• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Kollade igår med Folksam vad årets försäkring skulle kosta,
8770kr en höjning med 10%. Detta trots alla rabatter.
Någon som har tips på bra försäkringsbolag.
Stor bil kostar naturligtvis mer, borde gå att få ner något kan jag tycka.
Glädjen
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Folksam

Länsförsäkringar. Årets höjning 60 kr (!). Kostar nu 6.850 kr. Vikten på vår Adria Coral är 3.650 kg.

Ingvar
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Folksam

Bytte för två år sedan till Gjensidige.Betalar 5461kr inklusive hyrbilsförsäkring.Adria s670sl Coral 4250kg
1500mil/år. Passade även på att byta hemförsäkringen.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Folksam

Det är nog inte bara kopplat till vikt och stolek.
En i byn hade en 13-14 meters husbuss med över 20 tons totalvikt

Han betalade runt 4 000/år för helförsäkring
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Folksam

Fipplaren, du har alldeles rätt.Premien är inte knutet till bilens storlek.Det finns två viktiga parametrar när bolagen sätter premien.Det ena är postnummer.Premien kan variera inom samma kommun beroende var man bor.
Lekte med datorn och jämförde premien på min personbil en Kia ceed diesel.Betalar nu i Sigtuna 4490kr.Lekte med tanken att bo i Spånga Rinkeby då skulle det kosta 14600kr. Det andra är i alla fall när det gäller personbilar
hur ofta modellen är inblandade i olyckor. För varje modell måste bära sina skadekostnader.Därför är vissa modeller av Audi Bmw och några märken till dyra att försäkra.Typiska ungdomsbilar ofta skadedrabbade.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Efter att ha fått Folksams nya premie så ringde jag runt till några olika bolag.
Mitt val blev DINA som erbjöd lägst premie. Flera bolag försäkrade inte bilar med värde över 1 miljon.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Efter att ha fått Folksams nya premie så ringde jag runt till några olika bolag.
Mitt val blev DINA som erbjöd lägst premie. Flera bolag försäkrade inte bilar med värde över 1 miljon.
Du har inte importerat husbilen själv eller....? Jag har haft min försäkrad där
sen upptäckte jag, då jag har importerat själv, att de tar dubbel självrisk om man har gjort det. Glas försäkringen var dyr också då men kanske har blivit bättre.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Folksam

Jag har inte hittat nån som ger mer för pengarna än Folksam, då har jag i stort sett alla försäkringar hos dem. Visst, det finns billigare bilförsäkringar, men kolla vad de faktiskt täcker och vad du får ut när det händer något. I de fall jag har kollat så gäller allt som oftast "billig försäkring - dålig hjälp".
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam

Folksams försäkringsbrev droppade även i vår brevlåda idag. Det blev 11% höjning som jag anser vara lite omotiverat av flera anledningar:
1) när vi väl är hemma, då står husbilen bakom lås & bom bland 60-tal andra HB & HV där aldrig någonsin har varit varken inbrott eller åverkan på ett fordon/husvagn under mer än 40 år!
2) Vi ställer aldrig av vår husbil vilket innebär att hela premien går till Folksam där vi i övrigt har alla våra försäkringar
3) Vi har larm och extra lås både utvändigt och invändigt på alla dörrar (tydligen saknar betydelse)
4) Utomlands är HB-n alltid under uppsikt (ställplatser, campingar eller att vi själva är på plats)
Lite tråkigt tycker jag då vi annars trivs bra med Folksam i övrigt. Får vi liknande, i våra ögon omotiverad höjning även nästa år, då måste vi överväga flytt till ett annat bolag...

Undrar om alla Folksam-försäkrade HBK-medlemmar har fått 10% höjning i år, eller gäller det bara "nykomlingar" från förra året?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Folksam

Jag åkte också på en i mitt tycke omotiverad höjning hos Folksam i år men när jag tog in offert från bla. Caravan så var det bara småpengar i skillnad så tydligen har skadesaldot blivit negativt hos många som försäkrar husbilar.
Men 90dagars reseförsäkring med möjlighet att ställa av och omstart vid hemresa via flyg utan begränsning i tid är klart attraktivt hos Caravan så vi får se vad som händer nästa år eller om Folksam är öppna för "anpassning".
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Folksam

Fick också försäkrikringsbrevet.Glädjande var att ingen höjning hos Gjensidige.Ännu mer glädjande att de har höjt maskinskadan att gällä 10år i stället för 8år som är brukligt hos flesta bolagen.Samt att hyrbilsersättning är numera 60dagar.Priset.Se tidigare inlägg.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksam

Folksams försäkringsbrev droppade även i vår brevlåda idag. Det blev 11% höjning som jag anser vara lite omotiverat av flera anledningar:
1) när vi väl är hemma, då står husbilen bakom lås & bom bland 60-tal andra HB & HV där aldrig någonsin har varit varken inbrott eller åverkan på ett fordon/husvagn under mer än 40 år!
2) Vi ställer aldrig av vår husbil vilket innebär att hela premien går till Folksam där vi i övrigt har alla våra försäkringar
3) Vi har larm och extra lås både utvändigt och invändigt på alla dörrar (tydligen saknar betydelse)
4) Utomlands är HB-n alltid under uppsikt (ställplatser, campingar eller att vi själva är på plats)
Lite tråkigt tycker jag då vi annars trivs bra med Folksam i övrigt. Får vi liknande, i våra ögon omotiverad höjning även nästa år, då måste vi överväga flytt till ett annat bolag...

Undrar om alla Folksam-försäkrade HBK-medlemmar har fått 10% höjning i år, eller gäller det bara "nykomlingar" från förra året?

11% höjning alltid haft Folksam, kollade med Dina det skulle ändå bli 1000kr mer hos dom så jag vet inte, blir att stanna kvar i Folksam trots höjningen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Folksam

Övervintrar man utomlands på samma plats längre tider blir Folksam mycket dyrare än CC eftersom de inte godtar avställning. Dessutom får man inte avbryta resan mer än max 2 gånger om vardera max 7 dagar....ingen hemresa över jul/nyår t ex.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Svar till Arkilles!

Nej bilen är inte importerad.

Vad gäller glasförsäkringen finns en övre gräns för vad jag får betala, 6000 kr.

Jag blev dessvärre vilseledd när jag tecknade försäkringen. Man svarade mig att reseförsäkringen var lika som Folksam 185 dgr, vilket inte alls stämmer nu när jag fått villkoren. Dina har 45 dgr. Jag ska se om det går att häva försäkringen som följd av denna felinformation.

Revidering!
Efter att ha kontaktat Dina idag så bekräftade de att det är 185 dagar som gäller. Detta f o m februari i år. De har inte hunnit ändra i villkoren ännu.
 
Senast ändrad:
Toppen