• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktigt Fråga om och rapportera problem med Husbilsplatser

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Om jag går in och kollar på en plats i det här fallet valde jag Kristinehamn och kollade på den ställplatsen, när jag sedan går ur husbilsplatser så förväntar jag mig att den går bort därifrån.
När jag går in igen så är den kvar i Kristinehamn och det går inte att trycka på korset för att komma till min nuvarande plats, då måste jag trycka bort position i övre vänstra hörnet se bif.bild när jag gjort det så kan jag trycka på korset och komma till min nuvarande plats.
Har jag missat något i inställningarna eller ska det vara så?
Jag använder en ipad ios 26

Bilagor

• IMG_0156.png
    IMG_0156.png
    3,2 MB · Visningar: 7

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ja eftersom du valt att bara visa positioner i Kristinehamns kommun så får du kryssa bort det filtret innan du kan söka någon annanstans

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har ju Android 11 så kanske det är haken, det går ju att trycka på hårkorset.
Du har inte en sparad länk som du trycker på? Skapa om den i så fall eller logga alltid in via länken på husbilsklubben.se eller installera som app.

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Är det en iPad/iPhone så kontrollera nedan beroende på vilken som används för att öppna husbilsplatser:

Kan du dubbelkolla att du tillåter Chrome att hämta plats info från ipad.
Inställningar -> Appar -> Chrome -> Plats -> När appen används

Kan du dubbelkolla att du tillåter Google att hämta plats info från ipad.
Inställningar -> Appar -> Google -> Plats -> När appen används

Kan du dubbelkolla att du tillåter Safari att hämta plats info från ipad.
Inställningar -> Appar -> Safari -> Plats -> När appen används

Man kan begränsa det till enskilda sidor om man önskar.
Funkar inte för mig heller iOS 18.7.1 iPad 10. Bockat i alternativ tillåt i Safari

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Funkar inte för mig heller iOS 18.7.1 iPad 10. Bockat i alternativ tillåt i Safari
Har du en ipad med simkort GPS fungerar det, en utan simkort kan fungera om den får plats från det den är uppkoppla till, jag har en ipad utan simkort,ibland får den plats men ofta inte,inställningar spelar ingen roll.
En telefon däremot skall du få plats till med rätt inställningar.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag får inte fram dessa problem men har IOS26. Finns det fler som har IOS 18 som det inte fungerar för?

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Har du en ipad med simkort GPS fungerar det, en utan simkort kan fungera om den får plats från det den är uppkoppla till, jag har en ipad utan simkort,ibland får den plats men ofta inte,inställningar spelar ingen roll.
En telefon däremot skall du få plats till med rätt inställningar.
Jag har inget simkort som är aktivt, kör via router i bilen, får prova med telefonen någon dag. Gps funkar med både kartor och Google maps.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har inget simkort som är aktivt, kör via router i bilen, får prova med telefonen någon dag. Gps funkar med både kartor och Google maps.
Då borde även husbilsplatser fungera för den har simkortsplats.

Kan du dubbelkolla att du tillåter Safari att hämta plats info från ipad enligt ovan.

Sedan ska vi rensa cache:
Inställningar -> Appar -> Safari -> Avancerat -> Webbplatsdata
och sök på husbilsklubben.se och sedan Ändra
och tryck på röda minus framför husbilsklubben.se och Radera och sedan Klar.
Du får logga in igen på husbilsklubben.se och Öppna husbilsplatser från länken på hemsidan.
Får du nu upp fråga att tillåta plats? Fungerar det då?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ni kan kontrollera hur er webläsare hanterar förfrågningar om Plats på nedan länk:

Får ni något rött kryss där så kan det vara någon inställning som är fel.

pilsner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
18944
Medlemskap
2025
Ni kan kontrollera hur er webläsare hanterar förfrågningar om Plats på nedan länk:

Får ni något rött kryss där så kan det vara någon inställning som är fel.
Funkar perfekt.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Apple verkar ha infört ett extra lager säkerhet så det räcker inte med det jag visade ovan.
Jag fick fram problemet när jag satte Aldrig på Safari under platstjänster så fungerade alla tidigare platser men fick aldrig frågan på nya trots inställning som ovan.

Man måste dessutom kolla under Platstjänster. (Kolla den webbläsare ni använder.

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Safari-webbplatser -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Chrome -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Google -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Så kontrollera detta ni som har problem så får vi se om det hjälper.

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Apple verkar ha infört ett extra lager säkerhet så det räcker inte med det jag visade ovan.
Jag fick fram problemet när jag satte Aldrig på Safari under platstjänster så fungerade alla tidigare platser men fick aldrig frågan på nya trots inställning som ovan.

Man måste dessutom kolla under Platstjänster. (Kolla den webbläsare ni använder.

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Safari-webbplatser -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Chrome -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Google -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Så kontrollera detta ni som har problem så får vi se om det hjälper.
Ja det löste problemet för mig

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag gjorde ett snabbt test med min mobil som kör Android 16, samt stark blockering av kakor med Total Adblock.

När jag öppnar husbilsplatser startar den med hela Sverige i bild, klickar jag på hårkorset markeras min plats perfekt, dock ingen autozoom, vilket är bra tycker jag, allt flyter på snabbt och bra för mej.

Toppen