• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatten

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Eller via en km räknare. Som det var på lastbilar med diesel på 1980 talet.
Får rysningar bara jag tänker på de , en stämplingsperiod fick ja betala lite drygt 56 tusen kronor för 4 månader bara på bilen sen kom avgiften på släpet det var ca halva den summan 28tusen ändå körde jag mycket på Norge där man betalade efter körda kilometer , mycket stämplingar blev det :yes:
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
På den tiden då det var km skatt på dieselbilar var dieseln billig. Då var det billigt att åka båt när man tankade oskattad diesel. Dyrare var det med bensinmotor i båten då man fick tanka bensin med samma skatt som till bilarna. Där kunde man prata om orättvisa.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Hade kontakt med Transp.st. igår vid 13 tiden ang. vad som gäller :
Från 1/9 gäller WLTP,men vad händer 1/1 -20 då blev han svarslös !
Han bollade över frågan till en kollega som inte heller kunde svara utan skulle återkomma ! det gjorde hon inte !
En HB handlare sade till mig att även om du inreg. nu i Nov. så åker du på höjningen 1/1 ?
Resultatet skulle bli en drastisk försäljningsminskning !
Han var fly förbannad för det skulle betyda att man måste dra ner på anställda !

Jojje
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Låt oss hänge oss åt lite fakta.
  • Från och med 1 september i år är WLTP-körcykeln obligatorisk för alla nya bilar som registreras i EU.
  • Från årsskiftet det blir obligatoriskt att ange den högre förbrukningen och det högre koldioxidutsläppsvärdet från WLTP-testet, vilket ligger till grund för skatteuttaget för dessa bilar.
WLTP: Törstigare bilar och kortare räckvidd
1 januari 2020 förändras fordonsskatten igen | ICA Banken

Det är därför som bilar registrerade efter 1 jan 2020 får högre skatt.
(WLTP cykeln ligger till grund för koldioxidutsläppberäkningen.)

Alltså, först Bonus/Malus som höjer skatten från 1 juli 2018, sedan ny beräkningsmodell från 1 jan 2020 som gör att bilen antas släppa ut mer koldioxid än i den gamla beräkningsmodellen som används nu och till 31 december 2019.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
"Väck inte den sovande björn".:rolleyes:... Tänk i fall politikerna får kunskap om att en husbil också släpper ut en himla massa CO2 (från all gas vi använder) när vi står stilla och använder husbilen ...:eek: då är vi riktig illa ute.... :swoon:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
J
"Väck inte den sovande björn".:rolleyes:... Tänk i fall politikerna får kunskap om att en husbil också släpper ut en himla massa CO2 (från all gas vi använder) när vi står stilla och använder husbilen ...:eek: då är vi riktig illa ute.... :swoon:
Jo, speciellt på torsdagar...
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
men hallå är det verkligen meningen man ska behöva trakassera transportstyrelsen med av/på stup i kvarten ? tänk om det var skatt på båtar som låg i sjön ? skulle du ta upp den varje gång då ? och sen ner igen ? nej ta mej tusan det ska inte behövas hålla på på det viset ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
men hallå är det verkligen meningen man ska behöva trakassera transportstyrelsen med av/på stup i kvarten ? tänk om det var skatt på båtar som låg i sjön ? skulle du ta upp den varje gång då ? och sen ner igen ? nej ta mej tusan det ska inte behövas hålla på på det viset ?

Trakassera, nej det är fel ordval.
Använda den möjlighet lagstiftaren har medgivit att SLIPPA betala mer skatt än maximalt möjligt, anser jag vara korrekt.

Båtskatt finns inte och kommer inte att hända, så liknelsen haltar.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
jag kan hålla med dig i dina formuleringar och vet att det inte finns nån båtskatt den var på g men det var de snabba på att slopa ! hade varit bättre de gjort rätt från början så du slapp betala mer skatt än vad du var ålagd !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
men hallå är det verkligen meningen man ska behöva trakassera transportstyrelsen med av/på stup i kvarten ? tänk om det var skatt på båtar som låg i sjön ? skulle du ta upp den varje gång då ? och sen ner igen ? nej ta mej tusan det ska inte behövas hålla på på det viset ?
Möjligtvis trakasserar man datorerna eftersom inget manuellt arbete sker vid av- och påställning via appen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Möjligtvis trakasserar man datorerna eftersom inget manuellt arbete sker vid av- och påställning via appen.

........och Transportstyrelsens datorer fungerar perfekt. Häromdagen fick jag brev från Transportstyrelsen som undrade om vi ändå körde vår pb1, trots att den var avställd.

Orsaken var att försäkringsbolaget inte observerat att bilen var avställd och skulle bara ha en avställningsförsäkring. En miss som berodde på att vi bytte försäkringsbolag medan bilen var avställd,

Nu löstes det efter ett kort telefonsamtal med försäkringsbolaget, men det var Transportstyrelsens dator som knackade på axeln och gjorde mig uppmärksam på felet.

TommyD
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Finnes noen person(er) som kan forklare fölgende fra Transportstyrelsen?

Betaling av fordonskatt ved påställning.

Fra Transposrtstyrelsen's webside;

Sitat; "Om fordonet blir skattepliktig under betalningsmånaden, påförs samtidig skatten för hele följande skatteåret eller skatteperioden. Det innebär att du kan få en räkning på fordonsskat för 13 månader eller 5 månader. Skatten måste betalas, även om du ställer av ditt fordon före den angivna bokföringsdagen. Den överskjutande skatten får du tilbake. Sitat slutt

Tacksam om dette kan forklares i klartekst, punkt for punkt?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag tänker så här att det gäller nog bilar med skatt under 4800kr ...om skatte betalnings månat är tex. April och du ställer på bilen 1 mars så får du betala mars + 12 månader samma faktura.
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det verkar finnas en del sidor på trafikverket som inte är uppdaterade på ett tag. Numera gäller att om du ställer av fordonet innan förfallodatum på fakturan kan du kolla i appen, på deras hemsida eller genom att ringa dem och få reda på hur mycket du skall betala. Du behöver alltså i det fallet inte betala hela beloppet och sedan få tillbaka överskjutande. Om du inte ställer av igen förrän efter förfallodatum måste du betala hela fakturan.

/CG
 
Toppen