• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Låt oss komplettera med ett litet räkneexempel:

En husbilsimportör har 2 "plåtisar", 3 halvintegrerade och 2 helintegrerade husbilar på sitt program. Samtliga modeller kan fås med 3 olika motoralternativ, och två av motoralternativen kan fås med manuell eller automatisk växellåda. Detta ger 35 olika kombinationer att testa för en kostnad av, låt oss säga, 40.000 kronor.

Det är endast i Sverige som fordonen beskattas efter CO2-utsläpp. Således skall testkostnaden (1,4 miljoner) fördelas på de i Sverige sålda bilarna.

Om företaget årligen säljer 200 bilar i Sverige, och modellerna har en medellivslängd på 3 modellår, skall kostnaden således fördelas på 600 fordon.

Sedan momsen lagts på, innebär detta en "extrakostnad" på nära 3.000 kronor per bil. (Förmodligen tillkommer en del hanteringskostnader, vilket gör att "extrakostnaden " blir ännu högre.)

För en liten aktör (säg 40 bilar per år), blir ju "extrakostnaden" vid nyköpet ungefär lika stor som vad man kan "spara" i skatt under bilens hela livslängd.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Läste nånstans för en tid sen att på en plåtis inverkar till o med takluckorna.


Leif

De gör de säkert för att inte tala om Taxi skylten och takräcket. Ingen kräver högre skatt för taxi eller för bilar med takbox. Lagstiftning och regler är och har aldrig varit "rättvisa", det finns alltid någon som anser sig orättvist behandlad. Rättvisan är personlig, ligger hos betraktaren. Lag och regler är just bara det, lagstiftning och regler.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Låt oss komplettera med ett litet räkneexempel:

En husbilsimportör har 2 "plåtisar", 3 halvintegrerade och 2 helintegrerade husbilar på sitt program. Samtliga modeller kan fås med 3 olika motoralternativ, och två av motoralternativen kan fås med manuell eller automatisk växellåda. Detta ger 35 olika kombinationer att testa för en kostnad av, låt oss säga, 40.000 kronor.

Det är endast i Sverige som fordonen beskattas efter CO2-utsläpp. Således skall testkostnaden (1,4 miljoner) fördelas på de i Sverige sålda bilarna.

Om företaget årligen säljer 200 bilar i Sverige, och modellerna har en medellivslängd på 3 modellår, skall kostnaden således fördelas på 600 fordon.

Sedan momsen lagts på, innebär detta en "extrakostnad" på nära 3.000 kronor per bil. (Förmodligen tillkommer en del hanteringskostnader, vilket gör att "extrakostnaden " blir ännu högre.)

För en liten aktör (säg 40 bilar per år), blir ju "extrakostnaden" vid nyköpet ungefär lika stor som vad man kan "spara" i skatt under bilens hela livslängd.

Även i Finland, i mitt fall fick jag en betydligt lägre skatt med TUV pappret.
Leif
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Låt mig komplettera mitt inlägg tidigare med en uppgift jag fick när jag grävde i den fordonsskatteproblematiken.
En eller flera stora, och då menar jag riktigt stora bilar, har helt i linje med det svenska regelverket erhållit en fordonsskatt som är mindre än hälften av vad Du med Carradon fått!
Jag nämner inte vilka bilar detta gäller då jag tycker diskussionen skall hållas allmän!
Hur många tycker med detta i åtanke att det svenska systemet är ok?
Rolf
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Klart det inte är rättvist. Min gamla är den första och är helintegrerad men ingen katalysator ets - rakt ut och den andra är min nuvarande euro 5 renade Carado/Carpon halvintgrerade. Man förstår att ngt är inte rätt snarare galet. Skulle acceptera att dom tar bort alla olikheter och alla betalar en schablon lika ex runt 4 000kr/år eftersom det ser ut och vara omöjligt att få fram ngt vettigt. Den första drog ca 1 lit/mil utan rening och den andra drar ca 0,9-1,0 liter/mil.
1. Drivmedel 1: DIESEL
Tankvolym, liter: 70
Motoreffekt, kW: 70,0
Effektnorm: DIN


Elfordon: Miljöklass: Euro miljöklassning: Utsläppsklass:

2. Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kW: 96,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 134,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 82
Varvtal stillastående min-1: 2700
Absorptionskoefficient, M-1: 0,5200
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*692/2008I
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6) eller WHSC:
Kolmonoxid, CO: 364,2 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 230,0 MG/KM
Partiklar: 1,6 MG/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 266,0 MG/KM


Elfordon: Miljöklass: Euro miljöklassning: 5 Utsläppsklass: EURO 5
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Min har blivit mätt, av TUV i Essen 237 g/km.
Läste nånstans för en tid sen att på en plåtis inverkar till o med takluckorna.

Det har varit samma här med Trafi som hos er.

Leif

Hur gjordes det här testet? Åkte du bara in till närmaste TUV och beställde ett CO-utsläppstest, eller vad? Är nyfiken då vi själva ska till Tyskland i sommar :).

//Ika
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Kolla med TUV Nord om de har mätt en exakt likadan bil nånstans o det hade de. Så skaffa TUV ett papper som dög åt Trafi men nu har jag hört att de inte godkänner nåt mera precis som hos er.

Leif
 
Toppen