• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Främre taklucka

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Påskafton fick jag en smärre hjärtinfarkt när den främre takluckan blåste upp i ca 100km/h. Vi hade kraftig motvind men detta måste en taklucka tåla.

Detta hände två gånger under färden och jag ser inget fel på luckan. Det är en vanlig plastlucka med handtag fram och bak som öppnas genom att man trycker in handtaget. Låsningen är två plasthakar.

Luckan höll, men har någon mer än jag haft samma problem och hur har Ni i så fall hanterat det?

Ser en möjlighet att låsa luckan med en träpinne eller dyligt men känns lite fel med en lucka som inte är två år gammal.

En undrande Knausen
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Främre taklucka

Hade ett liknande problem med en taklucka som öppnades med en vev och skruv. Denna gängade upp sig så att luckan stod öppen efter några mils körning i motorvägsfart. Köpte en vindavvisare att limma framför luckan. Detta löste problemet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Främre taklucka

Jag kan tänka mig att det bildas luftvirvlar när bilfronten föser undan en massa luft och att detta bildar undertryck just där luckan finns. Mitt tips är att montera vindavvisare som förhoppningsvis flyttar luftvirvlarna och minskar undertrycket. Jag tycker inte det låter så bra att säkra handtagen med en pinne. Undertrycket som lyfter luckan kvarstår och så småningom kanske luckan lossnar från sina infästningar.

På förra husbilen hade vi lucka med vev men ingen vindavvisare (det var nog inte uppfunnet den gången). Där säkrades veven med en plaststav med hål som trädes över veven och höll luckan på plats. Men glömde jag att säkra veven hände det att luckan vevade upp sig själv en bit. På nuvarande bil har vi vindavvisare och har inte märkt detta problem, trots vevlucka och ingen säkringsstav.
 

Irén & Christer

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025
Sv: Främre taklucka

Hej Knausen, vi har haft samma problem med vår 708:a.Ta tag i handtagen
dra luckan fram och tillbaka i färdriktningen, då ser du om spärrarna i
framkant låser riktigt. De gjorde de ej på våran Knaus,därefter drog jag åt
skruvarna i lederna sedan har vi ej haft problem. Jag förstår hur du kände det,min fru fick koppla loss sig från bältet klättra upp och ta tag i luckan.Tills jag kunde stanna på ett lämpligt ställe.God fortsättning på påsken .

Med vänliga hälsningar Christer & Irén.:)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Främre taklucka

Hej igen.

Skönt att höra att jag inte är den första...
Det lät som ett rea-plan gick in för landning över huvudet på oss när luckan flög upp.

Min lucka greppar, men den skjuts bakåt vid vindtryck och då är det inte mycket mer än någon millimeter på tapparna som håller luckan i framkant.
Lederna sitter fast och luckan är ej sliten.
Ska prata med "Knaus" på tisdag...

Jag ska också fråga om jag kan sätta en vindavvisare. Problemet är att taket börjar runda av framför luckan men det bör gå.

En följdfråga: Vad använder Ni för lim och ruggade Ni upp ytan innan limning?

Tar gärna emot fler tips.

Knausen igen
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Främre taklucka

Hej hade också ett liknade problem men det var om man glömde mörkl gardinen for den ihop med ett hiskligt ljud som jag hoppas kurera med en
vindspoiler från fiammakatalogen som jag tänkt sika fast framför t luckan med
sikaflex

Häls Mikael o Carina
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Främre taklucka

Måste få berätta...

Semestern sommaren 2007 hade vi bestämt att stanna i Sverige. Vi tog ett nytt beslut efter första dagen och natten i Karlsborg där vi fick en egen sjö runt husvagnen och från himmelen kom det bara regn, regn och åter regn. Vi bestämde raskt att vi åker till Kroatien och Istriahalvön.

Sagt och gjort, resan gick via bron mellan Malmö och Köpenhamn och fortfarande var det dåligt väder med mycket blåst. Vi stannade under bron vid Vordingborg några mil från Rödby och där upptäckte vi att takluckan till toalettutrymmet var borta. Vi försökte spänna upp ett stort paraply provisoriskt men det var ingen bra lösning för det blåste sönder på en gång.

Morgonen därpå åkte vi vidare till Tyskland och Citti i Lübeck där vi inhandlade en serveringsbricka modell större, både ful och dyr. Maken skruvade dit fästena och vips hade vi en perfekt lucka som satt kvar hela semestern och långt in på hösten, då vi sålde husvagnen och införskaffade en husbil.

Tur man har en man som inte har tummen mitt i hand när det gäller..

Det blev en jätteskön semester i Porec i Kroatien...

/Barbro

CIMG2487.JPG
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Främre taklucka

Hej igen.

Tack för rådet med vindavvisare.
Jag får en vindavvisare monteras inom det snaraste med hjälp av garantin.
Jag har en 40*40 cm lucka och det finns vindavvisare som passar.

/Knausen
 
Toppen