• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam vs Varsam

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Årsförfallodagen för min HB-försäkring hos Folksam närmar sig, och jag begärde då en offert från Varsam (Gjensidige). Det visade sig att avgiften var BETYDLIGT lägre hos Varsam.
De har inte 185 dagars reseförsäkring (ännu, men det ligger i planerna), men eftersom jag inte planerar några längre resor det närmsta året har det ingen betydelse.
Har någon synpunkter, erfarenhet eller annat jag bör veta om Varsam?
 

UlfL

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
32498
Medlemskap
2024
Jag blev påkörd av en buss och det visade sig att bussbolaget hade Gjensidige som försäkringsbolag och de betedde sig väldigt illa. Det fanns vittnen till händelsen men de vägrade att acceptera att busschauffören var vållande och jag lovade dem att aldrig bli kund hos dem och att upplysa att vid tillfälle att de inte är ett bra försäkringsbolag. Folksam har jag haft i olika omgångar och de kanske inte alltid varit billigast men aldrig problem vid skadehantering. I och för sig gällt villaförsäkring i Folksams fall.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Vill bara upplysa om att det försäkringsbolag som Husbilsklubben.se skrivit avtal med är Varsam försäkring. Dom är förvisso återförsäkrad i Gjensidige, men Varsam har egen skadeavdelning med egen Skadechef och skadereglerare.

Men det är alltid som så med alla försäkringsbolag att man vet tyvärr inte hur dom agerar förrän man får en skada.

/Leif
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Jag träffade en repensentant för Varsam på mässan och fick en prisuppgift på försäkring som var betydligt under den jag har idag och ändå ingick köra vidare.Men jag skall granska innehållet noga o sen fatta ett beslut det behöver inte vara dåligt bara för att det är "billigt"
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Jag har min försäkring i LF värmland o varje år jömför jag med Folksam men dom kan inte matcha försäkring trots att jag har personbilen o fastigheten hos dom
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Kommer den planerade förlängda reseförsäkringen hos Varsam vara en del av deras hemförsäkring?
Eller kommer den att finnas som en del i husbilsförsäkringen?
Eller blir det i kombination med husbilsförsäkring och hemförsäkring?

Krister
Som det ser ut nu så blir det i kombination med hemförsäkringen, som ett frivilligt tillägg. Med ett specialpris för våra medlemmar.

/Leif
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Tog igår in priser från Varsam och Folksam. Om jag räknar på att åka 60 dagar på ett år och resten avställd, så fick jag fram att Folksam är billigast. Folksam kostar 3308:- och Varsam kostar 4980:-.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.266
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tog igår in priser från Varsam och Folksam. Om jag räknar på att åka 60 dagar på ett år och resten avställd, så fick jag fram att Folksam är billigast. Folksam kostar 3308:- och Varsam kostar 4980:-.
Ja då är ju valet inte svårt. Vår försäkring blev ca 5000 med Varsam så hos oss blev ju bilskatten gratis :) Nu använder ju vi vår bil i ca 8-9 månader/år så kanske inte jämförbart där.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Som det ser ut nu så blir det i kombination med hemförsäkringen, som ett frivilligt tillägg. Med ett specialpris för våra medlemmar.

/Leif
Det betyder att man behöver byta försäkring på scootern 125a som är med på resor ibland.
Kanske även personbilar och andra försäkringar då mängd rabatter och bonusar försvinner hos Folksam.

Det är inte lätt att göra ett byte när det inte går att jämföra mot en produkt som inte är färdig.

Hur är det med självrisk på vindrutan?

Jag fick bytt vindrutan i höstas efter ett stenskott, till en kostnad på 46000 kr med en självrisk på 2000 kr.
Det kan lätt hända igen.
Därför frågan.

Krister
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Det betyder att man behöver byta försäkring på scootern 125a som är med på resor ibland.
Kanske även personbilar och andra försäkringar då mängd rabatter och bonusar försvinner hos Folksam.

Det är inte lätt att göra ett byte när det inte går att jämföra mot en produkt som inte är färdig.

Hur är det med självrisk på vindrutan?

Jag fick bytt vindrutan i höstas efter ett stenskott, till en kostnad på 46000 kr med en självrisk på 2000 kr.
Det kan lätt hända igen.
Därför frågan.

Krister
Självrisken hos Varsam för vindrutan är 1500kr. Men jag rekommenderar att man tar kontakt med dom och får en offert.

/Leif
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det som gjort att vi uppskattar Husbilsklubbens avtal med Folksam, är vårt sätt att resa.
Vi ställer inte av och gör ofta resor som ibland är 6 månader och ibland 2, 3, eller 4 månader. Och med ibland bara ett par dagar i hemmet mellan resorna.
Vi reser ej hem över jul och nyår.
Därför passar den förlängda reseförsäkringen på 185 dagar vid resa med husbilen oss perfekt.
Och med alla tusenlappar vi har sparat in på att inte behöva köpa till extra försäkringar på våra resor genom åren, så är inte några kronor hit eller dit av betydelse.

För vår del och vårt sätt att resa har det inte funnits något annat försäkringsbolag som har matchat denna försäkringen.

Jag och Ursula vi har ett vettigt avtal med Folksam och har även en kollektiv bostadsrättsförsäkring som vi inte själv betalar, i samma bolag.

Vi har också blivit bra behandlade vid de skador vi haft.
Det gör det svårt att byta.

Men det kan bli intressant att jämföra när Varsams reseförsäkring blir klar.

Krister
 
Toppen