• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ford Motor

kristerandersson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Haninge
HBK-Nr
1964
Medlemskap
2025
Någon som har starat sin Ford på vintern och fått oljekylan sprängd när man har startad den när det har varit minus 10 till 20 minus grader kallt har hänt mig 2 år i rad. Har ingen motor värmare men har pratat med två olika bilfirmor som har aldrig hört talas om det problemet säger dom så den ena firman har dom skickat delar och kort till Ford får se vad som händer.Har någon som har råkat ut för samma problem eller ?
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Ford Motor

Hej.
detta låter ju OTROLIGT! Man måste väl kunna starta sin bil när det är kallt, eller?

:quest:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ford Motor

Teknisk ser jeg en enda mulighet for dette: kondens i oljan på en motor som ikke blir kjørt varm lenge nok til at kondensen fordamper. Om kylaren er laveste punkt i oljekretslåpet så kan vatnet over tid samle seg i botnen på kylaren og fryse til is. Tetter dette utløpet fra kylaren så bygges det fort opp et meget høyt trykk som da kan sprenge kylaren.

Ville si dette er en konstruksjonsfeil, men en løsning for eieren er å skifte olje rett før lagringen av bilen eller å ikke starte motoren mens det er kaldt.

En bil som kjøres langt skulle ikke få slike problem, men en som brukes til småkjøring får fort et kondensproblem ett sted eller et annet, husk Fiatproblemet med en oppvarming av ventilasjonen i motoren som måtte ettermonteres. Det kondensproblemet er enkelt å løse, en isprop i oljekylen er mer problematisk å fikse om en ikke løfter kylen slik at vatnet siger ned i botnen på motoren.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Ford Motor

Oljekylet säger du. Har du rätt olja eller olja för vinterbruk? man kan ju fråga sig vad du har för oljetryck när det är så kallt.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Ford Motor

Det är nog så att det är nått fel på överströmmingsventilen till oljepumpen så det blir för högt tryck med kall tjock olja.
Har sett nått oljefilter som blivit bollformat av liknande anledning
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Ford Motor

Det är nog så att det är nått fel på överströmmingsventilen till oljepumpen så det blir för högt tryck med kall tjock olja.
Har sett nått oljefilter som blivit bollformat av liknande anledning

Eller att man varvar upp motorn så reduceringsventilens kapacitet inte räcker till.
//W
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Sv: Ford Motor

Hej Jerry!

Hoppas ni har det bra där nere.
Här hemma är våren på gång, känns härligt.

Och studion är snart klar....

Bara undrar vart "rapporten från Santa Pola" tog vägen?

Saknar dina härliga inlägg om era desperados........;)

Ha det gott!
 
Toppen