• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga Doktorn

F

F.d. 11846

Guest
Vad är Poly-V Drivrem ??? på en Fiat Ducato Husbil. 03 ( Byte var 60.000 Km)

Tacksam för ett svar.
Mvh.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fråga Doktorn

Det är det som "i folks mun" kallas för fläktrem. Alltså inte att förväxla med kamaxelrem. Det är inte alls säkert att den behövs bytas enligt intervallen, beror mycket på väder och tid också. Men om du tar en ficklampa och lyser på den och ser sprickor i gummit på den ribbade sidan (PK sidan) så är det dax att byta den. Jag har aldrig bytt en sån rem på någon bil för att den har gått av, av sig själv. Det beror alltid på att något annat som den driver har havererat eller att nån bult som håller något aggregat som den driver har gått av eller lossnat. Ett bra tips är att ha en sån med sig i bilen i alla fall, om utifall att.. En trasig bult hittar man alltid en ny av men en rem med rätt PK (antal ribbor) och rätt längd är betydligt svårare. Finns inga mackar som har sånt idag när den pajar i mörkret, men man kan ju alltid köpa sig en grillad med räksallad som tröst *L*
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Fråga Doktorn

Tack Gunnar och Kölis för ert snabba svar !
Nu känns det lugnare ! skall åka till SAXNÄS I Jul och Nyårs helgen, fiska och åka Skoter.
Mvh. :music-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fråga Doktorn

Då får jag/vi önska dej/er en mysig Jul och ett Gott nytt år (med fläktrem i reserv)!
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fråga Doktorn

Oj var det så enkelt! Bra att få reda på för jag har också funderat på vad dom menar.

Men det är klart att dom inte vill skriva fläktrem i manualen för då kan ju folk få för sig att dom ska kolla själva.:snowman-1-icon:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fråga Doktorn

Ofta driver remmen generator och servo till styrningen etc varför det är mycket viktigt att remmen blir rätt spänd, klarar man inte själv utan instrument.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fråga Doktorn

Fläcktrem är en tokig beteckning ! Aggregatdrivrem är väl en mer riktig benämning, eftersom den typiskt driver generator, servopump samt AC-pump ( på min R. Laguna ). Däremot är fläkten elmotordriven utan remmar!
/ Göte J
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fråga Doktorn

Ja det är helt rätt, den heter aggregatdrivrem egentligen och driver ingen fläkt då i princip alla bilar idag har elektrisk fläkt. Att jag kallade den för fläktrem beror på att då förstår alla vad det handlar om. Jag tror de flesta bilar idag (och sedan många år tillbaka) har en automatisk remspännare som sköter det hela. Skulle bilen inte ha det så är det bara att spänna rätt hårt, har du spänt för löst så hör du det omgående genom att remmen slirar och skriker, börja med det som utgångsläge om du inte vet hur hårt du ska spänna den. Ett annat tips är att göra en liten skiss på hur remmen är dragen och lägga den ihop med reservremmen för du kommer ALDRIG kunna lista ut hur den var dragen innan den gick av annars.. På en del bilar (mest US bilar) så finns det en dekal under huven som visar hur den ska dras, "Fan belting route". på Fiat motorer som inte har automatisk spännare så brukar man oftast få spänna remmen underifrån bilen genom att lossa muttern i mitten av spännhjulet och sedan skruva på justerskruven som sitter ner mot undersidan av bilen, visst är det intillegent!
 
F

F.d. 13924

Guest
Sv: Fråga Doktorn

Jag har en direktimporterad Fiat Dethleff-92 års-modell,´har sökt drivrem på regnr i bildatabaser, men hittar ingen, nån som har nåt tips vart jag ska ringa/söka? remmen börjar tjuta gnälla, när jag tar första turen för dagen, men inte när den kommit igång.
Kan ju va bra att ha en i reserv.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fråga Doktorn

Hej va inne på mekonomens sida å hittade 3 olika typer tror att du har
2,5 td motorn som heter 814027 och dåfinns de 3 alt
tror att din rem heter 16-09,5-0913 om de e en vanlig drivrem typ v
men de finns två mulltiribb modeller också men ja tror på den första
har du nån mekonomen butik i närheten ring dit lycka till

ps lite svårt när du inte uppger nån motortyp.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen