• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om Alde - Överhettad vv-beredare..

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har tömt alla tankar nu inför vintern, alltså även varmvattenberedaren. Alde vattenburen värme, Min fråga. Då jag använder husbilen då och då med värmen och termostaten på, Är det risk att varmvattenberedaren blir skadad av överhettning då nu behållaren är tom.
MVH
Libom
Och gott Nytt År Alla. Vi träffas ju alltid någonstanns, nya och gamla vänner..
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Överhettad vv-beredare..

Gunnar..
Jo det tänkte jag nog också, men funderade lite på vart värmeenergin tar vägen som annars värmer upp vattnet..
Tack för svar,
Gott Nytt År
Hälsn,
Bo Mårtensson
Libom
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Överhettad vv-beredare..

Den går med all sannolikhet ut i radiatorerna. Dvs. den drar mindre gasol vid samma rumstemperatur eftersom den inte behöver värma upp tappvarmvattnet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Överhettad vv-beredare..

Värmen från elpatronerna värmer radiatorkretsen och har en egen termostat på pannan, när den inställda temperaturen är uppnåd så stängs patronerna av oavsett vad rumstermostaten står på. Det som är blått på bilden är ditt varmvatten som tappas ur via 90 graders vinkeln på bilden. Och den slangen skall inte se ut som på bild nummer två här Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

Bilagor

  • ALDE.jpg
    ALDE.jpg
    262,6 KB · Visningar: 8
D

Deleted member 11118

Guest
En dum fråga om Alde värme

Måste man ha vatten i varmvattenberedaren för att ha på Aldevärmaren så det blir varmt i husbilen. Den är för övrigt tömd på allt vatten.

Vad händer med varmvattenberedaren om där saknas vatten??
 
Toppen