• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga till Knausägare

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Vad används de två understa knapparna nere till vänster i panelen?
Jag hittar ingen funktion på dessa knappar.

Knappen över de två understa knapparna är "huvudströmbrytare" till belysningen över sittgruppen.
Varför har man en "huvudströmbrytare" till just denna belysning?

En undrande Knausen
 

Bilagor

  • KnausElpanel.jpg
    KnausElpanel.jpg
    51,3 KB · Visningar: 610

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Fråga till Knausägare

De två nedersta knapparna är relästyrda knappar.
Om du kollar på laddaren så har du två säkringar som är märkta med en stjärna (tror jag) det är där som strömmen tas ut på respektive relä.

En av mina knappar styr TV-n den andra styr Invertern.

Jag hoppas att du förstår min förklaring.

Så som jag förklarade är det på vår husbil, det finns säkert andra lösningar
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Hej Kingen.

Jag fattar inte riktigt. När jag tänker på ett relä som ska dra så låter det riktigt ålderdomligt.

De två understa knapparna kan jag nog betrakta som extra strömbrytare för framtida behov?

Ska kolla på laddaren i morgon.

/knausen
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Knaus har använt flera olika utföranden på denna lilla "displayen". Du får säkrast komplett info genom någon äterförsäljare om inte någon medlem har exact samma display. Logiken på knappar kan man undra, varför? Nivå indikationer på vattentankar och batterier kan du själv justera, det går att dra ut display plåt, sitter förmodligen med fyra st stift (ej skruvar), försiktigt så klart. Jag själv har justerat alla 4 nivåer, mätt batteri spänning, och lagt i minnet vad innebär färgerna grön - gul - rött.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Fråga till Knausägare

Det är tydligen lite olika hur de är kopplade.
Min mittersta styr cirk pumpen vid vvx från motorvärmen och den nedesta har jag en gång fått förklaringen att den styr någon form av vintervärme i gråtanken för att förhindra frysrisk. Är inte säker på det då det även finns en varmvattenslinga från aldepannan som passerar gråvattnet.

/Kenneth
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Hej Tavico.

Det står ingenting i instruktionsboken och återförsäljaren visste inte men gissade att det är reservknappar.

Att jag kan justera nivå och spänning hade jag ingen aning om. Tack för den infon.
Ska kolla detta också i morgon.

/Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Kenneth.

I min instruktionsbok står det något om att jag har värme till gråvattentank men ej till vattentanken.

Måste gå till botten med detta. Det kan ju mycket väl vara så att en av knapparna sätter på en elslinga till gråvattentanken.

Det bör gå att mäta på något sätt när panelen är borta.

Tack för infon
/Knausen
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Fråga till Knausägare

Som tidigare sas så klickar ett relä till men om det verkligen ger någon elvärme till tanken vore intressant att veta.
Till färskvatten tanken går även där en vattenslinga från aldesystemet, testat vid -20 nu i påskhelgen , inga frusna tankar.

Tavico, är det ngn form av pottar för justeringen, i tanken är det ju bara 3 stavar?


/Kenneth
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

små skruvar, potentiometer? nivåmätningar på tankar är grova, jag använder mest farskvatten tankens nivå, när det börjar bli tomt, batterispännings nivå (bodel) är väl användbar efter kalibrering
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Fråga till Knausägare

Tveksamt om fler förklaringar gör saken tydligare men;
Instruktionsboken ligger bredvid uppslagen.
Jag har med intresse ägnat tid (nybliven ägare S-T 555/2004-5 ) att förstå Knaus-logiken i "samma" panel - deltagit, delvis accepterat.
Strömbrytare (1) = huvudströmbrytare för all 12 V-förbrukning.
Dito (8) & (9) = förbrukningsströmkrets 2 resp 1 båda säkrade 15 A på fördeln.boxen.
(10) fixar tak/bordsbelysningen.
Kretsen 2 vill jag komma ihåg (testade förra veckan) har göra med bl.a. yttre entré-lampa ++
Kretsen 1 föreföll styra uttag & belysning i toa.
Logiken är svårförstådd - idag fanns det "obruten" 220 V i ett uttag ovanför långbänken -
borde varit viktigt med strömbrytare då en Achtung-skylt förbjuder mig täcka över strålvärmaren som inte finns installerad?!
M.a.o. är strömkretsarna fördelade på resp. bils tillbehör.
Behöver du mera "jämförelser" kan jag testa torsdag-fredag.
:eek:
MVH /Hasse

Med den här panelen får vi nog nöja oss med värme till/kring v-tankar som Truman matar ut.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Hej Hasse.

Strömbrytare 1 Huvudströmbrytare bryter inte knapp 10 i min husbil!

Knapp 10 i till-läge ger ström till ytterbelysning och takbelysning över sittgrupp men ej takbelysningen över sängen bak i bilen och detta utan att huvudströmbrytare 1 är tillslagen.

Fattar inte denna logik, men tanken kanske är att man ska kunna lämna vagnen med ytterbelysning på och möjlighet att ha upptänt i vagnen och övriga förbrukare brutna med huvudströmbrytaren.

Jag har mätt i alla 12 voltsuttagen och har ström fram överallt även när de två understa knapparna är frånslagna. Jag mätte bara med ett +/- instrument utan belastning vilket kan ge felaktigt svar om jag har "krypström". (Knapp 8 och 9 som är de två understa knapparna).

Ska undersöka vidare...

/Knausen
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Fråga till Knausägare

Flera sentillkomna inlägg indikerar att strömbrytarämnet kanske hör hemma i "doktorforumet" men
jag dristar mig ändå till en några kommentarer.
Ämnets initiativtagare & webmaster får handlägga forumval & ev. flyttning
(självklart blir forumvalet viktigt för bibehållande av intressen och inte minst vid senare sökning av "blänkare" med äldre datum)

"Samma" panel till trots har Våra kretsar 1 resp. 2 något olika styrfunktioner (beroende av bilarnas utrustningsgrader)
Du har rätt 1:an bryter inte efterföljande...(någondera av 8-10, jag har inte bilen hemma)

Logiken sitter i huve't på en besservisser av härlett ursprung
(ökänt i också andra tekniska sammanhang) - vi tröttar bara ut oss.

Leta krypströmmar - någonstans i instruktionsböckerna (Knaus och/eller Fiat) stod att läsa - fullständig 0-ström finns inte - laddningsaggregatet, div.förbrukare, färddator och radions "minnesfunktioner" tar sitt i alla fall.
(min Fiat är utan P-läge på startnyckeln - ändå "kryper" diodindikerad ström till USB-minnet i avstängt läge - problem & tyckande lämnar oss Knaus-ägare övrigt att önska)

MVH / Hasse
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Hej igen.

Nu har fått mailsvar på de två understa knapparna av en vänlig medlem i HBK: Dessa två knappar, längst ner till vänster är avsedda för fabriksmonterade extra utrustning. Har bilen inget extrautrustning har de ingen funktion.

Knapp 10 på panelen (den 3:e nerifrån som ger belysning över sittgrupp och ytterbelysning) har ett frågetecken som jag inte reder ut.

Vid Tv-tittande så fryser bilden på 12 tv:n om jag slår ifrån ovan nämnda knapp. Bilden på tv:n är kvar men boxern fryser bilen. Jag tar ström till tv och boxern i samma i 12-uttaget bakom tv:n! Mystiskt för mig men kan leva med detta frågetecken. Allt funkar ju...

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Du bryter säkert antennförstärkaren med den knappen.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fråga till Knausägare

Hej Kenth.

Du är ett geni!!!

Så måste det vara, Tack!

Hälsningar
Knausen
 
Toppen