• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Hejsan!
Vi har en Carado 464 (2015) med en fordonsskatt på ca 8400 kr/år. Jag vill försöka få ner skatten och har kontaktat återförsäljaren för att få ett korrekt CO-intyg men de verkar inte vara alltför taggade att ordna med det. De sade något om att "det kan slå tillbaka"....När jag frågade vad det innebar så fick jag ett lika svajigt svar igen....

Och Fiat hänvisade till "påbyggaren" - återförsäljaren...

Vill därför stämma av med forumet om det är någon som har en relativ ny carado 464 alt sunlight a 70 och som har en lägre skatt än vad jag har. Eftersom bilarna registreras som Capron hos Transportstyelsen funkar det med både Carado o Sunlight :). Det är egentligen typgodkännandet som jag vill jämföra/se :).

Tackar på förhand!

//Ika
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Mig veterligen finns det ingen sluttillverkare som har CoC intyg på sina husbilar.
Utan det är schablonen som gäller.
De som ändå fått Fiat CoC intyg godkända av Transportstyrelsen skall nog vara glada för det...

Knappast ett bra sätt att hantera saken på.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Jag har inte sett någon "schablon-siffra" för min typ av bil. Vet du vart jag kan hitta något sådant?

Tycker det är bedrövligt att inte få ett"korrekt" Co-intyg för det skiljer ju en hel del i fordonsskatt om man bara går på ett inkorrekt "antagande" som man gör nu.

//Ika
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Gå in och titta på Ditt fordon på Transportstyrelsens webbplats. Under rubriken "Fordonsuppgifter" och underrubriken "Tilläggsinformation" hittar Du det Du söker.
//Kjell
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Det står bara såhär:
"T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN."

Fortfarande inget om koldioxidutsläpp - bara en massa uppgifter om de andra utsläppen :(.

Den är ju klassad som EURO 5 men har ändå högre skatt än en bil som har sämre miljöklassning :(

hälsningar
Ika
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

År den euro 5 klassad har du med all säkerhet partikelfilter som sänker just sotpartiklar har inget med co2 att göra, som beskattas just nu / gram.
co2 utsläppet kan stå under övrigt på dina fordonsuppgifter.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Nä, kan inte för mitt liv hitta något om Co-utsläpp.

Hittar bara det här:
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*195/2013M
Avgasutsläpp, typ 1 (euro 5 eller 6) eller WHSC:
Kolmonoxid, CO: 364,3 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 230,0 MG/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX 266,0 MG/KM
Partiklar: 1,6 MG/KM

Euro miljöklassning: 5
Utsläppsklass: EURO 5


Pratade nyss med återförsäljaren igen som hade kollat upp lite mer - enligt dem har företaget (Capron) inte gjort någon testning och kan därför inte visa siffror på utsläppen av koldioxid.

Hm, hur går jag vidare nu? Tips och idéer mottages tacksamt!

//Ika
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Re: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Nä, kan inte för mitt liv hitta något om Co-utsläpp.

Hittar bara det här:
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*195/2013M
Avgasutsläpp, typ 1 (euro 5 eller 6) eller WHSC:
Kolmonoxid, CO: 364,3 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 230,0 MG/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX 266,0 MG/KM
Partiklar: 1,6 MG/KM

Euro miljöklassning: 5
Utsläppsklass: EURO 5


Pratade nyss med återförsäljaren igen som hade kollat upp lite mer - enligt dem har företaget (Capron) inte gjort någon testning och kan därför inte visa siffror på utsläppen av koldioxid.

Hm, hur går jag vidare nu? Tips och idéer mottages tacksamt!

//Ika

Kolla att om du kanske har Fiats intyg med på bilens papper ... ser ut så här enl. länken http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/633684
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Re: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

..

Pratade nyss med återförsäljaren igen som hade kollat upp lite mer - enligt dem har företaget (Capron) inte gjort någon testning och kan därför inte visa siffror på utsläppen av koldioxid.
...

//Ika

Eftersom det inte finns något krav på¨deklarerat CO2-utsläpp för husbilar (gäller även ambulanser och likbilar), torde det inte finnas någon husbilstillverkare som låtit genomföra erforderliga tester. (Ett sådant kostar ca fyrtio till femtio tusen kronor, och det krävs ett test för varje kobination av modelll och drivlina.)

De som fått sin skatt sänkt, eller redan från början fått en låg skatt, har fått detta med hjälp av ett osant intygande.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Ah, det där pappret känner jag inte igen. Måste verkligen se om jag kan hitta något som ser ut som nåt sånt intyg.

//Ika
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Vi har skickat en ansökan till skatteverket i Örebro för vår Pössl ungefär två och halv månad sedan och inte hört något där i från.
Ringde därför till skatteverket i förra veckan och fick till svar att man inte gör något åt ansökan innan nya regler har kommit från en utredning som pågår just nu.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Re: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Eftersom det inte finns något krav på¨deklarerat CO2-utsläpp för husbilar (gäller även ambulanser och likbilar), torde det inte finnas någon husbilstillverkare som låtit genomföra erforderliga tester. (Ett sådant kostar ca fyrtio till femtio tusen kronor, och det krävs ett test för varje kobination av modelll och drivlina.)

De som fått sin skatt sänkt, eller redan från början fått en låg skatt, har fått detta med hjälp av ett osant intygande.

Fick också info från återförsäljaren om det här med att testa varje modell o drivlina innan man kan fastställa co-utsläpp. Men det är ju ingen "rocket science" och eftersom det inte gäller (vad jag förstår) varje enskild bil utan bara varje modell så tycker jag nog att det är märkligt att det inte görs.
Nu vet jag inte hur husbilar beskattas i andra länder men då Sverige har valt att stirra sig blinda på co-utsläppen så ger ju det här konsekvenser för bilägarna.

//Ika
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Då jag deltagit i andra trådar på samma ämne, och lagt ner ganska mycket arbete för att klara ut hur det fungerar eller rättare sagt inte fungerar, upptäckte jag att detta jobb inte var så populärt i vissa kretsar(läs dom som fått för låg skatt) så jag har därför lagt ner detta undersökande!
Men jag kan dock säga så mycket att du med Carradon har troligen fått en alldeles korrekt skatt enligt det regelverk som finns. Därmed inte sagt att jag tycker detta regelverk är bra! Nej tvärtom kan man med fog säga att dom som suttit och beslutat hur det skall fungera är långt långt ifrån kompetenta!
Rolf
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Verkar tyvärr som du har rätt i att skatten är korrekt :(. Men det är för jäkligt att den sätts på ett godtyckligt sätt och inte på korrekta grunder!!!

Ska bli väldigt intressant att se vad den där utredningen kommer fram till...

Stort tack för er hjälp och engagemang i frågan!

//Ika
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Håller väl inte riktigt med om att det bör vara så stora skillnader i fordonsskatt på en bil av årsmodell 2014 och 2015! Enda skillnaden är att den ena (våran) är köpt i Sverige och den andra är egenimporterad.

Jag tycker då att jag kan hävda att fordonsskatten inte riktigt fungerar som den ska om det är så att man godkänner intyg som inte är korrekta eller till och med i värsta fall osanna.

Det är självklart att jag tycker att skatten är hög - och om det finns möjlighet att få den sänkt genom att visa upp ett korrekt CO-utsläppsintyg så är jag oerhört glad för det. Men den information som jag fått fram är att det faktiskt inte finns något sådant korrekt intyg eftersom husbilstillverkarna gör inte dessa tester då de är undantagna från dessa enligt EU-direktiv/lag.

Om det istället är så att transportstyrelsen godkänner Fiats originalintyg - där inte bodelen är medräknad - så blir det ju än märkligare hantering av frågan.

Jag ska försöka leta rätt på något sådant som Sacce tipsade om - vore intressant att se om det kan hjälpa i frågan.

Fortsättning följer :)

Stort tack för hjälpen och för all input i frågan.

hälsningar
Ika
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Positivt att höra, då finns där hopp. Det kan rimligtvis inte bli sämre än det är just nu! :mad:

Det kan det säkert bli, alla får betala ännu mer. Har en plåtis som väl går in under Fiats CoC och har därför helt riktigt har lägre skatt. Hoppas den inte höjs pga myndighetens "översyn".
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Min har blivit mätt, av TUV i Essen 237 g/km.
Läste nånstans för en tid sen att på en plåtis inverkar till o med takluckorna.

Det har varit samma här med Trafi som hos er.

Leif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt för Carado 464/Sunlight A70

Enligt Fiats datablad ska denna bil ha ett utsläpp på 222 g/km.

Således skiljer det mellan ett tomt skåp och ett husbilsinrett skåp.

(Det kan ju också vara så skillnaden - eller en del av skillnaden - beror på att TÜV-mätningen inte är gjorde i enlighet med direktivets föreskrifter, så helt plötsligt blev det lite "rocket science" över det hela...)
 
Senast ändrad:
Toppen