• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fordonsslag LB eller pb2??

F

F.d. 25279

Guest
Go morron

Håller på att nosa mig igenom blocket efter en h-bil. Tittar nu på en som är lb registrerad.
Vad är det för vits med detta, om det nu finns någon?
Bilen är godkänd för 5 pass, bälten för 4 finns.
Totalvikt 3020, Längd 5300.
Själv har jag B kort från före -96 eller vilket datum det nu är som gäller för "nya" reglerna .

Vad är skillnaden för mig mellan pb2 och lb??

/Ljungberg
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Ur körkortssynpunkt är det ingen skillnad, eftersom du får köra lätt lastbil (max 3.500 kg) på ditt B-kort oavsett om du tagit det före eller efter -96.
/Bertil
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Vi har en LB som byggs om till HB som jag sedan vill registrera om till PB2. Anledning till det är att kunna parkera på PB P-platser och slippa böter.

Har varit i kontakt med Transportstyrelsen som säger att skattemässigt så är det ingen skillnad. Att det är en Euro VI (för oss konsumenter dyr rening av kväveoxider), spelar inte heller någon roll. TS bryr sig inte om oss som satsar på miljön utan drar alla över samma kam! Med andra ord Euro VI klassas som Euro V skattemässigt.

Enligt MB, en PB registrerad Sprinter (BlueTEC 316 CDI med A7 låda) släpper ut 170 g/km medan TS räknar via sina tabeller till 183 g/km. Vilken soppa!!!

Jag tror inte att jag klarar av att reda ut alla uppgifter eller orkar bråka med TS, det verkar som att det bara är att betala och "simma vidare".

Nu kommer min enkla fråga: Vet någon över huvud taget vad som är skillnad mellan LB och PB2 för en HB upp till 3,5 ton?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Är den registrerad som LB får Du ta flera passagerare än vad det står i reg.beviset under förutsättning att det finns sittplatser för alla. En husbil kan ju ej registreras för fler än vad det är sovplatser även om det finns fler sittplatser. Min LBregistrerade husbil har 4 sovplatser men 6 st sittplatser. Den är då registrerad för 4 personer men jag får ha 6 personer när vi åker. Är den reistrerad som PB2 får Du ej ta någon extra med dig.
Sen tror jag inte att P-nissarna vet om Du har en LB eller PB2. Jag har aldrig sett en hantverkarbil bötfällas på en parkering för enbart PB.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Tack Lasse, nu fick jag en konkret förklaring! Vi har bara 2 säten & 2 sängar, inga hundar, katter eller barnbarn under färd, då blir det PB2 för vår del.

LB på en PB P-plats:
Läste nämligen i en annan tråd om en HBK:are med LB reg. som fått böter här i Gbg. P-vakterna springer runt med handterminaler och letar efter varje kryphål för att tjäna pengar. Det verkar inte längre som att det handlar om P-belastning utan om att dra in så mycket i böter som möjligt utöver dryga P-avgifter. Undrar varför?

Transportstyrelse & CO2 + kväveoxidanter:
Det lustiga är att MB leverantören redovisar 170 g/km CO2 för PB2 och Transportstyrelsen (med egna tabeller) är säkra på att det är 183 g/km. En, dock viktig detalj är då den årliga skatten ska beräknas. Att det dessutom handlar om minskning av kväveoxider (samma effekt som CO2), sådant existerar inte alls i deras "tabeller". Tråkigt och orättvist av Transportstyrelsen som inte bryr sig ett dugg om oss som tänker på miljön! Min nästa undran är: hur/vad använder dom våra pengar till, miljösatsningar & luftrening, eller...? Som skattebetalare, borde vi inte ha rätten att få reda på vart våra skatter tar vägen?

Nu börjar jag låta som Jappe, Gud bevars mig, det är nästan 10 år för tidigt... : )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Vi typade om vår från Lb till pb2 förra veckan. (6ton)
Nu får kärestan köra lagligt på sitt b-kort före 1996.
Vi fick även skatten mer än dubblad, Lb=2400kr, pb2=5070kr.
I de flesta Lb-reg.bevis står det 1pass. men undantag finns sedan 2006 på upp till 8pass.
Vi var tvungna att skaffa ett intyg från Hymer om sidoåkande pass. var dock inget problem.
Har 4 bäddar och 3passagerare nu, bälten behövdes inte.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

[B skrev:
LB på en PB P-plats:[/B]
Läste nämligen i en annan tråd om en HBK:are med LB reg. som fått böter här i Gbg. P-vakterna springer runt med handterminaler och letar efter varje kryphål för att tjäna pengar. Det verkar inte längre som att det handlar om P-belastning utan om att dra in så mycket i böter som möjligt utöver dryga P-avgifter. Undrar varför?

Jobbet ligger förmodligen på antreprenad, o då gäller det att göra ett bra jobb.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Jobbet ligger förmodligen på antreprenad, o då gäller det att göra ett bra jobb.


Parkeringsvakterna i Göteborg tar varje chans dom får att bötfälla en bil, så om man ska parkera där gäller det att stryka biljetten och lägga den klart och tydligt i rutan så att vilken dåre som helst kan se den annars sitter böteslappen där..


även om du visar både biljett och kvitto på att du faktiskt har betalat så vägrar dom ge sej..
och vem orkar driva en sådan sak vidare för några hundringar..


Det enda den staden får ut av det, är ett dåligt rykte..

Och det tycker jag att både parkeringsbolagen samt Göteborgs stad ska ha, för om man parkerat och kan visa upp både kvitto och parkeringsbiljett så kan det det ju inte vara så "jä..la" svårt att säga att..
- hoppsan då har vi gjort ett misstag !!

Bara för att man har betalat så betyder inte det att du inte får böter.. iaf inte i Göteborg !!


Och När det kommer till lastbilsreggning:
Har du en bil som är reggad som lätt lastbil så finns det platser i Gbg där dom bötfäller direkt.. "Valhallabadet" t.ex.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Det fungerade tidigare men det är slut på det nu. Jag vet inte från vilket datum. Jag talade med besiktningsingengören i Mjölby om detta för ett år sedan. I Mjölby har dom stor erfarenhet av registreringsbesiktning av husbilar, husvagnar, lastbilar och tunga släp.
Lasse
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Vi har en LB som byggs om till HB som jag sedan vill registrera om till PB2. Anledning till det är att kunna parkera på PB P-platser och slippa böter.

Var inte så säker på att det går att parkera en Pb2 På en Pb parkering. Här har det kommit upp flera tilläggsskyltar med P-Pb kl 1.
Detta för att få bort husbilar från parkeringarna.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Det är ju synd om hantverkarn som inte kan stanna med sin lilla skåpbil och köpa lite mat på hemväg från arbetet.
Nej jag undviker dessa kommuner där jag ej kan parkera för att handla. Landsortsaffärerna är mer positiva till oss som kunder.
Lasse
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Hej Jag har alltid trott att lätt lastbil har samma regler när det gäller parkering?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Jobbade lite med varuleveranser 2009 och stannade då på vänstersidan där det var förbjudet att stanna. Mittemot var en svart bil och utanför några som stod och pratade, trodde det var taxi eller liknande. Gick iväg med sakerna som skulle levereras och kom tillbaka. De i bilen mittemot stod och småskrattade åt mig och jag frågade varför, jo de var parkeringsvakter och tyckte det var så roligt att jag parkerat precis framför dom! Lite snopen blev man ju men parkeringsvakter brukar vara ganska toleranta när det gäller varuleveranser och oftast se lite mellan fingrarna så länge man inte stannar någon längre stund.

Untitled-1.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

Jonas, där hade du tur med en trevlig händelse som säkerligen är värd att minnas (med tanke på 2009). Undrar hur det hade gått idag?
Vill inte vara negativ, bara vara upplyst om regler som gäller så att jag kan slippa onödiga utgifter och istället kunna bjuda min fru på bl.a. en bit god mat. Min fru "återbetalar" gärna och minns mycket väl alla mina (goda) insatser. Det kallar jag för kärlek när den är som bäst och det är det mest viktiga i hela sammanhanget : )
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: fordonsslag LB eller pb2??

...Läste nämligen i en annan tråd om en HBK:are med LB reg. som fått böter här i Gbg. P-vakterna springer runt med handterminaler och letar efter varje kryphål för att tjäna pengar. Det verkar inte längre som att det handlar om P-belastning utan om att dra in så mycket i böter som möjligt utöver dryga P-avgifter. Undrar varför?... )

Vad jag förstår har många parkeringsbolag så kallade noll-avtal med markägarna, där de sköter om parkeringarna mot att de bara får ersättning i form av de avgifter de kan få från felparkerarna. Då är det klart att de jagar dessa felparkerare "med ljus och lykta".

Johan K.
 
Toppen