Sv: Ford Transit - Skåpbil till Husbil
Hej där alla ute i mörkret!
Tro det eller ej, men bygget är inte nedlagt. Massor av privata prylar har ändrats och varit upptagen till och från, därav att det inte blivit någon rutin alls i byggnationen. Berättar mer med hjälp utav bilder!
Började att köra lite med en roterande stålborste på den annorlunda ytan som var runt hjulhusen i skåpbilen. Det dammade något väldigt, vilket gjorde mig misstänksam på vad detta kan vara för fantastiskt ämne som är så välanvänt? Spackel var svaret. I mängder. Bilderna nedan förklarar bättre.
Efter ett tags körande med stålborsten möttes jag av synen av bakdäcket.
Blev inte alls glad över detta då jag bara ville se hur det såg ut under ytan, om det var ytrost eller liknande. Att det fattades stora delar av plåten var otroligt jobbigt att se särskilt då jag hade planerat större resor relativt kort efter att jag upptäckte detta. Då jag inte har tillgång till en svets ställde det till mina planer en hel del.
Men självklart gick det att lösa! Fick hjälp med svetsningen och började kapa. Även här blev det mer jobb än jag hade trott, däremot är jag extremt nöjd över att jag valde att göra det mer seriöst än det var förut.
Lite svetsbilder kanske kan vara intressant. De små hålen jag frågade om tidigare i tråden blev nu svetsade ändå.
Nästa steg var isolering! Blev cellplast som isolering. Vanlig vit 30 mm EPS cellplast till väggar, tak och dörrar samt XPS cellplast till golvet. På vissa ställen blev det dubbla lager isolering.
Även här fick jag problem. Isoleringen fick för sig att släppa från limmet, som skulle klara att limma cellplast. Använder nu ett lim som var skrämmande dyrt men klarar cellplast utmärkt och släpper inte förrän 120 °C. Blir det varmare än så har jag mer problem än isoleringen tror jag.

Använde fogskum i skarvar och i sådana utrymmen som jag inte kom åt med cellplast.
Började med en takventil från Biltema, vilket inte var tillräckligt. Blev då även en finfin taklucka som går att öppna, med myggnät och mörkläggningsgardin. Ha överseende för min håltagning och rostskyddning.
Har inte sovit i bilen med dessa två ventilatorer tillsammans, jag hoppas på att de räcker. Jag har idéer om inluftsventil i golv eller lågt på någon dörr, men har inte kommit fram till någon bra lösning.
Väggar och tak är klädda med mörkgrå nålfilt. Monterade 8 st IKEA Lysdioder, tror att man brukar ha de som skåpsbelysning och liknande. Har dragit kablar till den runda ventilatorn för eventuell fläkt jag haft funderingar på att montera där. Installerade bitumenmattor på hjulhusen för att försöka att minska bullret från vägen då skiljeväggen bakom förar- och passagerarstolen är borta.
Efter isolering på golvet och sedan golvläggning så är det såhär det ser ut nu! Kabeln i skjutdörren är en "nöd-grej" för att öppna dörren från insidan. Låskistan i dörren är halvt trasig så får dra i den kabeln tills jag hittar en ny, kostar tydligen 1000+ kr begagnad.
Filmade en liten video en kväll där jag pratade för mig själv om bygget. Lägger den här om någon vill se.
https://youtu.be/t6wIvP2QIog
Nästa steg är nu att bygga stomme för säng, förvaring och kök. Har bytt olja och oljefilter men vore nog bra att byta några mer slitagedelar.
Tar mer än gärna emot åsikter och kommentarer!
Väl mött!
Blev några turer under sommaren, lägger upp de roligaste här. När jag ändå lagt upp så många bilder menar jag.
Övernattningsplatsen för midsommar i Halmstad, första resan med bilen!
Skuleberget, nära Skuleskogens Nationalpark.
Packningen för 3 personer upp till berget Kebnekaise. Fick möblera om en del varje natt för att sova, men gick utmärkt! Ungefär 350 mil blev den resan. Skåpbilen fungerade toppen hela vägen!
Nära berget Galdhøpiggen i Norge.
I Jotunheimen i Norge. Lite mindre än de andra kanske.
Norge.