• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam kan vi inte lita på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du skriver inte för att vi skall ta ställning för eller emot säger du. Varför startade du tråden då? Jag själv får den uppfattningen att vi skall undvika Folksam, det är väl att ta ställning. Räntan på stilleståndsersättningen som dom inte betalar kan väl bara röra sig om några kronor. Ersättningen brukar vara 100:- per dag & 10% på detta är 1:-. Har du stått still 30 dagar så blir detta 30:- i årsränta. Är det något att krångla med?

Det är dina siffror.... Bennsan.... Det handlar om ett förtroende för ett försäkringsbolag som jag har betalt pengar till och har ett avtal med.... När jag läser flera svar i tråden inser jag hur lätt ni kan bli lurad när vissa inte inser vad det handlar om....
Sen Bennsan.... Hade du läst från början så ser du att det handlar inte om 30 dagar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
FOLKSAMS syn kan du få när deras konsument bud har gjort färdig utredningen...
Sen tycker jag att det är fel att den som råkade ut för en skada själv skall hålla reda på alla de olika skade moment vid en skada, då en försäkring kan vara väldigt komplicerad... Folksam säger ju att de är vi kunder som äger bolaget (?)... Varför ser folksam då inte till att vi får vad vi har rätt till?
Att få bla ersättning för stillestånd var i grund och botten inte svårt även om det har gått många år (du kan ställa krav på ditt försäkringsbolag upp till 10år efter skadan inträffade) problemet var att jag inte tänkte på stilleståndesersättning förrän flera år efter skadan.... Jag tvivlar starkt på att folksam inte tänkte på detta ändå informerade folksam inte mig om mina möjligheter till stilleståndesersättning.... Och när jag väl får stilleståndesersättning.... Så informerar folksam inte mig att jag har också rätt till fördröjningsränta.... Ni kan ju själva fundera över varför folksam inte ger dessa informationer.... Trots att det är reglerat i försäkringsavtalet....

Citerar; Folksam säger ju att de är vi kunder som äger bolaget (?)... Varför ser folksam då inte till att vi får vad vi har rätt till?
Det gör man, men visst uppstår det tvister mellan bolaget och enskilda försäkringstagare, massor av tvister. Tack och lov är försäkringsbolaget noggranna vid tveksamheter, eftersom det är ett ansvar mot det övriga i försäkringskollektivet. De gånger ett försäkringsbedrägeri missats av bolaget, får resten av kollektivet betala, dvs du och jag. Därmed inte sagt att inte dina krav är berättigade.
Citerar; Ni kan ju själva fundera över varför folksam inte ger dessa informationer.... Trots att det är reglerat i försäkringsavtalet....
Du har fått informationen, i det vi brukar kalla det ”finstilta”. Visst, det läser inte heller jag, men visst finns den där och självklart har bolaget fullgjort sin informationsplikt. Kom ihåg att alla försäkringsbolag har hela våningsplan fyllda med jurister, så sådan flagranta misstag finns inte i deras värld.

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Citerar; Folksam säger ju att de är vi kunder som äger bolaget (?)... Varför ser folksam då inte till att vi får vad vi har rätt till?
Det gör man, men visst uppstår det tvister mellan bolaget och enskilda försäkringstagare, massor av tvister. Tack och lov är försäkringsbolaget noggranna vid tveksamheter, eftersom det är ett ansvar mot det övriga i försäkringskollektivet. De gånger ett försäkringsbedrägeri missats av bolaget, får resten av kollektivet betala, dvs du och jag. Därmed inte sagt att inte dina krav är berättigade.
Citerar; Ni kan ju själva fundera över varför folksam inte ger dessa informationer.... Trots att det är reglerat i försäkringsavtalet....
Du har fått informationen, i det vi brukar kalla det ”finstilta”. Visst, det läser inte heller jag, men visst finns den där och självklart har bolaget fullgjort sin informationsplikt. Kom ihåg att alla försäkringsbolag har hela våningsplan fyllda med jurister, så sådan flagranta misstag finns inte i deras värld.

TommyD

En tvist kan bara uppstå når två parter inte kommer överens (trodde du visste detta).... Sen har jag inga tvister med folksam, för när Jag har ställt mina krav så har de fixat det.... Men undanhållit andra rättigheter....
Däremot kan det uppstå en tvist när jag kommer snart in med mina krav på ränteersättning och en full ersättning när jag fick en billigare ruta... Men än har folksam inte fått mitt brev... Och då är där ingen tvist just nu....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skrev senare till Finansinspektionen och gjorde en anmälan mot Folksam att Folksam systematisk försöker undanhålla ersättning, en ersättning som jag har rätt till och som framgår av försäkringsavtalet.
För att göra en lång historia kort, så framkom det i utredningen att Folksam hade undanhöll mig totalt 8415.- kronor i flera år:swoon:. Pengar som jag nu fått inkl ränta. :wub:
Det jag har lärt mig här är att... det finns ingen kvalitetssäkring hos Folksam som säkerställer att du får alla de pengar som försäkringsavtalet säger att du har rätt till vid en skada..... DÄRFÖR ÄR DET ENORMT VIKTIGT ATT DU SÄTTER DIG IN I DINA RÄTTIGHETER OCH I FÖRSÄKRINGSAVTALET NÄR EN SKADA HAR SKETT..... FÖR DU KAN ALDRIG LITA PÅ ATT FOLKSAM BEHANDLAR DITT ÄRENDE ÄRLIGT OCH UTEFTER FÖRSÄKRINGSAVTALET....(kanske inga andra försäkringsbolag kan du lita på)..... lycka till !!! och ge aldrig upp om du vet att du har rätt. :spinny:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Din text:
men jag fick ingen ränta som jag har rätt enligt lagen (8%+ referensräntan )

Länktexten du klistrat in:
kan du ha rätt till dröjsmålsränta

Och skall vi vara ärliga är inte ”kan” samma som ”rätt till”
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu skrev jag hela beloppet jag fick, av dessa 8415.- så var räntan totalt 1165.-
Det är ju så att har du inte rätt till ersättning vid skadan så kan du inte heller få räntan..... enkel matematik :twitcy:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja men få har du ju fått ränta
Case closed

Och ja, troligtvis har du väl haft en skada annars är det försäkringsbedrägeri du håller på med
Over and out
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja men få har du ju fått ränta
Case closed

Och ja, troligtvis har du väl haft en skada annars är det försäkringsbedrägeri du håller på med
Over and out

Visst har jag fått räntan.... men efter flera år...... tycker du skall läsa hela tråden innan du svarar o_O.... så dina svar blir relevanta till saken :rolleyes:...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har haft med Folksam att göra två gånger och har precis samma erfarenhet som muskatten av dem. Utan att utveckla detta ytterligare så vill jag aldrig mer ha med dem att göra.
Detta är min erfarenhet av dem, andra har kanske bättre erfarenhet av dem och i så fall är det gott så.
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Jag har under senate året haft två skador, som Folksam reglerat snabbt och på ett för mig positivt sätt. Jag gillar dem!
Jag kan bara säga inga som helst problem med Folksam har alltid fått positiv hjälp som t.ex förra hösten på väg hem från Italien hade dragit på mig en skada kontakta Folksam Kunde då beställa tid på verkstad åka in få det vidgjort Jag bralla räkningen och maila kopia till dom då allt ersatt minus självrisk plus stillestånd
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att vissa har haft positiva upplevelser med Folksam är ju bra för er :)... Men era upplevelser har ju inte att göra med hur Folksam har handlaggt mina 3 ärende :rolleyes:, under 10 års tid som hb har varit försäkrad hos Folksam, tre ärende och med samma "lurendrejeri" från folksam genom åren, säger mig att Folksam har ett återkommande bedrägligt sätt att undanhålla en försäkringstagare all ersättning som man har rätt till.
Utredningen styrker ju mina misstankar :yes:
Och om det finns fler som har blivit positivt bemöt av Folksam så är jag tacksam om ni startar en egen tråd i era upplevelser.. ... Tack för det :yes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men att du hade rätt till viss ersättning behöver väl inte betyda att Folksam aktivt undanhållit ersättningen från dig? Ibland behöver man begära ersättning för att få ut den och gör man inte det så får man inget.
Jag skall inte försvara Folksam då jag inte har några detaljer men jag personligen har svårt att tro att dom aktivt och medvetet försöker lura sina kunder på ersättning dom kan ha rätt till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men att du hade rätt till viss ersättning behöver väl inte betyda att Folksam aktivt undanhållit ersättningen från dig? Ibland behöver man begära ersättning för att få ut den och gör man inte det så får man inget.
Jag skall inte försvara Folksam då jag inte har några detaljer men jag personligen har svårt att tro att dom aktivt och medvetet försöker lura sina kunder på ersättning dom kan ha rätt till.

I samband med en skada gav jag Folksam ett förslag som kunde innebära en inbesparing för dom, svaret var ungefär: varför det, du har en försäkring och skall ha det du betalar för utan inskränkningar. Så kan det också gå?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen