• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotogen.. eller?

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Borlänge
Hej jag är i Nederländerna just nu och lyckas inte hitta lysgotogen. Har dock hittat lampolja. Funkar det lika bra eller måste jag kika på något annat alternativ?
IMG_8504.png
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den svenska dieseln har används till fotogenkaminer med bra resultat huruvida dieseln där är lika ren vet jag inte men i tyskland har jag sett olika sorter miljörörelsen har gjort en del förändringar där.
Lampolja blir väl lite dyrt.
Har hört att diesel blandat med lite bensin var egentligen fotogen förr men vet egentligen inte.
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Borlänge
Den svenska dieseln har används till fotogenkaminer med bra resultat huruvida dieseln där är lika ren vet jag inte men i tyskland har jag sett olika sorter miljörörelsen har gjort en del förändringar där.
Lampolja blir väl lite dyrt.
Har hört att diesel blandat med lite bensin var egentligen fotogen förr men vet egentligen inte.
Lampoljan kostar 2,49€ litern. Så billigare än Biltemas fotogen. Tror du det hade funkat?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
430
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag skulle inte använda Diesel i en Wallasvärmare. Tror att det är svårt att få glödstiftet tillräckligt varmt för att antända Diesel.
Lysfotogen, lampolja och lacknafta tror jag har samma grundbas.
Lacknafta översätts ofta till "White spirit".
För många år sedan var jag i Norge. Vi hade ett fotogenkök och fotogenen tog slut.
Vi frågade efter fotogen på flera bensinstationer men de hade inte detta. När vi frågade på en bensinstation med lanthandel hänvisade de till lanthandeln och där hade de fotogen.
På det här fotogenköket var det en skål runt brännaren där man hällde lite sprit. Man tände på spriten för att förvärma fotogenbrännaren innan fotogenbrännaren antändes. Vi började också att få dåligt med sprit så vi frågade om dom hade sprit. Då svarade norrmannen "kommer vi över slikt dricker vi upp det". Han föreslog att vi skulle köpa karburatorsprit och det fungerade bra att tända med.
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Borlänge
Jag skulle inte använda Diesel i en Wallasvärmare. Tror att det är svårt att få glödstiftet tillräckligt varmt för att antända Diesel.
Lysfotogen, lampolja och lacknafta tror jag har samma grundbas.
Lacknafta översätts ofta till "White spirit".
För många år sedan var jag i Norge. Vi hade ett fotogenkök och fotogenen tog slut.
Vi frågade efter fotogen på flera bensinstationer men de hade inte detta. När vi frågade på en bensinstation med lanthandel hänvisade de till lanthandeln och där hade de fotogen.
På det här fotogenköket var det en skål runt brännaren där man hällde lite sprit. Man tände på spriten för att förvärma fotogenbrännaren innan fotogenbrännaren antändes. Vi började också att få dåligt med sprit så vi frågade om dom hade sprit. Då svarade norrmannen "kommer vi över slikt dricker vi upp det". Han föreslog att vi skulle köpa karburatorsprit och det fungerade bra att tända med.
Haha skön norrman Vad tror du om lampolja då?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
430
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Haha skön norrman Vad tror du om lampolja då?
Jag hade tidigare en båt med en Wallas 1800 värmare. Vad jag minns så använde jag lacknafta något år och det gick bra.
Lampoljan är troligen renare än lacknaftan för att den skall lukta mindre. Troligen fungerar den men om möjligt försök hitta info om innehållet i både lampolja och lacknafta för att jämföra.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
OT
Genever smakar fotogen!
En gammal klyscha som härstammar från svenska sjömän som blev bjudna av sina holländska kollegor att smaka på genever.
De stygga holländarna bjöd sina kollegor på fotogen i glasen i stället för genever (i maskinrummen användes fotogen att tvätta händerna med). Svenskarna svalde sin sup i kapp med Holländerna men ville inte visa sin otacksamhet och tackade så mycket (med tänderna i halsen). Efteråt sa de till varandra: "Fy fan det smakade fotogen! Ingen Genever för mig mer!" Sedan dess går ryktet att genever smakar fotogen.
Nu hör det till anekdotens sanning att det fanns gammal (lagrat) Schiedam Genever som även i min mening närmar sig smaken av fotogen men det var före 2:a världskriget. Det finns i dagens Nederland (särsk. Holland och Friesland) hundratals välbrända genevermärken med sublima smaker (tycker jag i.a.f. :)). Huruvida genever duger som bränsle i fotogenkaminer förtäljer inte denna historian men jag antar att det brinner ganska häftigt!
:bye:Julian
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Borlänge
Jag skulle inte använda Diesel i en Wallasvärmare. Tror att det är svårt att få glödstiftet tillräckligt varmt för att antända Diesel.
Lysfotogen, lampolja och lacknafta tror jag har samma grundbas.
Lacknafta översätts ofta till "White spirit".
För många år sedan var jag i Norge. Vi hade ett fotogenkök och fotogenen tog slut.
Vi frågade efter fotogen på flera bensinstationer men de hade inte detta. När vi frågade på en bensinstation med lanthandel hänvisade de till lanthandeln och där hade de fotogen.
På det här fotogenköket var det en skål runt brännaren där man hällde lite sprit. Man tände på spriten för att förvärma fotogenbrännaren innan fotogenbrännaren antändes. Vi började också att få dåligt med sprit så vi frågade om dom hade sprit. Då svarade norrmannen "kommer vi över slikt dricker vi upp det". Han föreslog att vi skulle köpa karburatorsprit och det fungerade bra att tända med.
Så det borde betyda att lampolja funkar?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hade en Wallas 1800 fotogen, i min båt för 40 år sedan. Om den va' svår att tända på hösten, blandade jag lite T-sprit i bränslet (kanske går lika bra med Genever?;)) Dåtidens fotogen var fetare än dagens. Numera finns det även Wallas Diesel-värmare men din bruksanvisning säger tydligt fotogen så den går på alla sorters fotogen även lacknafta men för att undvika lukt, bör du i Nederland köpa Petroleum C där C står för renhetsgraden. Bra värmare, har alltid funkat bra i båtarna och kan mycket väl tänka mig en Wallas diesel i husbilen om den inte va så jädrans dyr jmf. med "China diesel". Lycka till och segla väl!
:bye:Julian
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Borlänge
Hade en Wallas 1800 fotogen, i min båt för 40 år sedan. Om den va' svår att tända på hösten, blandade jag lite T-sprit i bränslet (kanske går lika bra med Genever?;)) Dåtidens fotogen var fetare än dagens. Numera finns det även Wallas Diesel-värmare men din bruksanvisning säger tydligt fotogen så den går på alla sorters fotogen även lacknafta men för att undvika lukt, bör du i Nederland köpa Petroleum C där C står för renhetsgraden. Bra värmare, har alltid funkat bra i båtarna och kan mycket väl tänka mig en Wallas diesel i husbilen om den inte va så jädrans dyr jmf. med "China diesel". Lycka till och segla väl!
:bye:Julian
Tusen tack för svaret! Skulle du vilja lista alla olika sorters fotogen?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
I Nederland finns egentligen bara en sort som lämpar sig bäst för fotogenkaminer och oljelampor Petroleum C, den kostar ca. € 1,40 /ltr.
Andra sorter fungerar men är mindre bra med avseende på lukt eller för bra men fungerar bättre på vekelampor.
 
Toppen