• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörningsböter i Tyskland?

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vid höstresan på väg hem från Italien så åkte vi över Celle den 7/9. Jag hade oturen att åka in i 2 fartkameror på samma dag där det var 50 km/h och jag körde nog ca 70km/h. Naturligtvis så såg jag blixten vid båda tillfällen, men det var så dax.
I dag d 13/10 kom jag att tänka på att jag inte hört av detta. Tack o lov för det!
För ca 4 år sedan var jag ute för samma sak, även då i dessa trakter. Troligen bryr sig inte tyska polisen att skicka över förseelsen till Sverige!?
:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

Det är verkligen tur att ni inte fick någon räkning av tyska polisen. Hade ni kommit från Schweiz eller Österrike hade ni garanterat betalat för länge sedan.
Inom Tyskland kommer bötesbekedet inom 3 månader.
Efter 1 januari 2009 ska alla bötesbelopp höjas.
Det finns redan en ny "prislista" (Bußgeldkatalog) där parkeringsböter inte påverkas men priset för alla trafiksynder speciellt för förtkörning och för att trängas (blinka , ligga en meter bakom och psyka.. osv.) kommer öka i kvadrat. Rattfyleri (mera än 0,2 promille) kostar upp till 3000,- (tertusen) Euro.
Skål! :D
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

Jag kör ofta i Tyskland och pga slarv (och för hög hastighet) blir jag nog fotograferad 2 ggr per år i snitt.
Kör du en svenskregistrerad bil så kräver de inte in böterna här.
Det finns en regel inom EU tror jag som säger att böter under 65 Euro ej sänds över gränserna. Detta gäller dock inte i de fall där de anlitar privata inkasserare typ som finns för miljözoner i Italien och P-avgifter i Köpenhamn.
Höjer de böterna i Tyskland så de passerar gränsen, då blir det kanske värre.

Har fått krav hemsänt en gång, då körde jag med en tysk registrerad hyrbil. Hade kör 41 km på en 30 sträcka. Böterna var 30 €.
Det kom snyggt med foto och allt samt en extra förklaring på tyska. Jag tyckte att de åtminstone kunde sänt en förklaring på engelska, så jag avvaktade med att betala. Sen har jag inte hört mer, det var 2006.

OBS Är det en bemannad fartkontroll och man blir stoppad, då är det betalning på plats som gäller.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

Tydligen betydligt högre böter om bilen väger mer än 3,5 ton.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

[FONT=Arial, Helvetica]Strafen für Pkw mit Anhänger und Lkw ab 3,5 t zul. Gesamtgewicht hier beim KBA.

Jag uppfattar det så att böterna är högre för personbilar med släp och lastbilar fr o m 3,5 ton.
[/FONT]
 
Senast ändrad:

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

Fick böter på plats när jag körde för fort på "motorväg" med motorcykel+släp. Överskred hastigheten med 60km. Motorcykel med släp får endast framföras i högst "60km"! Gäller både bondesstrasse och autobahn. (vem vill köra 60km på motorväg) Böter humana 60 euro. En månad senare kom ett brev på posten. Myndigheterna i Tyskland tyckte att det var för billigt,så jag fick ett tillägg på 20 euro som jag genast betalade in. Tänk om detta hade hänt i Sverige. Körkortsindragning + enorma böter. Puu!
Jo, det kommer ett brev på posten även ifrån Tyskland

Ce-eN !
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

Hej, har av slarv åkt genom många kameror för fort i Tyskland och Frankrike det senaste året med blixtrar som följd. Dock har jag inte fått något brev hem överhuvudtaget. Detsamma gäller ju också parkeringsböter och annat med ett undantag, trängselskatten i London, tips är att betala den, annars blev det 800 kronor per dag med ett snyggt foto på bilen och ett vänligt men bestämt brev....

Hasse
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörningsböter i Tyskland?

Tack för upplysningen! Jag ser att eventuella bötesbelopp är ganska lågt, vilket gör det mer besvärligt att motivera en indrivning över gränserna.
Bengt
 
Toppen