• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fordonsskatt

Hasse P.

Nu har jag hittat rätt pappershög.
Adriatik Vision utan uppskrämd variant dvs 3500 kg får enligt specen lasta 264 kg

samma modell uppskrämd till personbil 3850 kg får lasta 576 kg

tycker inte skillnaden stämmer men så står det i specen.

konstigt att personbil får lasta mer än lastbil - det här låter ju som lite grönköping

hälsn

Dag
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

:cool: Ja då förstår jag ditt problem med vikten, ( på bilen förståss ) 260 kg var ju inte mycket att skrävla med i en så stor bil.

Kölis. Det är vid såna här tillfällen som man skulle vilja ha en Webbkamera. Men skämt åsido hennes bemötande, att ändå vilja hjälpa till att lösa problemet är man ju inte van vid av att de statliga Tjänstemännen står för.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fordonsskatt

Jo lite problem med vikten har jag allt, men det går sakta framåt. Nedåt

Dock inte 260 kg.

Såg en kille på tv igår som vägde 315 - då måste man nog ha en PB2.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

:cool: Samma här med vikten, man får bara hoppas om man blir vägd vid vägkanten, att man får kliva ur bilen först, annars är det nog torsk på totalvikten?
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

När man importerade en husbil från Tyskland som var klassad som personbil så fick den personbilsstatus i Sverige och därmed en skatt som låg på 10-tusentals kronor. För att efter påstötningar på riksdalsledamöter(lobbing ???) så vidtog man det här med att göra PBII.
Att sänka skatten på en dieseldriven personbil är ju otänkbart för en svensk politiker, så man fick gå den här vägen.
Gert8
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Fordonsskatt

Hej på er det är väldigt förvirrande med skatter o vikter vi har en Adriatik 573 ds klassad pb tjänstevikt 2860kg skatt 3461kr totalvikt 3400kg hög skatt på den lilla bilen

Pelle
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Vi har en Iveco Daily Turbo 35-10/Nordic 595, och 3500 kg, Efter att jag läst var man kunde räkna ut skatten på bilen så kom jag fram till att tydligen så ligger flera husbilar på samma skattenivå/priset per år, alltså våran låg också på 3461:-/år som flera andra
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fordonsskatt

:cool: Jag blir lite yr i huvet om alla skatter, lastvikter......, Min Adriatik har Tjänstvikt= 2450 kg Lastvikt= 650 kg = Totalvikt= 3100 kg det innebär att jag kan lasta med 650 kg prylar (eller) bilen är enligt pappren en lätt lastbil,och inte en personbil typ 2.

Tjinge Ling Hasse P.:eek:

Det är inte så säkert att du kan plocka in 650 kg lösa prylar. All utrustning som sitter fast på och i bilen inkräktar på vikten, du har markis, vattentank ska vara fylld med vatten till 75 eller 90 % av volymen, 75 kg gubbe, diesel också fylld med viss % diesel. Väg och kolla får du se var du ligger.
Ove.G
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt

Tack "HBK" för snabbt svar.
Ett svar som ger ytterligare frågor:
Är det bara att åka dit och köra upp på vågen?
Kostar det något?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fordonsskatt

PB2 är en skatteteknisk lösning och alltså en ren skrivbordsprodukt. Ingen tänkte på följderna med att vi som har ett körkort utfärdat före 1 juli 1996 nu kan köra hur tunga bilar som helst bara dom är klassade som PB2.
Ej heller att du kan köra 120 km/tim på motorvägen utanför Laholm med en 12 tons Scania Vabis buss klassad som PB2.

Detta är helt klart ikke önskvärda resultat i alla fall sett från myndigheternas sida och jag gissar att man anstränger sig säkert för att hitta ett sätt att få stopp på det. Det skall bli mycket intressant att följa detta vidare.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Varför spekulera, lagen gäller. Och någon förestående ändring är inte på gång. När det gäller hastigen skall den anpassas efter väg, väglag och rådande omständigheter.

/Kurt
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fordonsskatt

Hej Kurt,

När man talar med Vägverket, vilket jag gjort, är dom inte alls övertygade om att lagen gäller för PB2 eftersom den inte fanns när undantaget infördes 1996.
Men för att få absolut klarhet krävs det ju att någon åklagare tar tag i det och det är det tydligen inte någon som velat ännu.


Jag tycker dock att det finns alla anledning att hålla sig ajour med vad som händer i ärendet eftersom fler och fler väger upp sina bilar baserat på att dom får köra dom med sitt B-kort.

Vad gäller hastigheter så hade det ju varit helt fint om alla hade anpassat hastigheten efter väg, väglag och rådande omständigheter men så är det ju inte.

Mvh
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Finns det någon som vet hur fordonsskatten påverkas av att man omregistrera sin husbil från lätt lastbil till personbil klass2??

Largu
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fordonsskatt

Tillåten lastvikt för moderna husbilar registrerade för en totalvikt på 3500 kg ligger ofta någonstans mellan 200 och 250 kg. Frankian jag hade innan var ännu värre, där var lastvikten 170 kg!.
Det säger sig själv att det är inte möjligt att klara totalvikten när du börjar lasta in grejorna i bilen plus resten av familjen. Dessutom plockar ju dom flesta på en markis, kanske ett större kylskåp, mattor på golvet, en extra gasoltub, etc etc.

Nu har jag 2 gånger blivit förbivinkad av polisen trots att skylten var tänd vid vågstationerna i Helsingborg och vid Hurva. Om detta är vänlighet från polisens sida eller ren tur skall jag låta vara osagt men jag körde i alla fall upp på vågen en dag (när polisen inte var där) och bilen vägde då 3660 kg. Då fattades min fru, 3 hundar, en cykel, mera mat och kläder och detta inräknat slutade på ca 3850 kg = en övervikt på ca 150 procent.

På kontinenten tror jag inte man skall räkna med någon vänlighet från polisens sida så nu har jag fixat C-kort och tid hos Bossings för att ta upp bilen till 4000 kg. Det ska fasen köra runt och vara orolig för att man skall bli tagen för överlast och nu har ju polisen dessutom skaffat sig ett antal mobila vågar så . . . . . . .
Bara tanken på att stå nere i Sydtyskland och försöka göra av med 350 kg för att komma vidare, nejtack.

Och C-kortet gör ju att man slipper alla eventuella diskussioner om Sveriges undantag och dess giltighet. Min spanska är inte bra nog för att argumentera med den lokala polisen där nere.

OK, hela kalaset går på ca 20.000 kr men sett i förhållande till vad man betalt för bilen så är det ju inte så mycket. Dessutom var det faktiskt riktigt nyttigt och lärorikt (och roligt) att lära sig hantera en 26 tons Scania och det var väl heller inte helt fel att repetera teorin.

Nu är husbilen tömd för allt löst, prescis allt, inkl. extrautrustningen (utom markisen) så det skall bli kul att se vad den då väger.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen