• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonskatt vid import

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har en fråga om jag importera en hb som är registrerad i Tyskland låt oss säga 1 maj 2019 och jag importera den i när sen är 6 månader alltså i november 2019 eller januari 2020 spelar det någon roll eller blir skatten samma?

Jag antar att jag får den skatt som är idag alltså runt 15 tkr per år, rätt eller fel?

Någon som vet?
 
J

Jarn

Guest
Skatten beräknas efter de regler som gäller vid första registreringsdag i utlandet, inte när du tar hem den här.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
1 maj 2019 till 2022 är skatten ungefär 13000-15000kr sedan ska den sjunka ner igen till 6000-7000kr, om de nu håller vad de lovar.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej det är väl nya regler efter 1 september 2019 och jag har eventuellt en argos på gång som är uttagen 1 oktober i år och av 2019 års modell. När jag hämtar den i Tyskland i april nästa år kommer jag då får 30 tkr i skatt per år eftersom dem är i trafik första gången efter 1 september i år eller räcker det att det är innan 1 januari 2020.
 
W

Weckman

Guest
Hej det är väl nya regler efter 1 september 2019 och jag har eventuellt en argos på gång som är uttagen 1 oktober i år och av 2019 års modell. När jag hämtar den i Tyskland i april nästa år kommer jag då får 30 tkr i skatt per år eftersom dem är i trafik första gången efter 1 september i år eller räcker det att det är innan 1 januari 2020.

I juli 2018 infördes nya skattesystemet bonus-malus, som belönar fordon med låga utsläpp och straffar de som släpper ut mycket. Malusen är extra hög de tre första åren. På en ny husbil som registrerats efter 1 september 2019 uppemot 28.000 årligen kronor de tre första åren.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Låter inte bra då blir det 28 tkr...får fortsätta ställa av o på då....tack för svar
 
W

Weckman

Guest
Låter inte bra då blir det 28 tkr...får fortsätta ställa av o på då....tack för svar
Lite tråkigt är det allt och får se hur länge vi kan ställa av och på för försäkringsbolag och Transportstyrelsen, innan dom börjar bötfälla detta.
Tänk på att det är 15 dagars perioden som gäller, men tror du har koll på det enligt ditt inlägg.
Lycka till med den nya husbilen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Lite tråkigt är det allt och får se hur länge vi kan ställa av och på för försäkringsbolag och Transportstyrelsen, innan dom börjar bötfälla detta.
Tänk på att det är 15 dagars perioden som gäller, men tror du har koll på det enligt ditt inlägg.
Lycka till med den nya husbilen.
Varför skulle man bötfällas för att man ställer av och på?? Det är ju meningen att man ska kunna göra så.
Jag ställer av bilen via Transportstyrelsens app efter varje resa. Har autogiro på försäkringen och allt funkar automatiskt.

15-dagarsregeln gäller skatten men inte försäkringen. Den gäller dag för dag om man har "rätt bolag"
 
W

Weckman

Guest
Varför skulle man bötfällas för att man ställer av och på?? Det är ju meningen att man ska kunna göra så.
Jag ställer av bilen via Transportstyrelsens app efter varje resa. Har autogiro på försäkringen och allt funkar automatiskt.

15-dagarsregeln gäller skatten men inte försäkringen. Den gäller dag för dag om man har "rätt bolag"
Är nog redan på G och kommer bli som med vissa försäkringsbolag har med motorcyklar redan, Åretrunt försäkringar där det kostar mer på sommaren å lite mindre på vintern. Är ju en rejäl administrativ kostnad att man ställer av och på sin husbil för bolagen och transportstyrelsen.
Men kul att du har appen kär.
Jag undviker appen då jag vill nyttja min husbil när jag vill och när andan faller på.
Tyvärr är jakten på oss husbils ägare inledd.
 
Senast redigerad av en moderator:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Är nog redan på G och kommer bli som med vissa försäkringsbolag har med motorcyklar redan, Åretrunt försäkringar där det kostar mer på sommaren å lite mindre på vintern. Är ju en rejäl administrativ kostnad att man ställer av och på sin husbil för bolagen och transportstyrelsen.
Men kul att du har appen kär.
Jag undviker appen då jag vill nyttja min husbil när jag vill och när andan faller på.
Tyvärr är jakten på oss husbils ägare inledd.
Nja...
Påställningsavgiften tog man bort för några år sedan.
Ställer man på och av själv är "merarbetet" minimalt för både Transportstyrelsen och försäkringsbolagen.
Deras datorer gör jobbet
 
W

Weckman

Guest
Nja...
Påställningsavgiften tog man bort för några år sedan.
Ställer man på och av själv är "merarbetet" minimalt för både Transportstyrelsen och försäkringsbolagen.
Deras datorer gör jobbet
Bara hoppas du har rätt om framtiden.
För ett par år sedan låg skatten på PB2 en normal nivå och idag har vi ju haft en explosiv ökning av ny registrerade husbilar som fått den nya skatten. Och nu ännu en höjning nyligen till ca 28,000:-. Av och påställningar kommer givetvis att öka och detta kommer att medföra mer jobb för Transportstyrelsen och försäkringsbolag, och kommer att se över sina kostnader detta medför. Allt sköts inte digitalt fast vi tror det då vi har en App och datorer. Hanteringskostnaden för av och på ställning ökar ju mer folk som använder tjänsten. Men givetvis hoppas jag att detta inte införs, men Transportstyrelen och våra folkvalda har nog en annan uppfattning. Alla vill ju tjäna pengar!!!
 

goran52

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5307
Medlemskap
2024
Så här skriver Transportstyrelsen på sin hemsida:
"E-avi och autogiro för fordonsskatt gäller bara för ordinarie fordonsskatt. Vid tillfällig skattedebitering som till exempel fordonsskattehöjning, påställning eller vid påminnelse av fordonsskatt kommer en pappersavi att skickas hem till dig."
Alltså fungerar inte Autogiro vid påställning.
 
W

Weckman

Guest
Av- och påställningen gäller inte bara husbilar. Tror att dessa representerar en mycket liten del hos Transportstyrelsen. T ex bilhandeln använder tjänsten i stor utsträckning.
Bilhandlare betalar en avgift för tjänsten redan.
Bilhandlaren har idag när du köper en begagnad eller ny bil en Registreringsavgift i köpekontraktet som kunden betalar.
 
Toppen