• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om Gjensidige försäkring

Gunnar Söderberg

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
nordanstigs kummun
HBK-Nr
1019
Medlemskap
2024
Undrar om försäkring.
Det finns ett försäkringsbolag som heter gjensidige.detta bolag sänker min försäkring med 2307kr.Nuvarande bolag är via CC klub dom skall ha 5607 kr.Nu undrar jag är det någon som kännaer till detta bolag.
 
R

RobbeS

Guest
Gjensidige och Vardia är samma bolag. Hade det tidigare men bytte till LF då jag tog alla försäkringar där. Gjensidige är bra att ha att att göra med. Fick erfara det då vi fick vattenskada i huset. Inga problem alls.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hmmmm:msn_dontknow:
7.3. Årsförsäkring för husbil Försäkringen är en årsförsäkring och gäller med samma villkor året runt. Försäkringen går ej att omvandla till så kallad avställningsförsäkring utan tecknas endast som årsavtal. Premie återbetalas inte vid avställning av fordonet under försäkringsperioden.


Man tecknar alltså en helårsförsäkring som inte går över till avställningsförsäkring!
Se upp med det när premier jämförs, beroende på hur du använder husbilen.
 
R

RobbeS

Guest
Kolla med vardia, som är samma bolag. Hade det och där gick försäkringen automatiskt över till avställning. Ingen skillnad på premie. Det var iofs två år sedan. Annars är alltid LF ett tryggt kort. Dyrare premie men trygga.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Undrar om försäkring.
Det finns ett försäkringsbolag som heter gjensidige.detta bolag sänker min försäkring med 2307kr.Nuvarande bolag är via CC klub dom skall ha 5607 kr.Nu undrar jag är det någon som kännaer till detta bolag.
Jag har inte haft husbilen där. Däremot hade min dotter villa/hemförsäkring där när vi var på Teneriffa tillsammans 2016. När hon blev sjuk och tvingades stanna kvar när vi andra åkte hem hade de orimliga villkor för henne och hennes sambo och dotter. Bara sambon skulle få stanna kvar tillsammans med henne och inte den drygt 2 åriga dottern. Detta trots att ingen annan vårt sällskap skulle flyga hem till samma destination. De fick inte heller någon hjälp med boende efter att de tvingats checka ut från där vi varit då hon blev sjuk precis innan hemresan. Skulle inte rekommendera någon att ha sin försäkring där.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har inte haft husbilen där. Däremot hade min dotter villa/hemförsäkring där när vi var på Teneriffa tillsammans 2016. När hon blev sjuk och tvingades stanna kvar när vi andra åkte hem hade de orimliga villkor för henne och hennes sambo och dotter. Bara sambon skulle få stanna kvar tillsammans med henne och inte den drygt 2 åriga dottern. Detta trots att ingen annan vårt sällskap skulle flyga hem till samma destination. De fick inte heller någon hjälp med boende efter att de tvingats checka ut från där vi varit då hon blev sjuk precis innan hemresan. Skulle inte rekommendera någon att ha sin försäkring där.

Jag har en annan upplevelse förutom vattenskada. Hade beställt resa till Kreta för några år sedan för hela familjen. Tre veckor innan resan fick frun en fraktur i ryggen och kunde naturligtvis inte resa. Inga problem att få tillbaka pengarna vi betalat för resan. Inget tjafs eller omåttligt brevväxlande utan det räckte med ett läkarintyg så var pengarna på banken nästa dag. Jag har aldrig haft problem med försäkringsbolag vid skada oavsett vilket bolag det gäller eller vilken typ av skada det varit. Sist så skulle sjuåringen flyga ner till Stockholm över helgen där frun befann sig på tjänsteresa. Dagen innan fick han hög feber. Det räckte med ett läkarintyg så betalade LF tillbaka pengarna för flygbiljetten. Ett tips är att man tar utökat reseskydd då man tecknar en hemförsäkring så slipper man självrisk.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har en annan upplevelse förutom vattenskada. Hade beställt resa till Kreta för några år sedan för hela familjen. Tre veckor innan resan fick frun en fraktur i ryggen och kunde naturligtvis inte resa. Inga problem att få tillbaka pengarna vi betalat för resan. Inget tjafs eller omåttligt brevväxlande utan det räckte med ett läkarintyg så var pengarna på banken nästa dag. Jag har aldrig haft problem med försäkringsbolag vid skada oavsett vilket bolag det gäller eller vilken typ av skada det varit. Sist så skulle sjuåringen flyga ner till Stockholm över helgen där frun befann sig på tjänsteresa. Dagen innan fick han hög feber. Det räckte med ett läkarintyg så betalade LF tillbaka pengarna för flygbiljetten. Ett tips är att man tar utökat reseskydd då man tecknar en hemförsäkring så slipper man självrisk.
Jag har också tvingats ställa in ett par resor pga av sjukdom och fått superservice av CCförsäkring. Just i fallet med Gensidige var det dock usel hjälp. Min dotter som var gravid blev kraftigt magsjuk och akut inlagd på sjukhus samma dag som vi skulle resa hem. Att då vägra ersättning för att både sambo och deras tvååriga dotter skulle få stanna kvar verkade orimligt. Enligt Gensidige skulle bara en person få stanna med henne. Hur de tänkte sig att en 2-åring skulle klara sig själv kunde de inte förklara. Vi valde självklart att låta familjen vara samlad och fick efter mycket tjafs med Gensidige så småningom ersättning utbetald. Behöver knappast säga att de sedan bytte försäkringsbolag.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Har haft Gensidige på våran HB. verkar vara bra premier. Har dessbättre inte behövt använda försäkringen ännu. Det är då man man kan sätta betyg på ett försäkringsbolag. Annars har de samma villkor som andra
 

tommika

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16564
Medlemskap
2025
Undrar om försäkring.
Det finns ett försäkringsbolag som heter gjensidige.detta bolag sänker min försäkring med 2307kr.Nuvarande bolag är via CC klub dom skall ha 5607 kr.Nu undrar jag är det någon som kännaer till detta bolag.
Vi har alla våra försäkringar där. Inga problem vid skada, vilket vi har haft.
 

none1

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Olofström
HBK-Nr
7018
Medlemskap
2021
Undrar om försäkring.
Det finns ett försäkringsbolag som heter gjensidige.detta bolag sänker min försäkring med 2307kr.Nuvarande bolag är via CC klub dom skall ha 5607 kr.Nu undrar jag är det någon som kännaer till detta bolag.
Du är lyckligt lottad hos cc betalar jag. 815. kr i. Mån. Låg premie som utan. Motivering höjts. Har inte åstadkommit någon skada bilen. En plåtis-18
CC. REDOVISAR INTE. Stilleståndsavdrag. Jörgen Bengtsson
 
Toppen