• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ford motorproblem

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Hallå på er.
Nu har det hänt igen.. problem med Hobbyn... eller Forden kanske är mer rätt att säga.. på väg hem igår em började det låta illa från motorn och servon slutade fungera och laddlampan tändes, bara att stanna snabbt som ögat...öppnade huven och började leta fel... det första jag såg var att remmarna såg ut som ett mindre skatbo??? då kollade jag lite närmare och kännde att remslivan som sitter på vevaxeln satt löst...
Kröp under bilen ock tittade lite mer noggrant, då såg jag att remskivan släppt helt från vevaxeln, ingen drivning till servo, generator eller vattenpump eller allt annat heller för den delen.
Remskivan har tydligen någon form av gummicentrum/upphängning som släppt helt.
bara att ringa bärgare och fixa hemtransport... så nu står bilen på Fordverkstaden i Göteborg, får kontakta dom idag och höra hur illa det egentligen är... som tur var var det på en liten väg och farten var vid tillfället ganska låg, hur mycket som kunde gått sönder i motorvägsfart vill jag nog inte veta.
återkommer med mer info så fort jag vet mer om vad som hänt och hur det går..
ha det
mvh Claes
HusbilsBjörk

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Sv: Ford motorproblem

Oj!

Detta var inte roligt!

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er!

Håller tummarna!

Ha det gott!

F

F.d. 28965

Guest

Trist att höra... :(
hur mycket som kunde gått sönder i motorvägsfart vill jag nog inte veta.
Det där felet är beroende av motorns varvtal, så fordonets hastighet har ingen betydelse så länge grejerna sitter kvar, annars kan de ha studsat runt lite mer om de lossnat... :p:

Förmodligen bara ny remskiva och rem, så är det klart!

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej igen.
Dom ringde från verkstan. Bilia i Sisjön. igår så fort dom hade tittat på eländet... remskivan satt inte bara löst som jag trodde den hade lossnat helt från gummit så den hängde bara fast i remmarna
inga andra skador än att remskivan var kass, ja remmarna har väl fått lite skavanker ochså men dom satte dit ny remskiva och nya remmar redan igår, man tackar för snabb och fin service. så det blir till att hämta bilen i em, så till helgen blir det nya äventyr igen. man blir glad när det löser sig snabbt och enkelt..
ha det gott allihop
mvh Claes
HusbilsBjörk

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest

Hej igen.
Dom ringde från verkstan. Bilia i Sisjön. igår så fort dom hade tittat på eländet... remskivan satt inte bara löst som jag trodde den hade lossnat helt från gummit så den hängde bara fast i remmarna
inga andra skador än att remskivan var kass, ja remmarna har väl fått lite skavanker ochså men dom satte dit ny remskiva och nya remmar redan igår, man tackar för snabb och fin service. så det blir till att hämta bilen i em, så till helgen blir det nya äventyr igen. man blir glad när det löser sig snabbt och enkelt..
ha det gott allihop
mvh Claes
HusbilsBjörk

Turgubbe!
Kör lugnt de första milarna och håll koll på temperaturen, ifall den han bli varm innan du
upptäckte skadan, speciellt skall du kolla kylvattennivån...

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på dig Afghan
Kalla mig gärna turgubbe.. det känns gott.
Jag upptäckte direkt när det hände för det började låta otäckt från någonting framifrån när det hände, först trodde jag det var ett hjullager som skar eller en drivknut som pajade för det hände i en korsning precis när jag svängde, så jag stannade direkt. men så fort jag öppnade huven såg jag vad det var..
ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er allihop.
Nu är bilen hemma igen och den gick lika gott som innan... mycket snabbt fixat av Bilia Sisjön i Göteborg, TACK till dom. dessutom till ett bra pris, 4340:- Ringde för skoj skull till "min" verkstad här hemma och dom vile ha 6500:- för byte av samma skiva och remmar....
Så det känns ganska bra trots allt.
ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hur gammal är bilen?
Eftersom samma sak hänt på flera bilar är det ett solklart fabrikationsfel som du själv inte på något sätt kunnat påverka.
Då har du 3 års reklammationsrätt.
Sedan har alla bilfabrikanter ett sk good-willkonto där de även efter garantitiden betalar hela eller delar av reparationen om det är fabrikationsfel.
Det kan löna sig att påpeka detta för verkstaden.
//W

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

hej på er igen
Bilen är en -07 som gått lite för långt för att maskinskadan ska gälla den är uppe i 14500 mil...
men jag ska kolla med dom ialla fall tack för tipsen..
ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk

Toppen