• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Körde lite för fort sista helgen i oktober. Av bilderna att döma tror jag inte att det är lönt at neka. 59 km inom tätbebyggt område är inte så bra, men det kostar inte så mycket (15€)
 

Bilagor

  • internetwache-2011-11-19_12-48.pdf
    251,1 KB · Visningar: 1.524
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Fortkörning

Du fick ju 25% rabatt på överhastigheten så det va ju trevligt! 62km/h står det på själva bilden.
Jag lyckades bli fotar 3ggr på en å samma dag i tyskland ala tre gångerna 6km över gränsen enligt min navigator. Som tur är fick jag inga böter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörning

Hej Froggie!

Bilden är dålig. Skärmen på din keps tillsammans med något som döljer munnen gör att det sannolikt inte lett till åtal i Sverige, vid ett nekande.

Sedan är det ju ett moraliskt beslut. Har jag gjort den här överträdelsen? Vill jag stå för det jag har gjort?

Jag hade en liknande situation för ett par år sedan här hemma. Då gällde det 2800:-! Fotot var uselt. Jag hade liknande basebollkeps som du, solglasögon och dessutom var solskyddet nerfällt. Man såg i stort sett bara hakan. Ett nekande hade med största sannolikhet renderat i att ärendet lagts ner. Jag visste dock att det var jag och betalade böterna. En hel del i min omgivning tyckte jag var dum i huvet, men jag mår själv rätt bra av att ha stått upp för mitt misstag! :) Dessutom har jag lärt mig en läxa!

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Håller med Krinil, med den dåliga bilden har dom svårt att fälla dig i domstol. Visserligen fick du rabatt på hastigheten men det verkar som om gränsvärdet var satt till 60 och du överskred med 2 km/t.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Fortkörning

Kostade 20 euro för några år sen. Polisen frågade vänligt om det blev bra om han skrev 79 km. Men då gick det ju 19 km för fort.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Fortkörning

Vad gäller i Tyskland? är det bilen eller Föraren som får boten?
I Sverige är det som tur är föraren å då kan man komma undan med att säga nä det där är inte jag men jag har för mig vissa länder helt enkelt bestämt att böterna går till fordonsägaren så får man mer bilden på föraren för att veta vem man ska va ond på.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fortkörning

Visste inte att en ambulans kan åka dit för fortkörning, även om de har goda skäl till en lite högre hastighet än tillåtet (7 km på 90-väg).
Men det kan dom bevisligen göra.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Det svarta över ansiktet är skuggan från inre backspeglen.Här i Tyskland är det den som står registrerad för bilen som får böterna sen är det upp till den personen att kräva in dom från föraren. Överträdelsen skedde på 50 sträcka och jag vet inte varför jag körde så fort, brukar försöka hålla hastighetsgränserna inom tätbebyggt område men av någon anledning höll jag 62 enligt brevet jag fick, sedan har dom gjort ett toleransavdrag och då kom dom fram till 59 km/ tim.
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Utdrag ur Bußgeldkatalog 2011
Innerhalb geschlossener Ortschaften (gilt auch für 30 km-Zone !)
bis 10 km/h 15,- EUR
11-15 km/h 25,- EUR
16-20 km/h 35,- EUR
21-25 km/h 80,- EUR, 1 Punkt
26-30 km/h 100,- EUR, 3 Punkte
31-40 km/h 160,- EUR, 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
41-50 km/h 200,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
51-60 km/h 280,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
61-70 km/h 480,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
über 70 km/h 680,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Det är lite "billiagre" att köra för fort utanför tätbebyggt område
Bußgeldkatalog 2011
Außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR
11-15 km/h 20,- EUR
16-20 km/h 30,- EUR
21-25 km/h 70,- EUR, 1 Punkt
26-30 km/h 80,- EUR, 3 Punkte
31-40 km/h 120,- EUR, 3 Punkte
41-50 km/h 160,- EUR, 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
51-60 km/h 240,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
61-70 km/h 440,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
über 70 km/h 600,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbo
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Hej.
Hjälpte min vän att hämta hans importerade HB från Tyskland.Det gick lite för fort och blev böter på 10 E. Tack vare import reg. skyltar kunde dem hitta honom.Dem är redan betalda.
Min fråga är ?
Hur många av Er som blev " plåtade " av fart kam. ( med svenska reg.nr ) fick
ett brev med böter från tyska poliser ?

Mvh
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Jag blev "plåtad" i Tyskland, tätbebyggt område i somras, ännu inget brev.
Likaså i Blekinge strax innnan Karlskrona på kort 70-sträcka dagen innan midsommar, Fortf. ingen kontakt.
Libom
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Jag överskred hastigheten i ett samhälle i Tyskland för ett par år sedan och blev fotograferad. Jag hade en Avis hyrbil. Efter någon vecka kom ett krav från Avis på 11 Euro detta som administrationsavgift för att de lämnat uppgift till polisen vem som hyrt fordonet. Alltså det är föraren som är ansvarig.
Jag fick aldrig några böter, kanske beroende på otydligt kort?
 
Toppen