten från kamin än. Det hela handlar mest om att ha en fin grundvärme som är pålitlig då jag reser mycket.

Väldigt fina kaminer på den sidan, tack för tipset!
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om vattenburen värme

Alde har en panna som måste ha skorsten på taket (den står vertikalt) - denne brukes ikke i husbilar, både 3000 og 3010 kan bruke både tak og bilsida. En skal huske at det er en toveis skorsten - luft til brenneren kommer inn i en yttre slang og den varme eksosen går ut i en indre.

Jo aldes långe -jan änvänds på äldre husbilar innan 2000 pannan kom i brukmden är inte så gammal.
 
Toppen