• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 10792 kr/år

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

I miljöns och avgasernas, nu något dåraktiga byrokrati, så kan man beskatta vad som helst hur mycket som helst utan protester från någon annan bestämmande instans, även om det inte finns någon logisk förklaring till summan, och inte heller något realistiskt mellan det som släpps ut från en avgasrenad bil, i förhållande till annat skit som går ut i luften även bara inom EU-länder.
Rätta mig om jag har fel, men efter vad jag läst så tror jag att Sveriges bilars utsläpp i förhållande till hela Europas skit är så lite, så lite, men nog måste vi ändå straffbeskattas för det........För det kan väl inte bara vara pengarna mydigheterna är ute efter :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Skatt för direktimporterade bilar ska beräknas på skälig grund enligt Transportstyrelsens regelverk. Är det skälig grund att beräkna skatten till 10792 kr/år för en Burstner Ixeo 726 av årsmodell 2011 ? Hur mycket betalar ni i skatt för motsvarande husbilar ?

Jag tror att det har blivit något fel. Påslag för automat som någon skrev och även påslag för 4WD, men inte ens för en 5 ton bil med aut och 4WD blir det mer än 8964:-/år. Du bör klaga!

aake
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Är det inte dags att vi börjar säga ifrån till våra politiker!

Vad betalar man för motsvarande lastbil i skatt?

Hur mycket betalar man i skatt för en tung, bensinslukande personbil, som körs många fler mil per år?

Kanske dags att vi beger oss till Örebro och blockerar stan för att visa vårt missnöje?
Är vi riktigt många kan det bli en bra happening, som får skattmasen att öppna ögonen!

För en tung lastbil upp till 6 ton är årsskatten 3094 skr. För motsvarande tung buss är årsskatten 2615 skr, för tung buss upp till 5 ton är årsskatten 2510 skr.
Skatten är inte på något sätt relevant avseende vägslitage eller miljöbelastning.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Dubbelt så dyrt som min bil varför vet jag inte, sälj och köp en äldre bil som är billigare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Om skatten er bundet mot CO2 utslipp så straffes partikkelfilter! Kolpartiklene som fanges av filteret brennes til CO2 ved hjelp av litt ekstra drivstoff som og produserer CO2. Ekstraforbruket av drivstoff varierer fra bil til bil, kan i ekstremtilfeller dreie seg om 10%, mer normalt 1 - 5%, minst ekstra ved langkjøring hvor eksosen holder høy nok temperatur til å holde forbrenningen i filteret i gang.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Om skatten er bundet mot CO2 utslipp så straffes partikkelfilter! Kolpartiklene som fanges av filteret brennes til CO2 ved hjelp av litt ekstra drivstoff som og produserer CO2. Ekstraforbruket av drivstoff varierer fra bil til bil, kan i ekstremtilfeller dreie seg om 10%, mer normalt 1 - 5%, minst ekstra ved langkjøring hvor eksosen holder høy nok temperatur til å holde forbrenningen i filteret i gang.

Visst är det så. Och då kan man undra varför överhuvutaget partikelfiltret har ett syfte att sitta i bilar till en extrakostnad för konsument.

Kanske kan sammanfattas att partikelfiltret kom till som man säger "fort men fel". En onödig produkt med dagens sätt att räkna utsläpp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Det løser to andre utslippsproblemer - NOx og partikler som er endel av kravene i Euro-5 og høyere, svært få dieselmotorer klarer disse kravene uten hjelp. Svært mange motorprodusenter klarer ikke kravene med PF alene, men på legge til AdBlue.

Teoretisk er det mulig å lage en Euro-6 diesel hvor motorstyringen alene sølger for renheten. Fiat/Iveco klarte Euro-5 uten PF og Euro-6 med PF (marginene ble for små uten filteret).
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Hej..jag undrar varför har svensk sålda husbilar som har samma exakt bil Fiat 2013 130 hk 3500kg totalv. men bodelen från olika fabrikat så stor skillnad på skatt. Ex MC Louice MC4 75 strax under 5000kr och Sunlight T67 130hk över 7000kr?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Jag har talat med några McLouis äger och det är tydligen svenska generalagenten som lyckats lura Transportstyrelsen.

De har skrivit in ett koldioxid värde i regbeviset som motsvarar en generell Fiat skåpbil och därmed blir den inte schablonbeskattad som alla andra husbilar.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Detta med skatten har nog inte så mycket med utsläppen att göra som det borde utan det handlar nog mest om att lura till sig så mycket skatte pengar som möjligt.
Mitt ex. Hade en Frankia 820 -06 och köpte en Frankia 840-12 med euro 5 motor och en förbrukning som var 1-2 dl lägre. Detta belönades jag med en höjd skatt på ett par tusen från staten.
Röris
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Det løser to andre utslippsproblemer - NOx og partikler som er endel av kravene i Euro-5 og høyere, svært få dieselmotorer klarer disse kravene uten hjelp. Svært mange motorprodusenter klarer ikke kravene med PF alene, men på legge til AdBlue.

Teoretisk er det mulig å lage en Euro-6 diesel hvor motorstyringen alene sølger for renheten. Fiat/Iveco klarte Euro-5 uten PF og Euro-6 med PF (marginene ble for små uten filteret).

Men då är man ju ändå tillbaka och undrar vad den kompensationen tog vägen eftersom den inte finns på bilar med partikelfilter.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Instämmer helt i Håkan J's resonemang ovan, kan bara tillägga partikelfiltrets funktion är att fånga upp och förbränna sotpartiklar vilket i sig inte påverkar CO-utsläppen som är en annan sak!

Klart är väl att partikelfiltret som numera är ett krav på tillverkarna fördyrar alla "nya och renare bilar i alla avseenden", tyvärr är det så att våra politiker tycker sig vara sanslöst beroende av "de grönas" tankar som givetvis alltid leder till fördyringar.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Jag har talat med några McLouis äger och det är tydligen svenska generalagenten som lyckats lura Transportstyrelsen.

De har skrivit in ett koldioxid värde i regbeviset som motsvarar en generell Fiat skåpbil och därmed blir den inte schablonbeskattad som alla andra husbilar.

Jag tycker att det blir snedvriden konkurrens om vissa generalagenten kan fuskar sig till fördelar..
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Är ju konstigt om systemet är sådant att det går att göra så..


/marunga
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Jag tycker att det blir snedvriden konkurrens om vissa generalagenten kan fuskar sig till fördelar..

Kan hålla med, men tyvärr beror det nog också mycket på kombination av okunskap hos personal på Transportstyrelsen.
Jag skulle kunna nämna ett par reg.nummer här som bevis på att det är så, men jag tycker inte jag vill göra det, då nämnda fordonsägare riskerar få höjd skatt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Er det galt å bruke co2 tallet for kassebilen på en hel eller halvintegret husbil? Om ikke forbruket pr. mil øker så øker heller ikke CO2 og det er da rett å bruke denne av bilfabrikken oppgitte verdi i stedet for en fiktiv verdi beregnet av en gjeng byråkrater delvis basert på målinger foretatt med eldre motorer og alkovebiler (disse har vesentlig høyere luftmotstand).
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Jag har talat med några McLouis äger och det är tydligen svenska generalagenten som lyckats lura Transportstyrelsen.

De har skrivit in ett koldioxid värde i regbeviset som motsvarar en generell Fiat skåpbil och därmed blir den inte schablonbeskattad som alla andra husbilar.

Är vi säkra på att dom har "lurat" Transportstyrelsen?
Dom kanske har gjort som många svenskar gör varje år på deklarationsblanketten.. "luras med staten å drar av några extra mil på reseavdraget.. går det så går det :wink: ..
Helt ok att ansöka.. sen får staten tala om ifall det e fel eller inte..
(tycker iallafall att de e bra för våra Mc-Louis ägare att dom får spara några kronor)

Kram från mej.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Är vi säkra på att dom har "lurat" Transportstyrelsen?
Dom kanske har gjort som många svenskar gör varje år på deklarationsblanketten.. "luras med staten å drar av några extra mil på reseavdraget.. går det så går det :wink: ..
Helt ok att ansöka.. sen får staten tala om ifall det e fel eller inte..
(tycker iallafall att de e bra för våra Mc-Louis ägare att dom får spara några kronor)

Kram från mej.

Håller med dig...det är bra att McLuis ägare spar och det är kanske importören av Sunlight så inte har lämnad rätta uppgifter och att det går att lämna in nya uppgifter till Transportstyrelsen...och att jag viste när jag köpte min att skatten var högre..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Denna tråd har nu, liksom flera andra, blivit obsolet!
Skatten för vissa direktimporterade husbilar har nu från årsskiftet sänkts till samma nivå som för ursprungligen svensksålda. Importerade fordon får förändrad fordonsskatt - Transportstyrelsen

Uppmärksammat här i forum i går kväll av Linder. Berör ca 20.000 bilar, men det tycks inte vara särskilt många av klubbens medlemmar som ännu noterat denna glada nyhet.

Vi är flera som protesterat mot denna särbehandling av utländska säljare av begagnade husbilar, något som jag uppfattat som ett slag av handelshinder. Kanske dessa klagomål som tagit skruv?

Min bil får vägtrafikskatten sänkt med ca 3.500:- och ungefär samma belopp gäller för min gamla bil som jag sålde i fjol vår. För 20.000 bilar blir det ett avsevärt skattebortfall och man kan fundera på vad finansministern kan tänkas komma på för att kompensera detta?

aake
 
Senast ändrad:
Toppen