Sv: Fråga Doktorn
Ja det är helt rätt, den heter aggregatdrivrem egentligen och driver ingen fläkt då i princip alla bilar idag har elektrisk fläkt. Att jag kallade den för fläktrem beror på att då förstår alla vad det handlar om. Jag tror de flesta bilar idag (och sedan många år tillbaka) har en automatisk remspännare som sköter det hela. Skulle bilen inte ha det så är det bara att spänna rätt hårt, har du spänt för löst så hör du det omgående genom att remmen slirar och skriker, börja med det som utgångsläge om du inte vet hur hårt du ska spänna den. Ett annat tips är att göra en liten skiss på hur remmen är dragen och lägga den ihop med reservremmen för du kommer ALDRIG kunna lista ut hur den var dragen innan den gick av annars.. På en del bilar (mest US bilar) så finns det en dekal under huven som visar hur den ska dras, "Fan belting route". på Fiat motorer som inte har automatisk spännare så brukar man oftast få spänna remmen underifrån bilen genom att lossa muttern i mitten av spännhjulet och sedan skruva på justerskruven som sitter ner mot undersidan av bilen, visst är det intillegent!