• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om kylskåp och 12v

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
I båtar används ofta kompressorskåp som kör kompressorn för att lagra kyla så länge motorn är igång. Denna lagrade kyla spar sedan batterierna då motorn stoppats. Skåp med denna extrautrustning måste gå att använda även i husbilar.
Kommer ihåg det på segelbåtstiden, men då fanns endast kyl inte frys. Finns frys numera?
 
F

Fd.47585

Guest
Detta med kylskåp som kan gå på gasol är viktigt att veta hur de fungerar. När dom går på ström drar dom ca 200W. Med 230 volt ansluten är det inga problem, men med 12 volt är det ju ca 17 amp! Har man ett vanligt 100 amp batteri skall det inte dras ur till mer än 50 %. Kylskåpet kommer alltså tömma batteriet på drygt 4 timmar vid 12 volt! Därför är på nyare bilar tillagt så skåpen bara kan gå på 12 volt när motorn går (då finns d+). Sen finns gasoldrift, drar väldigt lite gasol och är väldigt effektivt. MEN ställer du skåpet gasoldrift brinner en liten låga hela tiden och du FÅR INTE ÅKA IN PÅ EN MACK MED ELD!!! Därför finns autoläget (på nyare skåp) som om 230 volt finns använder det annars om motorn går 12 volt och om inget av de två så kopplar det över till gasol. Det läget har ytterligare en mycket viktig funktion, nämligen att när motorn stängs av dröjer det 10 minuter innan gasolen startar, detta för att man skall hinna tanka och åka vidare innan lågan startar. Också viktigt att tänka på att om man stannar och äter på en mack (där mer än 10 minuter) stänga av kylen så inte lågan tänds, detta är extremt viktigt att tänka på!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Detta med kylskåp som kan gå på gasol är viktigt att veta hur de fungerar. När dom går på ström drar dom ca 200W. Med 230 volt ansluten är det inga problem, men med 12 volt är det ju ca 17 amp! Har man ett vanligt 100 amp batteri skall det inte dras ur till mer än 50 %. Kylskåpet kommer alltså tömma batteriet på drygt 4 timmar vid 12 volt! Därför är på nyare bilar tillagt så skåpen bara kan gå på 12 volt när motorn går (då finns d+). Sen finns gasoldrift, drar väldigt lite gasol och är väldigt effektivt. MEN ställer du skåpet gasoldrift brinner en liten låga hela tiden och du FÅR INTE ÅKA IN PÅ EN MACK MED ELD!!! Därför finns autoläget (på nyare skåp) som om 230 volt finns använder det annars om motorn går 12 volt och om inget av de två så kopplar det över till gasol. Det läget har ytterligare en mycket viktig funktion, nämligen att när motorn stängs av dröjer det 10 minuter innan gasolen startar, detta för att man skall hinna tanka och åka vidare innan lågan startar. Också viktigt att tänka på att om man stannar och äter på en mack (där mer än 10 minuter) stänga av kylen så inte lågan tänds, detta är extremt viktigt att tänka på!
Jag har ett Dometic RM8505 AES från 2015/2016.
I 12V-läget går det på 12V oavsett om motorn är igång eller inte.

Fördröjningen när man slår av motorn är 15 minuter, inte 10
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Också viktigt att tänka på att om man stannar och äter på en mack (där mer än 10 minuter) stänga av kylen så inte lågan tänds, detta är extremt viktigt att tänka på!

Normalt låter man väl inte bilen stå kvar vid pumpen medan man äter, utan man flyttar den en bit bort.

Enligt MSB är säkerhetsavståndet vid en bensinpump 12 meter.

Pålle
 
F

Fd.47585

Guest
Jag har ett Dometic RM8505 AES från 2015/2016.
I 12V-läget går det på 12V oavsett om motorn är igång eller inte.

Fördröjningen när man slår av motorn är 15 minuter, inte 10
Ja det är olika längd, söker man lite på nätet så finns uppgifter allt från 10 minuter till 20 minuter. Ganska oviktigt tycker jag, det viktiga man måste veta är att funktionen finns (på nyare skåp) och kontrollera om den finns på det skåp man har själv. Annars måste man stänga av gasoldriften innan man åker in på macken. Att vissa tillverkare inte använder D+ som krav för 12-volts drift är ju sorgligt (vår 2013 har den funktionen). Men även där viktigt att kontrollera hur det är i den egna bilen så man inte kör 12 volt när motorn (generatorn) inte laddar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja det är olika längd, söker man lite på nätet så finns uppgifter allt från 10 minuter till 20 minuter. Ganska oviktigt tycker jag, det viktiga man måste veta är att funktionen finns (på nyare skåp) och kontrollera om den finns på det skåp man har själv. Annars måste man stänga av gasoldriften innan man åker in på macken. Att vissa tillverkare inte använder D+ som krav för 12-volts drift är ju sorgligt (vår 2013 har den funktionen). Men även där viktigt att kontrollera hur det är i den egna bilen så man inte kör 12 volt när motorn (generatorn) inte laddar.
Jag ser inget större problem i att köra på 12V med bilen avstängd,MEN det går inte någon längre tid,har du välladdade batterier, stor solcell samt en regulator med uttag för styrning av kylen,då kopplar du in den till din AES-kyl och regulatorn sköter automatiskt driften mellan 12V och gas.
Har du inte kopplat via D+ gäller det att hålla koll på vad kylen har för driftläge.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Den främsta orsaken till att det ofta sitter kompressorkylar i båtar är, att dessa är relativt lutningsokänsliga.

Ett absobtionskylskåp klarar inte många graders lutning, om det ska fungera optimalt.

Pålle
Monterade ett gasol/12 V skåp i vår motorseglare 1988. 12 V fungerade bara några år men med gasol fungerade skåpet i mer än 30 år.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sämst effekt är att köra kylen på 12V, ska man dessutom försörja husbilens belysning, ev ladda mobiler och plattor under färd mm är det inte många milliamper som går ner i batterierna.

230V vet jag inte så mycket om men jag gissar att det är effektmässigt ett mellanläge.

Bäst och "billigast" kyleffekt har gasoldriften. Har man dessutom ett par chassifläktar i övre gallret som blåser ut värmen går det knappt någon gasol alls. Att tänka på är som skrivits ovan - stäng av gasolen på mackarna och på färjorna.
 
Toppen