• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

I mitt förra inlägg tog jag upp att en fullformatkamera samlar in mycket mer ljus än en croppad sensor i t.ex. en mobiltelefon.

Detta innebär att jag med den större sensorn i fullformatskameran endast behöver ett objetiv på 200 mm med ljusstyrka f/16 samt exponera efter iso3200 för att fixa samma slutartid och skapa en teknisk ekvivalent bild med samma skärpedjup som den 6-croppade mobilsensorn skapar.

Detta motsvarar 33 mm f/2,8 och iso100 för den croppade mobilsensorn.

(En fullformatsensor har måtten 24x36 mm)

Vill man utveckla sitt fotograferande så är fullformatskameran rent tekniskt ett mycket bättre och mångsidigare verktyg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Egentligen har den snabba utvecklingen på sensorområdet gjort att det numera är optiken som har störst betydelse vad gäller bildkvaliteten hos en kamera.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Det bildet som vises direkte er en stor thumbnail, trykker en på denne så kommer bildet i orginal - vises normalt skalert av webleser. Trykk en gang til på bildet og en får orginal oppøsning.

Nå til problemet med store filer, det er i dagens forum en grense på hvor store bildefiler en kan laste opp. Jeg vil helst ikke øke denne grensen men det er en mulighet. En annen er å benytte den kopien som legges opp på Google photo som er jpeg komprimert med en noe svakere oppløsning enn hva kamera lager. Disse bildene holder seg godt innenfor dagens filgrense.

Kameran i min mobil är upplösningen ställd på 20 MP (16:9).
Många av mina bilder ligger upp till 10 mb och forum gränsen är 7,63 mb.

Jag har inte hittat hur jag kan minska ner bilden i Google foto förutom att lägga bilderna i collage.

Här är två exempel.
Den övre bilden är på 8,8 och den nedre 9,0 mb i original.
20171210_230000-COLLAGE.jpg
Med collage sänks värdena så det går att få in bilderna.

Krister
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Hej! Komprimera bilder är relativt enkelt. Om du har Microsoft Office Picture Manager installerat ( en del av office paketet) väljer du bara picture uppe i menyen och sedan komprimera. Där får du ett antal alternativa komprimeringsgrader att välja mellan. För att skicka i mail brukar jag välja alternativet 'dokument'.
Open office draw som är gratis kan också komprimera på flera olika sätt. Välj 'exportera' i vänstra menyen så får du många alternativa format och kan välja komprimeringsgrad hur som helst.
Rena bildbehandlingsprogram som t ex Adobe Photoshop kan ju göra detta mycket elegantare men det är ett svårt program som tar en stund att lära sig.

Lycka till!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Kan du velge jpg komprimering? En reduksjon i kvalitet fra 90% til 80% kan i mange tilfeller halvere filstørrelsen. JPG bruker flatekompresjon ved å dele opp bildet i polygoner med samme farge. Går en for langt ned i kvalitet blir dette synlig på bilder av moln. Facebook ser ut til å benytte sin egen kompresjon med et resultat som ser ut som 60% av RAW bildet.

Google Photo med valgt høy oppløsning og ikke orginal (gratis lagring) omformer bilder som har for høy bildekvalitet til å holde seg under grensen. Men grensen flytter seg fra tid til annen i retning stadig større bilder. Grensen er i dag 16 Mpixler så et bilde på 20 Mpixler som hentes ned igjen skulle være redusert i størrelse.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

Egentligen har den snabba utvecklingen på sensorområdet gjort att det numera är optiken som har störst betydelse vad gäller bildkvaliteten hos en kamera.

Att objektiv generellt sett blir bättre och bättre dag för dag beror mer på exaktare och enklare tillverkningsprocesser än "krav" från ökade pixelmängder, även om marknadsföringsavdelningarna påstår något annat.

Ett gammalt objektiv blir inte sämre på en modernare sensor, snarare bättre tack vare de allt mindre pixlarna. Bättre på så sätt att objektivfel lättare korrigeras ju mindre pixlarna är.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Ett genomgående tema för "bra bilder med mobilen" är att det är stillastående motiv med vidvinkel och hyfsat bra med ljus. För min del så är fotograferingen så mycket mer. Jag vill ha bra bilder på sönerna när de idrottar, familjehändelser som t.ex. nu vid jul och nyår, i naturen även vid gryning och skymning o.s.v. och jag gissar att det är tusen och åter tusentals fotointresserade som har liknande önskemål. Antingen får man anpassa motiven lite till utrustningen eller gör man tvärt om.

Jag måste dock erkänna att jag har inte följt utvecklingen särskilt noga på mobilmarknaden eftersom jag har tillgång till "riktiga" kameror och då blir det oftast de som används. Det påpekas ju ibland att man inte vet om man inte har testat så jag tog en bild med en tio år gammal systemkamera och samma motiv med min iPhone.

Grönsaken står på köksbordet vilket inte är en helt ovanlig fotomiljö. Båda är tagna på ungefär samma avstånd med autoinställningar och båda är justerade med ett tryck på auto i Lightroom för att fixa exponeringen samt vitbalanserade mot stolsryggen i bakgrunden. Ingen brusreducering eller annan redigering. Båda är sparade i jpeg 1080 pixlar på långa sidan. Ni kan väl kolla och se om ni ser någon skillnad.

Canon_5DII_1080.jpg


iPhone_6_1080.jpg
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Det är ju ganska intressant att Canonbilden är så mycket bättre trots ISO3200 ( iPhonebilden är ISO 640). Bättre brusförhållanden, bokeh och färger. Därför har jag fortfarande kvar systemkamera, trots att jag har en iPhone X.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Efter att ha läst här om hur bra bilder tagna med telefonen blir, så förmodar jag att den övre bilden är tagen med iPhone. ;)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Försök och göra ett bra jobb utan vettiga verktyg..
Man är nog ganska illa ute om man ska försöka slå i en spik med skruvmejsel.
Tänk om man hade en hammare ..
De börjar bli för mycket tjafs..vad man kan göra och inte göra med olika verktyg och tekniska lösningar..
Kunskap/ erfarenhet..bra verktyg och tekniska lösningar hänger ihop.
Jag tror att det har varit väldigt svårt att åka till månen och ta bra bilder med en mobilkamera.
Men i dag kan man de..utan att behöva åka till månen.
Ta ett foto på månen..ett foto på en tulpan..montera ihop bilderna i ett bildhanteringsprogram.." Titta de växer tulpaner på månen " vem fn tror på detta.
Men det är lättare med bra verktyg.
Ha de gött.
Leffe S
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

En liten sensor har fördelen att närgränsen blir kortare vilket innebär att man i vissa fall kan undvara dyr makrooptik.

872C0B96-01FC-4242-857E-62371C7E8030.jpeg
Med mobilkamera på 5 cm avstånd
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Visst använder jag en redigeringsapp i min iPad (Snapseed), mest för att räta upp bilden, beskära den till 16:9 och en ev. inramning. Någon gång för att fixa perspektivet (störtande linjer). Däremot behöver jag inte längre vara så flink som på 70- och 80-talet med pjattning och belysning av fotopappret i mörkrummet. Fotoklubbsverksamheten ligger nere sedan drygt 30 år.

Mobilkameran öppnar fler möjligheter än alla mina Hasselbladare och Leicor tillsammans. Leicorna har jag sparat samt en massa andra digitalkameror som inte längre håller måttet i jämförelse med mobilkameran.

Tack..Jag förstår att du är lite nörd för tekniska lösningar..inget fel i detta.
Men folk i allmänheten är så okunniga i vad man kan göra om man har bra verktyg.
Det blir nog lite avancerat för många...och då glömmer man bort att " smaka på bildens innehåll " och själva innehållet i bildspråket.
Som yrkesfotograf i många år..har jag oxå "fuskat" lite som bildlärare.
Vad är en bra bild..vad är budskapet..vad vill jag förmedla med denna bild.
Är det upp till betraktarens ögon ..att se innehållet..eller sitter man och fundera på den tekniska lösningen..och glömmer att se bilden. De kan man fundera på.
Jag har en vän som är ganska känd konstnär han säger " Det är inget svårt att göra två penseldrag med röd färg på en duk..de kan vem som helst göra..konsten är att sälja skiten"
Ha de gött...Leffe S
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Jag vill varken tjafsa eller trampa någon på tårna men det sticker lite i mig när grova generaliseringar appliceras och rena felaktigheter blir sanningar bara för att det illustreras med en bild tagen under specifika förhållande. Det är tråkigt om någon skulle bli besviken när de har läst en massa tips och råd här, köpt en ny iPhone, och sedan konstatera att de kunde fått bättre bilder med en kamera för halva priset. Därför tycker jag att det är bra om vi kan diskutera både för- OCH nackdelarna med att plåta med mobilen. Och varför inte en tråd där man kan diskutera bilder - oavsett vad den är tagen med för utrustning :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Det är ju för att slippa tänka i teknik och allsköns fotoprylar där mobilkameran kommer till sin rätt, inte tvärtom!

Som svar till Leffe.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

En liten sensor har fördelen att närgränsen blir kortare vilket innebär att man i vissa fall kan undvara dyr makrooptik.

Visa bilaga 131753
Med mobilkamera på 5 cm avstånd

Det går att ta närbilder med en systemkamera också. I detta fall år 2006 med en Minolta Dynax 7D och ett säkert tjugfem år gammalt macroobjektiv.

20061121-008.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Det är ju för att slippa tänka i teknik och allsköns fotoprylar där mobilkameran kommer till sin rätt, inte tvärtom!...

Där har du delvis rätt. Delvis därför att du missar den största fördelen, nämligen att mobilen oftare är till hands om det oförutsedda inträffar. Men att hävda att mobilen tillsammans med mjukvara i alla lägen ersätter systemkameran är bara trams.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Grönsaken står på köksbordet vilket inte är en helt ovanlig fotomiljö. Båda är tagna på ungefär samma avstånd med autoinställningar och båda är justerade med ett tryck på auto i Lightroom för att fixa exponeringen samt vitbalanserade mot stolsryggen i bakgrunden. Ingen brusreducering eller annan redigering. Båda är sparade i jpeg 1080 pixlar på långa sidan. Ni kan väl kolla och se om ni ser någon skillnad.

Dina bilder belyser det jag tidigare nämnde att bilden från en större sensor har kortare skärpedjup!
Inte tvärtom som någon trodde.

Bilderna har du tagit i dåligt ljus eftersom ISO-värdet är 3200 mot 640. Med de inställningarna kan man få vilken bild som helst att bli dålig. Som du förstår följer exifvärdena med och avslöjar en hel del.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Dina bilder belyser det jag tidigare nämnde att bilden från en större sensor har kortare skärpedjup!
Inte tvärtom som någon trodde.

Bilderna har du tagit i dåligt ljus eftersom ISO-värdet är 3200 mot 640. Med de inställningarna kan man få vilken bild som helst att bli dålig. Som du förstår följer exifvärdena med och avslöjar en hel del.

Japp, jag har medvetet bifogat alla EXIF-data för att det är ingen hemlighet och jämförelsen är relevant. bilderna är tagna i något dunkelt ljus, precis som miljoner andra mobilbilder, och då är systemkameran med större sensor överlägsen. Syftet var att illustrera förutsättningar som inte är vidvinkelbilder i bra ljus men ändå extremt vanliga. Informera gärna mig hur jag ska ställa in iPhonen för att få samma bildkvalité som med den gamla systemkameran så gör jag ett nytt test :msn_thumbup:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen