• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Status
Stängd för vidare inlägg.

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Har från Transportstyrelsen fått ett underligt svar avseende skatt på fordon med robotlåda.
Motsvarande bil med samma Euro 6-motor, manuell låda skulle få en skatt på 6.682 Kr / år.
Medan robotlådan skulle generera en skatt på 10.332 Kr / år.
Verkar heltokigt då robotlådan ger en optimering under körning.
Dessutom drar den mindre bränsle än en manuell växellåda.

Vad har ni för erfarenheter av beskattningen?
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej,

ja det är tyvärr rätt, de värderar automatlådor högre.
Finns en fin uträkningstabell på deras hemsida för hur mycket utsläpp de kommer fram till för respektive fordon.
Tycker den är rätt skev men det är den som gäller.

Mvh / Per
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Har tyvärr samma erfarenhet som du. Har inte bilen kopplingspedal "så är den inte manuellt växlad" Varför deras parameter för högre beskattning faller in. Man bryr sig inte om att det inte är korrekt tankemässigt (att beskatta högre förbrukning). Känns som lite "Davids kamp mot Goliat" då dom bestämmer. Här har man bestämt sig för att inte bry sig om fakta tyvärr.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Tycker att det låter lite väl stor skillnad.
Jag betalar 7568:- med min och det är bara en Euro 5+ med 180 hk. 2014.
En Euro 6 måste vara billigare, såvida du inte har fler hästar och fyrhjulsdrift.
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Jag har just fått registreringsnumret på min nya bil (ej levererad ännu) med manuell låda Euro 6 (årsmodell 2017) och 3850 kg, Årsskatten är 6317 kr/år

/Thomas
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Har en Adria Coral 2014. 3.650 kg. Euro 5. Automat. Årsskatt 6.850 kr.

Ingvar
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Detta svar fick jag idag av Transportstyrelsen som jag kommer att spara tills vi har fått vår nya bil:

Precis som min kollega skriver så är det ditt utsläppsvärde på 218
gram/kilometer som styr vilken årsskatt på 6682kr.
Det innebär att det är samma utsläppsvärde även fast du har en robot som växlar manuellt.

Skatten beräknas enligt denna formel:

PERSONBILAR KLASS II (husbilar), LÄTTA LASTBILAR OCH LÄTTA BUSSAR –
CO2-beskattning, dieseldrivna - skattepliktiga första gången efter utgången av år
2010

Grundbeloppet är 360 kronor. Koldioxidbeloppet är 22 kronor per gram
koldioxid som
fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 111 gram. Summan av
grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37.
Ett
miljötillägg tillkommer med 250 kronor.

Ett tyngre fordon får släppa ut mer koldioxid och kan ändå bli skattebefriat.

Med vänlig hälsning

Förnamn Efternamn
Handläggare

Skatte- och avgiftsavdelningen

Transportstyrelsen
701 81 Örebro


 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej vi har en burstner fiat 2016
3850kg robotlåda 148hk 6421kr i skatt hade en Hymer 2014 innan 3850kg manuell låda 148hk 6950kr fattar ingenting.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Överklagade i April min fordonsskatt hos Skattemyndigheten. Inget hände så jag fick kontakt med en handläggare varför svaret tar så lång tid. Svaret var att de ser över beskattningen eftersom de fått in många överklagande o de är medvetna om att reglerna inte är rättvisande. Enligt handläggaren skulle det ta några veckor. Detta var i slutet av oktober.
Har ni inte överklagat så passa på. På så sätt sätter vi press på myndigheterna.
Lars
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej
Vilken skillnad det är mellan länderna i Europa. Jag har en årlig skatt på 240€ för en 3,5 T 135kw med automat här i Tyskland.
Mvh. Klas
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej
Vilken skillnad det är mellan länderna i Europa. Jag har en årlig skatt på 240€ för en 3,5 T 135kw med automat här i Tyskland.
Mvh. Klas

Alltså dags att flytta till det vackra, och husbilsvänliga Tyskland.
Var på besök i somras. Problem?
Löstes smidigt när vi sökte campingplats på Rügen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Jag överklagade i februari i år, direkt efter chockbeskedet och väntar fortfarande på svar. Det visade sig att Skatteverket har hittat på (eller snällare sagt "beräkant fram") helt nya CO2 siffror (enl. sin berömda formel som bl.a. förklarar tunga diesel-slukande fordon som miljöfordon), än vad Hedin bil redovisar från MB tillverkaren. Efter mer än ett år i drift har vi kunnat konstatera att Hedin's siffror håller och stämmer mycket väl med vår bils förbrukning. Det ska bli intressant att se hur seriösa och proffsiga är dom på Skatteverket...
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Jag överklagade i februari i år, direkt efter chockbeskedet och väntar fortfarande på svar. Det visade sig att Skatteverket har hittat på (eller snällare sagt "beräkant fram") helt nya CO2 siffror (enl. sin berömda formel som bl.a. förklarar tunga diesel-slukande fordon som miljöfordon), än vad Hedin bil redovisar från MB tillverkaren. Efter mer än ett år i drift har vi kunnat konstatera att Hedin's siffror håller och stämmer mycket väl med vår bils förbrukning. Det ska bli intressant att se hur seriösa och proffsiga är dom på Skatteverket...

Återkom gärna till mig när du fått svaret (om du får något).
Lycka till. - Håller tummarna.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej
Vilken skillnad det är mellan länderna i Europa. Jag har en årlig skatt på 240€ för en 3,5 T 135kw med automat här i Tyskland.
Mvh. Klas

Och då är din HB inreg på helår och inte på begränsad säsong (= del av året/syns på deras reg-plåtar) som på mig verkar vara vanligast för HB-ägare i Tyskland?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Hej
240€ för helår.
Det är ju tur att något är billigt här::twitcy:
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Något? Soppan är billig liksom att gå ut och äta inkl dricka, ställplatser samt en del annat också - vi uppfattar dock att totalkostnaderna blir ungefär som i Sverige när man åker runt med husbilen ...
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Förhoppningsvis får jag regnr på bilen under dagen.
Ska bli spännande att kolla på appen "Mina fordon",
och se om det senaste svaret från Transportstyrelsen
gäller.

Återkommer!!
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Förhoppningsvis får jag regnr på bilen under dagen.
Ska bli spännande att kolla på appen "Mina fordon",
och se om det senaste svaret från Transportstyrelsen
gäller.

Återkommer!!

Står det inte "automat" i regbeviset så förutsätts bilen ha manuell låda,

dvs är fältet lämnat tomt vid regbes så klassas den som manuell.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Tycker att det låter lite väl stor skillnad.
Jag betalar 7568:- med min och det är bara en Euro 5+ med 180 hk. 2014.
En Euro 6 måste vara billigare, såvida du inte har fler hästar och fyrhjulsdrift.
Hej Roland! Har en Hobby 75TL 2012 (5ton/3-axlar/180Hp/aut/p-filter) och betalar numera 7.724:-/år efter senaste ändringen då min automat klassas som manuell (?, men eftersom bilen faktiskt drar mindre soppa med aut än med man vxl-låda borde ju skatten vara lägre än för man).
Sedan bilen var ny har den därmed utan min på-/medverkan begåvats med sin 4:e skattesats på de första 4:a åren (?)!

Detta med fordonsskatter och då speciellt för husbilar under åberopande av främst "miljö, förbrukning och tekniklösningar" är inget annat än kvalificerad okunskap och tönteri. Skitigaste bilarna med gammal teknik gynnas skattemässigt, utom när de begagnatimporteras till Sverige!

De ekonomiska styrmedlen/incitamenten för en bättre och miljövänligare husbilspark i Sverige utnyttjas inte av våra myndigheter och alla våra organisationer sitter av någon(?) orsak still i båten - så blir det när miljömuppar och dum undfallenhet tillåts medverka i detta beslutsfattande!
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda

Glöm allt vad logik heter när Transportstyrelsen agerar. Dom har fått ett mandat att beskatta husbilsflottan och lätta lastbilar. utgångspunkten är att ett visst antal miljoner ska in till statskassan och då har man gjort denna ovetenskapliga beräkningsformler för att luta sig emot när det böjar att blåsa.
Var och tittade på en Morelo Ivekochassie 7,5 ton 210 Hk euro 6 , den var skattebefriad i 5 år då den hade så lite utsläpp?? Åker idag med en Dethleffs 2012 3-axlad 5,0 ton manuell låda skatt: 8035 kr/år sista omräkningen från Transportstyrelsen 2015/2016 gav en höjning från 7880 kr till 8035. Enl. info på Transportstyrelsen så fick en del höjning och en del sänkning av skatten. Än så länge så har jag inte hört talas om någon som har fått sänkt skatt. Detta är en djungel
:mad::confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen