• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fordonslarm från JR Larmcenter

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har fått ett märkligt fel på larmet från JR Larmcenter. Det har fungerat klanderfritt i fyra år. Husbilen står utanför huset med larmet avaktiverat. Men nu har det vid flera tillfällen larmat med antingen som sabotage eller bara larm. Och detta alltid mitt i natten. Självklart med sirenen. Det som triggar igång larmet är de trådlösa sensorerna vid vänster resp. höger garagedörr. Jag har varit i kontakt med JR Larmcenter om problemet. Jag hade ju självklart missat att batterierna i sensorerna ska bytas, helst, varje år. Det står inget om detta i bruksanvisningen. Men batterierna är nu ersatta med nya. Men det hjälper inte utan larmet triggas igång i alla fall. Alltid via någon av garagets två sensorer. Observera att larmet är avaktiverat och ändå aktiveras det av något. Och alltid mitt i natten. Aldrig dagtid. Intressanta är att dessa larm kommer inte upp i larmloggen vilket de borde göra och jag kan stänga av det med fjärrkontrollen. JR Larmcenter står helt handfallna i ärendet. Jag har inte fått svar på frågan om vad "avaktiverat larm" innebär då det uppenbarligen inte är avstängt. Jag har nu frågat dem ifall de kan göra något åt detta ifall jag tar och åker ner med husbilen till dem. Väntar på besked. Jo, larmet är tyst nu i.o.m att batterierna är urtagna ur sensorerna. Jag misstänker att det är något med centralenheten.
Är det någon inom klubben som har varit med om detta och har eventuell en fix att bidraga med?

Korrekt...men det går inte att förutse när det ska ske. 04.30 är väl lite för specifikt men låt oss säga att det skett emellan kl.03 och 04.30.
I.o.m. att dessa larm inte loggas i appen så har jag inte mer detaljerad info. Men, från att ha skett kanske ett par gånger förra året så har det skett 4-5ggr i år.
Hur som helst...JR ska byta ut centralenheten och de två sensorerna som sitter vid garageluckorna.
Det låter ju mycket mer som att det är något vid ert hus som påverkar larmet? Har ni t.ex. skaffat någon ny trådlös elektronik i huset?

Det låter ju mycket mer som att det är något vid ert hus som påverkar larmet? Har ni t.ex. skaffat någon ny trådlös elektronik i huset?
Nej... Aktern på husbilen (dvs. garagesensorerna) är åtminstone 20m från huset. Kontakerna som sensorerna ska reagera på har ju en magnetisk avkänning. När kontakterna bryts så ändras ju magnetfältet och larmet går...är det tänkt. Sensorerna är modifierade till senare modeller av larm. Jag ger en uppdatering här när jag vet vad som är nytt.

Vad används 1,2 GHz till?
23 centimeter-, 1200 MHz- eller 1,2 GHz-bandet är en del av UHF-radiospektrumet (mikrovågsbandet) som internationellt allokeras för amatörradio och amatörsatellitanvändning på sekundär basis . Amatörradiobandet ligger mellan 1240 MHz och 1300 MHz.
Finns det någon radioamatör i närheten? De kan ju kommunicera på de mest konstiga tider. Kan det passera någon satellit vid den tidpunkten. 1,2 GHz har lång räckvidd.
Att alarmet inte registreras i styrenheten kan ju bero på att signalen inte innehåller identifieringskod som signalen från sensorerna ska innehålla.
Sammanlagt tror jag att larmet utlöses av någon typ av signal utifrån.
Annars skyller vi på ryssarna. :)

Tillbaka
Toppen