• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Jag betalar 7821:- i fordonsskatt per år och då, tror jag, att det förutsätts att bilen rullar i Sverige. Vi är i Spanien 7 månader varje år, men betalar samma pengar. Borde det inte vara en mindre summa då ?
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Du kanske inte förstod min fundering. Vi sliter ju inte på dom svenska vägarna då.
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Har försäkring i Folksam, och då måste den vara påställd hela tiden enligt regelverket, för att försäkringen skall gälla.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Ja du här får du tydligen inget svar på din fundering synd faktiskt för visst är frågan relevant eller så tycker man att det är häftigt att betala skatt :):):)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Jag betalar 7821:- i fordonsskatt per år och då, tror jag, att det förutsätts att bilen rullar i Sverige. Vi är i Spanien 7 månader varje år, men betalar samma pengar. Borde det inte vara en mindre summa då ?

T.ex Tyskar kommer hit och utnyttjar våra vägar gratis ,så det hela jämnar ut sig. I internationella överenskommelser så skall varje land tillse att deras bilar är trafikvärdiga hemma och då får de köras i andra länder , enklast inom Eu.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Ja du här får du tydligen inget svar på din fundering synd faktiskt för visst är frågan relevant eller så tycker man att det är häftigt att betala skatt :):):)

Svaret är naturligtvis att det skulle vara krångligt värre att betala vägskatt i varje land som man besöker.
Säkert dyrare också med all byråkrati.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Jag betalar 7821:- i fordonsskatt per år och då, tror jag, att det förutsätts att bilen rullar i Sverige. Vi är i Spanien 7 månader varje år, men betalar samma pengar. Borde det inte vara en mindre summa då ?

Du betalar ju drivmedelsskatten i Spanien eller det land du besöker i stället för Sverige.
Om man söker efter skillnader i beskattning.

Krister.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Nu går väl inte hela fordonsskatten till vägarna utan man får väl se våra husbilar som en allmän kassako till staten!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Nu går väl inte hela fordonsskatten till vägarna utan man får väl se våra husbilar som en allmän kassako till staten!

Eller är det tvärt emot (om man bara tittar på just fordonsskatt mm)?

Intäkter från fordonsskatt mm 18,8 miljarder
(Skatt från vägtrafik)
Punktskatter - Ekonomifakta

Utgifter för underhåll av vägar mm
(Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur ) 20,7 miljarder
Utbyggnad av vägar mm
(Utveckling av statens transportinfrastruktur) 19,5 miljarder
Summa 40,2 miljarder
Statsbudgetens utgifter - Ekonomifakta

(Sedan finns det väl ingen direkt koppling i skattesystemet att en viss skatt är öronmärkt för en viss utgift....)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Eller är det tvärt emot (om man bara tittar på just fordonsskatt mm)?

Intäkter från fordonsskatt mm 18,8 miljarder
(Skatt från vägtrafik)
Punktskatter - Ekonomifakta

Utgifter för underhåll av vägar mm
(Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur ) 20,7 miljarder
Utbyggnad av vägar mm
(Utveckling av statens transportinfrastruktur) 19,5 miljarder
Summa 40,2 miljarder
Statsbudgetens utgifter - Ekonomifakta

(Sedan finns det väl ingen direkt koppling i skattesystemet att en viss skatt är öronmärkt för en viss utgift....)

Lägger man till skatten på bränslet blir det ju ytterligare några kronor i intäkt..
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Jag betalar 7821:- i fordonsskatt per år och då, tror jag, att det förutsätts att bilen rullar i Sverige. Vi är i Spanien 7 månader varje år, men betalar samma pengar. Borde det inte vara en mindre summa då ?
du vistas utanför SE 7 mån.Alltså är du då inte folkbokförd här och skattar inte här,ej heller bilskatt.Eller är det så att du inte uppger att du vistas utomlands större delen utan bara vill vara svensk men inte vill bet.för det?
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt när vi är i Spanien ?

Förstår inte riktigt ditt inlägg med tanke på ursprungsfrågan/funderingen. Alla svenskar som reser ut i Europa, kortare eller längre tid, är ju fortsatt folkbokförda i Sverige, betalar inkomstskatten, bilskatten hemma som vanligt. Myndigheter som vi meddelar är väl Transportstyrelsen för personbilen hemma och Radiotjänst för TV´n.
 
Toppen