Seppo Honkanen
HBK Medlem
Jag har fått ett märkligt fel på larmet från JR Larmcenter. Det har fungerat klanderfritt i fyra år. Husbilen står utanför huset med larmet avaktiverat. Men nu har det vid flera tillfällen larmat med antingen som sabotage eller bara larm. Och detta alltid mitt i natten. Självklart med sirenen. Det som triggar igång larmet är de trådlösa sensorerna vid vänster resp. höger garagedörr. Jag har varit i kontakt med JR Larmcenter om problemet. Jag hade ju självklart missat att batterierna i sensorerna ska bytas, helst, varje år. Det står inget om detta i bruksanvisningen. Men batterierna är nu ersatta med nya. Men det hjälper inte utan larmet triggas igång i alla fall. Alltid via någon av garagets två sensorer. Observera att larmet är avaktiverat och ändå aktiveras det av något. Och alltid mitt i natten. Aldrig dagtid. Intressanta är att dessa larm kommer inte upp i larmloggen vilket de borde göra och jag kan stänga av det med fjärrkontrollen. JR Larmcenter står helt handfallna i ärendet. Jag har inte fått svar på frågan om vad "avaktiverat larm" innebär då det uppenbarligen inte är avstängt. Jag har nu frågat dem ifall de kan göra något åt detta ifall jag tar och åker ner med husbilen till dem. Väntar på besked. Jo, larmet är tyst nu i.o.m att batterierna är urtagna ur sensorerna. Jag misstänker att det är något med centralenheten.
Är det någon inom klubben som har varit med om detta och har eventuell en fix att bidraga med?
Är det någon inom klubben som har varit med om detta och har eventuell en fix att bidraga med?