• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga fäste av markis

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag är ny i husbilslivet och undrar lite hur man ska tänka kring fästen av markis. Vi har fästen i nederkant av bilen för markisen, det är ju ett alternativ (även om jag då inte kan öppna ena sidoluckan). Det andra är då man fäster i marken, och kanske kompletterar med stormsäkring/spännband. Någon som har rekommendation om vad som är att föredra?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har och använder båda varianterna. Vad man ska tänka på vad gäller markis är att den inte är särskilt tålig vad gäller blåst och regn och bör därför aldrig lämnas ute utan uppsikt! Markisfästen i husbilens sida gör ju att benen kan vara ivägen lite men samtidigt ger det ju en bra plats att hänga upp badkläder , handdukar m.m.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Sett någon bild, där fästet på bilen dragit loss plåten från isoleringen - då det kommit en kastby.
Så man får vara uppmärksam. Har man en lite större markis, växer lasten i fästet rejält, när den agerar segel.

Föredrar markinfästning, med stormsäkring.
Fästena på bilen är väl till för platser med asfalt, där man inte kan fästa benen. Och lite mer tillfälligt användande.

Mvh Peter
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Kör alltid med Thules egna stormlinor. Enkla att sätta dit och även fast jag alltid tar in markisen vid blåst, medför dessa en extra säkerhet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En variant är att sätta markisfästen i nedanstående, du får en större yta att fästa mot bilen.
Själv föredrar jag markfästen med stormlinor, men rulla in om det blåser kraftigt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo du kan använda den varianten men kom ihåg att är markisen ute och det kommer en kraftig vindby så är den då ordentligt fästad i sådana stormlinor så ger sig antingen markisduken eller fästen i husbilen. Lämna aldrig markisen ute obevakad eller under natten har räddat våra markiser under mer än 20år.
 
Toppen