• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vaggan

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Båstad
HBK-Nr
4327
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej
Har en Hymer 2014 3.0 med robotlåda. Har först klagat till skatteverket
i Örebro med avslag som resultat. Överklagade med omprövning till
skatteverket i Örebro, men inget gehör för verkligheten.
Överklagade skatteverkets beslut i December 2015 till Förvaltningsrätten
i Karlstad med samma resultat.
Hoppas myndigheterna får klart för sig att bilar med robotlåda tar mindre
bränsle än manuellt växlade bilar. Med ytterligare påtryckningar från alla
er, som har samma problem, hoppas jag det blir en rättvis förändring.

// Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej Bella4! Problemet som Transportstyrelsen har åsamkat Skattemyndigheten och alla oss andra är enormt. Det är så mycket fel, matematiska och logiska bedömningsfel i förhållande till CO2 & inte minst numera NO3 utsläpp, vilket är en kärnfråga i hela sammanhanget. Hoppas det finns "någon" vettig människa som kan reda ut det hela för allas glädje...
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Lustiga regler, vi köpte en ny Kabe 810 i år
Med robotlåda totalvikt 5,5 ton.
Vi visste inte att den blev skattebefriad och säljaren sa inget så det blev positiv överraskning.
Men dessa regler är verkligen konstiga.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Lustiga regler, vi köpte en ny Kabe 810 i år
Med robotlåda totalvikt 5,5 ton.
Vi visste inte att den blev skattebefriad och säljaren sa inget så det blev positiv överraskning.
Men dessa regler är verkligen konstiga.

Dessa regler är inte konstiga, dom är resultatet av en matematisk formel skapad av individer som saknar förståelse för vad deras beslut orsakar/innebär...

Om man fastställer ett Co2 utsläpp på en viss siffra ex 230g/km bara beräknat på dess registreringsform så kommer det att innebära att ett fordon med totalvikt på 3500kg släpper ut 230g/3500kg =0,0657 om nästa husbil har en totalvikt på ex 5300kg som i mitt mall så blir det 230g/5300kg=0,0433

0,0433 är mycket mindre än 0,0657 så fungerar det på ett kontor, vi andra som lever i den stora riktiga världen vet att min husbil drar 1,2 liter per mil och den andra drar 0,9 liter per mil och med samma avgasrening(miljöklass) ett ur miljöperspektiv bättre alternativ.... men så är det inte på kontor.

När ni försäkrar era husbilar, har ni någonsin fått frågan om "körsträcka per år"?
inte jag heller.... man förutsätter ....!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Som en god vän sade från varmare land, ja svensken är ju van att betala för mycket och tycker om det tror att det går till något bra så man får hoppas att det gör det. Sen är väl robotlådan så bra så det är värt det enligt många på trådarna.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Det är horribelt att man straffbeskattar miljövänliga motorer på
detta sätt.
Utsläppsmässigt går det mer än 50 Euro 6 motorer på EN Euro 1 motor.
Att en tyngre bil drar mer bränsle behöver man inte vara raketforskare att förstå.

Därutöver ger Transportstyrelsens formel en tyngre bil ett lägre värde.
Som i förekommande fall ger ett så pass lågt värde att bilen blir skattebefriad i 5 år!!

Att man dessutom inte kan / vill förstå att en robotlåda växlar optimalt, och drar därför mindre drivmedel.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Håller dig Oldsborgs, vill komplettera med transportstyrelsens villfarelse, med att i sin formel "påstå" att just en tyngre husbil oavsett form per automatik drar mer bränsle! Påståendet om viktens betydelse kan enbart gälla om t.ex husbilars yttre former skulle vara identiska men det tar ju inte deras omtalade formel minsta hänsyn till!

Transportstyrelsens formel tappar helt bort att husbilars yttre form (frontarea och CD värden), i de allra flesta fall har betydligt större bränsleförbrukningspåverkan (=utsläpp) än just fordonsvikt. Om man generellt jämför drivmedelsförbrukningen för tre huvudtyper av husbilar med identiska motorer så får man vid likvärdig körning i 90-100Km/h ungefär följande skillnader i bränsleförbrukning (om man bortser från förarens påverkan);
¤ Delintegrerade husbilar, förbrukar säg 100% bränsle
¤ Helintegrerade har större frontarea, förbrukar ca 110% bränsle
¤ Alkovhusbilar har stor frontarea och ofördelaktigt CD-värde, förbrukar ca 130% bränsle
¤ Anmärkning; utstickande utrustning typ t.ex fönster, takluckor, backspeglar, markiser men även själva husbilens yttre form CD värde, dvs det kompletta fordonets förmåga att länka av fartvinden på ett mer eller mindre fördelaktigt sätt påverkar också förbrukningen.

Motor-/förbrukningskonsekvens för olika husbilar innebär att identiska motorer måste arbeta olika hårt för att driva fram husbilen vilket avspeglas i bränsleförbrukningen (=energiförbrukning). Detta är sedan länge väl kända och utnyttjade förutsättningar inom fordonsindustrin, med vissa undantag i form av en del husbilspåbyggare och definitivt Transportstyrelsens formelfantomer (ny matematik, eller?).
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Håller dig Oldsborgs, vill komplettera med transportstyrelsens villfarelse, med att i sin formel "påstå" att just en tyngre husbil oavsett form per automatik drar mer bränsle! Påståendet om viktens betydelse kan enbart gälla om t.ex husbilars yttre former skulle vara identiska men det tar ju inte deras omtalade formel minsta hänsyn till!

Transportstyrelsens formel tappar helt bort att husbilars yttre form (frontarea och CD värden), i de allra flesta fall har betydligt större bränsleförbrukningspåverkan (=utsläpp) än just fordonsvikt. Om man generellt jämför drivmedelsförbrukningen för tre huvudtyper av husbilar med identiska motorer så får man vid likvärdig körning i 90-100Km/h ungefär följande skillnader i bränsleförbrukning (om man bortser från förarens påverkan);
¤ Delintegrerade husbilar, förbrukar säg 100% bränsle
¤ Helintegrerade har större frontarea, förbrukar ca 110% bränsle
¤ Alkovhusbilar har stor frontarea och ofördelaktigt CD-värde, förbrukar ca 130% bränsle
¤ Anmärkning; utstickande utrustning typ t.ex fönster, takluckor, backspeglar, markiser men även själva husbilens yttre form CD värde, dvs det kompletta fordonets förmåga att länka av fartvinden på ett mer eller mindre fördelaktigt sätt påverkar också förbrukningen.

Motor-/förbrukningskonsekvens för olika husbilar innebär att identiska motorer måste arbeta olika hårt för att driva fram husbilen vilket avspeglas i bränsleförbrukningen (=energiförbrukning). Detta är sedan länge väl kända och utnyttjade förutsättningar inom fordonsindustrin, med vissa undantag i form av en del husbilspåbyggare och definitivt Transportstyrelsens formelfantomer (ny matematik, eller?).

Inte ny matematik, utan helt obegriplig.
Jag förstår inte hur de resonerar med tanke på alla miljötänkande personer som alltid är så måna om miljön.
Det KAN inte bli bättre miljöklassning än Euro 6 som har extremt hårda miljökrav på sig.
Ändå "straffbeskattas" nya fordon, om de inte väger tillräckligt mycket.
Man bara häpnar!!!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Man kan förstå att man måste göra beräkningsmodellerna hanterbara genom att inte bry sig om fordonets utformning eller hur den automatiskt växlande växellådan är konstruerad rent tekniskt.
Däremot är det en riktig vurpa att modellen ger nya tyngre (och törstigare) bilar total skattefrihet under 5 år.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Man kan förstå att man måste göra beräkningsmodellerna hanterbara genom att inte bry sig om fordonets utformning eller hur den automatiskt växlande växellådan är konstruerad rent tekniskt.
Däremot är det en riktig vurpa att modellen ger nya tyngre (och törstigare) bilar total skattefrihet under 5 år.

Den vurpan är ett totalhaveri.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Man kan förstå att man måste göra beräkningsmodellerna hanterbara genom att inte bry sig om fordonets utformning eller hur den automatiskt växlande växellådan är konstruerad rent tekniskt.
Däremot är det en riktig vurpa att modellen ger nya tyngre (och törstigare) bilar total skattefrihet under 5 år.

Men enligt Relax sätt att räkna borde alkovbilar ha högst skatt då dessa drar mest bränsle.
Sedan tycker jag att ni är lite ogina,kan ni inte bara glädjas med oss som slipper skatten:twitcy:

lars
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Förlåt, jag menade inte att verka missunnsam.
Jag hade också varit glad för att slippa betala skatten ;)

Menade mest att det skickar signaler om hur ogenomtänkt hela modellen är och att det rimmar illa med syftet att skatten skall vara kopplad till förbrukning och miljöpåverkan
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Är inte denna fråga något för HBK centralt att ta hand om, det är ju ganska många medlemmar som berörs?
Owe

Jag står bakom en sådan sakframställan.
Skicka gärna ett PM så att vi kan få fram ett underlag.
Vore inte fel om blir fler som kan sammanställa en skrivelse
till HBK's styrelse.

Med husbilshälsningar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Inte ny matematik, utan helt obegriplig.
Jag förstår inte hur de resonerar med tanke på alla miljötänkande personer som alltid är så måna om miljön.
Det KAN inte bli bättre miljöklassning än Euro 6 som har extremt hårda miljökrav på sig.
Ändå "straffbeskattas" nya fordon, om de inte väger tillräckligt mycket.
Man bara häpnar!!!!


O.T

Men det är mindre utsläpp per förflyttade kg.
Inte obegriplig för mej :cool:

ex.
min husbil 6ton förbrukar 0,21L/ton och mil (skatt=5642kr)
min personbil1 2,5ton förbrukar 0,32L/ton och mil (skatt=6786kr)
min personbil2 1,5ton förbrukar 0,26L/ton och mil (skattebefriad->2017 sen 1103kr)
min MC 0,4ton förbrukar 1,25L/ton och mil (bensin) (skatt=180kr)
en modern lastbil+släp 60ton förbrukar 0,06L/ton och mil !! (skatt=?)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Men syftet med skattemodellen är ju inte att stimulera privatpersoner att förflytta så mycket vikt som möjligt för att få ett lägsta pris per kilo.
Det är ju rimligen att vi inte skall vilja förflytta mer än nödvändigt och då till minsta möjliga miljöpåverkan.;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Det är samma skatt om du kör 200 mil/år eller 2000 mil/år (naturligtvis utan att ställa av husbilen). Vad har det med vikten att göra?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Är inte denna fråga något för HBK centralt att ta hand om, det är ju ganska många medlemmar som berörs?
Owe

Jag står bakom en sådan sakframställan.
Skicka gärna ett PM så att vi kan få fram ett underlag.
Vore inte fel om blir fler som kan sammanställa en skrivelse
till HBK's styrelse.

Med husbilshälsningar

Är det inte fler som upplever att Transportstyrelsen är en myndighet
som, beroende på vem man frågar, ger olika svar?

Det är inte bara fordonsskatt som genererar helt skilda svar.

Det som det första citatet påtalar borde engagera fler medlemmar.
Framför allt när vi får olika svar på samma frågor!!

Jag själv har fått två helt olika svar gällande vår nya bil.
Antingen en skatt på 10.332kr, eller 6.682kr.
Den ene anser att robotlådan är en bil med automat = högre skatt.
Medan den andre skriver att den ska likställas med en manuell låda.

Detta måste många av oss ha drabbats av.
Låt oss i alla fall vidarebefordra frågeställningen till HBK centralt.
Om tillräckligt många medlemmar ställer sig bakom detta,
så kan vi i alla fall få en hint om detta kan bli en fråga som klubben ställer till berörd myndighet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Men syftet med skattemodellen är ju inte att stimulera privatpersoner att förflytta så mycket vikt som möjligt för att få ett lägsta pris per kilo.
Det är ju rimligen att vi inte skall vilja förflytta mer än nödvändigt och då till minsta möjliga miljöpåverkan.;)

Jag vet faktiskt inte vad syftet med fordonsskatten är IDAG, någon som vet?
en gång i tiden var det öronmärkta medel till vägunderhållet :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsskatt

Det är samma skatt om du kör 200 mil/år eller 2000 mil/år (naturligtvis utan att ställa av husbilen). Vad har det med vikten att göra?

Det förstår jag inte heller, jag har sen 18 års ålder alltid ägt tyngre fordon och har alltid blivit bestraffad med mångdubbel skatt p.g.a mitt intresse för tyngre bilar.
Detta måste nog vara ett rent konstverk av miljötomtar till politiker, något jag inte förstår, kanske någon annan kan förklara.:confused:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen