• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam kan vi inte lita på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då jag har haft några ärende med min husbil hos Folksam så vill jag varna alla andra för Folksam´s dåliga arbetsmetoder....
I två fall fick jag inget stillestånds ersättning.... påminde Folksam flera år senare, då kom pengarna men jag fick ingen ränta som jag har rätt enligt lagen (8%+ referensräntan )
Vidare ersatte Folksam mig med en billigare produkt än originalet.... då skall Folksam ersätta mig med mellanskillnaden vilket de inte har gjort trotts att skadan reglerades för mer än 2 år sedan....

Läs noga texten här under.... och lycka till i din kamp med ditt försäkringsbolag...


Om handläggning och skadereglering - konsumenternas.se

Om handläggning och skadereglering

När du har anmält en skada till försäkringsbolaget ska de så fort som möjligt bedöma om den är ersättningsbar. De är också skyldiga att se till du får rätt ersättning, även om du inte själv känner till vad den är.

När försäkringsbolaget fått in en anmälan från dig påbörjar de sin skadereglering. Det innebär att de gör en utredning och bedömer om skadan är ersättningsbar enligt försäkringsvillkoren. För att du ska få ersättning måste du göra sannolikt att du har rätt till ersättning.
Inte dra ut på tiden
Skaderegleringen får inte dra ut på tiden. Den juridiska skrivningen är att den ska "ske skyndsamt". Bolaget har dessutom en skyldighet att reglera skadan korrekt, vilket innebär att även om du skulle begära för lite i ersättning så måste de ändå betala dig rätt ersättning.
Dröjsmålsränta
Efter en månad från det att du lämnat in alla handlingar som behövs för skaderegleringen kan du ha rätt till dröjsmålsränta om bolaget inte betalar ersättning i tid. Det gäller bara om du ska få kontant ersättning, inte om om bolaget exempelvis ska reparera din skadade egendom. Dröjsmålsräntan beräknas enligt räntelagen och är referensräntan plus 8 procent i årlig ränta. Om referensräntan t ex är 2 procent blir räntan 10 procent (8 + 2).
Tänk på att 10% per år i dröjsmålsränta bara innebär cirka 0,8% per månad.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du får väl inte din tvist med Folksam löst här på Husbilsklubben, genom att dra på med rubriken, Folksam kan vi inte lita på, eller..... ?

Det är din historia, din version och sett ur din synvinkel fullständigt klart vad som gäller, men tydligen har Folksam haft en annan uppfattning och den har vi inte fått se.

Nu finns det beskrivet på flera platser på nätet hur man gör när man har en tvist med ett försäkringsbolag, t.ex. hos Hallå konsument; Om du är missnöjd med ersättningen från försäkringsbolaget | Hallå konsument

Folksam, ett av Sveriges absolut största försäkringsbolag och som är konsumentägt har t.o.m. en oberoende kundombudsman som du når på telefon: 020655253 och du kan läsa mer om hur du reklamerar hos Folksam här:
Om du inte är nöjd - Folksam

Tror det är en effektivare väg för att lösa dina problem, än att söka svartmåla Folksam här på HBK, som f.ö. har ett väldigt bra exklusivt avtal med med just Folksam för oss medlemmar.

TommyD
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du får väl inte din tvist med Folksam löst här på Husbilsklubben, genom att dra på med rubriken, Folksam kan vi inte lita på, eller..... ?

Det är din historia, din version och sett ur din synvinkel fullständigt klart vad som gäller, men tydligen har Folksam haft en annan uppfattning och den har vi inte fått se.

Nu finns det beskrivet på flera platser på nätet hur man gör när man har en tvist med ett försäkringsbolag, t.ex. hos Hallå konsument; Om du är missnöjd med ersättningen från försäkringsbolaget | Hallå konsument

Folksam, ett av Sveriges absolut största försäkringsbolag och som är konsumentägt har t.o.m. en oberoende kundombudsman som du når på telefon: 020655253 och du kan läsa mer om hur du reklamerar hos Folksam här:
Om du inte är nöjd - Folksam

Tror det är en effektivare väg för att lösa dina problem, än att söka svartmåla Folksam här på HBK, som f.ö. har ett väldigt bra exklusivt avtal med med just Folksam för oss medlemmar.

TommyD

Tommy....
?? Att hbk har ett väldigt bra exklusivt avtal med folksam....? Vad har det med hur folksam handlägger sina ärende?.... Vissa ser inte skogen för alla träd som står ivägen!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy....
?? Att hbk har ett väldigt bra exklusivt avtal med folksam....? Vad har det med hur folksam handlägger sina ärende?.... Vissa ser inte skogen för alla träd som står ivägen!
Eftersom vi medlemmar i HBK har en relation med Folksam, genom ett för oss gynnsamt avtal med dem. Vad jag förstått löper det samarbetet väl och tycker inte att du skall äventyra den relationen med en subjektiv och gravt anklagande rubrik.

Tror inte att du har en majoritet av HBK’s medlemmar bakom dig, när du tillskriver oss alla, att vi inte kan lita på Folksam.

Att du inte litar på dem, får stå för dig, men för Guds skull utse dig inte själv till att bli ett språkrör för oss alla, åtminstone inte för mig eftersom jag litar på Folksam.

Personligen tycker jag din rubrik och tråd är otrevligt utpekande, direkt olämplig och föreslår att du ber Webb att ta bort den helt enkelt. Sedan sköter du förhandlingen med Folksam den vanliga vägen.

...... under tiden lovar jag dig att jag skall söka finna skogen, som lär finnas bakom alla träden.

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom vi medlemmar i HBK har en relation med Folksam, genom ett för oss gynnsamt avtal med dem. Vad jag förstått löper det samarbetet väl och tycker inte att du skall äventyra den relationen med en subjektiv och gravt anklagande rubrik.

Tror inte att du har en majoritet av HBK’s medlemmar bakom dig, när du tillskriver oss alla, att vi inte kan lita på Folksam.

Att du inte litar på dem, får stå för dig, men för Guds skull utse dig inte själv till att bli ett språkrör för oss alla, åtminstone inte för mig eftersom jag litar på Folksam.

Personligen tycker jag din rubrik och tråd är otrevligt utpekande, direkt olämplig och föreslår att du ber Webb att ta bort den helt enkelt. Sedan sköter du förhandlingen med Folksam den vanliga vägen.

...... under tiden lovar jag dig att jag skall söka finna skogen, som lär finnas bakom alla träden.

TommyD

Jag är ganska säker på att de medlemmar som har sin försäkring hos Folksam
Vill vid en skada få vad försäkringen ger dem rätt till.... Premien på försäkringen är ju satt efter vad du ar rätt till vid en skada mm.
Just nu känns det väldigt otacksammt när jag försöker påtala brister i handläggning av ett ärende (mitt ärende är säkert inte unikt).... När du blundar för fakta och tom. Försöker få admin att stänga tråden.....
Just nu känns det som vid en kvalitetssäkring inför en eventuell skada...när jag påtalar fakta i handläggningen av mina 2 ärende.... Och så säger någon.... Men för mig var det inga problem :eek:... Tur att vissa personer inte arbetar med kvalitetsarbetar .... För då kan det gå riktigt illa när någon råkar illa ut pga.
Eftersom den som tar för sig av makt och ignorera faktiska problem... De skapar skada för alla andra som inte får vad de har betalt för eller rätt till :eek:

PS.... Alla ni andra där ni har fått vad ni betalt för kan jag bara säga... Lyckliga ni :bye:.... Kanske ni då kan visa lite ödmjukhet inför de som inte får en bra handläggning i sitt ärende.....
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jeg vil ikke påstå noe som helst om Folksam, men du har tross alt kjørt rundt i noen år i en bil som ikke har vært besiktiget - noe som egentlig er et krav for gyldig forsikring. Ikke alle forsikringsbolag ville godta dette.
Jag förutsätter att muskatten har besiktigat sin bil i år vid hemkomsten, så då är den bevisligen i trafiksäkert skick. Och det är ju bara säkerhetsrelaterade brister som rättas till tack vare besiktningarna, inget annat.
Sen är det kanske så att många bolag har det som ett grundkrav, bara för att...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jeg vil ikke påstå noe som helst om Folksam, men du har tross alt kjørt rundt i noen år i en bil som ikke har vært besiktiget - noe som egentlig er et krav for gyldig forsikring. Ikke alle forsikringsbolag ville godta dette.
Eftersom bilen varit utomlands i många år så har den inte varit på någon svensk besiktning..., däremot har den varit på besiktningen i utlandet.... Sen förstår jag inte vitsen med ditt inlägg Knut.... Om det inte är så att du också vill ha makt och bestämma över saker som ni inte är helt insatta i.... Och egentligen inte har makt över.....
Jag tycker om ni vill uttala er i mina ärende så hade det varit mycket bättre att tagit reda på fakta i mina ärende.... I stället för att slänga iväg ett blindskott....
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Måste också få säga rent generellt, folksam är bra bolag för oss. Har aldrig haft problem med folksam på allt vad vi där har försäkrat. Dock på en punkt är jag ej nöjd, och det är själva premien på husbilen som i princip är dubbel så dyr som den på Dina. Men ok då har jag förvisso ännu ej läst det finstilta och som bekant så finns ju djävulen i det finstilta. Måste ta en titt på detta!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag läste första inlägget i morse då det stod varning för Folksam eller liknande.
Alla reagerar olika och blir förbannade på skitsaker, jag fick ett leende på läpparna då det princip bara handlade om räntepengar.

Länsförsäkringar blåste oss genom att ljuga, det kostade oss ca 500.000kr.
Så det skitbolaget skulle jag inte försäkra husbilen i även om försäkringen var gratis!

Muskatten, du får göra som oss, byt försäkringsbolag!
Men med dina skador tror jag inte ens att Länsförsäkringar hade ersatt dig, då hade du iofs aldrig blivit förbannade för att du inte fick räntepengar!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tråkigt att det blev så för dig cippen...
Jag kan säga att de skador jag har haft med folksam att göra så har folksam ljugit för mig... Vilket har get mig en hel del extra arbete för att komma tillrätta med skadorna.
Att sen komma på flera år senare att Folksam har ju inte ersatt mig för detta och detta.... Gör att folksam står inte högt i kurs....
Jag tycker att vid en skada så skall försäkringsbolagen skicka ut en lista på vad för typ av ersättning du kan få när det gäller din skada.... Då kan man börja säga att ett försäkringsbolag håller en hög kvalitetssäkring i att ersätta sina kunder.... Idag får var och en själv hålla reda på allt.... Tom saker som kan vara svårt eller rent omöjligt för försäkringsbolagens kunder....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag har en systerson som har bilskadeverkstad och utför arbeten åt i princip alla försäkringsbolag och han säger att Folksam är ett av de bättre bolagen att ha o göra med både för försäkringstagaren och för verkstan.
Det verkar ju konstigt att du efter flera år börjat ställa krav för gamla skador, förstår mycket väl att du får bekymmer att driva en sådan skadeståndsfråga. Det är ju omöjligt för oss medlemmar att ta ställning när vi bara har hört den ena parten, så det är ju helt felaktigt av dig att hänga ut någon utan att ha alla korten på bordet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en systerson som har bilskadeverkstad och utför arbeten åt i princip alla försäkringsbolag och han säger att Folksam är ett av de bättre bolagen att ha o göra med både för försäkringstagaren och för verkstan.
Det verkar ju konstigt att du efter flera år börjat ställa krav för gamla skador, förstår mycket väl att du får bekymmer att driva en sådan skadeståndsfråga. Det är ju omöjligt för oss medlemmar att ta ställning när vi bara har hört den ena parten, så det är ju helt felaktigt av dig att hänga ut någon utan att ha alla korten på bordet.

Jag skriver inte för att någon medlem här på hbk skall ta ställning för den ene eller den andre.... Vet inte varför vissa tror det :rolleyes:
Vad behöver duför att jag skall bevisa att det tog över två år innan jag fick stilleståndersättning..... Och utan den lagliga räntan.... Så berätta vad du behöver för att stilla din misstro....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag undrar vad som ligger bakom att Folksam skall betala ut en mellanskillnad ? Det är väl skadan dom ersätter med en ny produkt, del eller reparation och den skall väl då vara likvärdig med den gamla. Vad den kostar att köpa för bolaget är väl inte relevant ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gäller bla fönsterskada (och där är inga åldersavdrag) ena fönster jag fick är inte orginalfönster och kostar ca 50% mindre.... om du sen läser vad som står i första inlägg så ser du vad där står när försäkringsbolaget inte ersätter till fulla värdet... Var det mer du undrade över?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag skriver inte för att någon medlem här på hbk skall ta ställning för den ene eller den andre.... Vet inte varför vissa tror det :rolleyes:
Vad behöver duför att jag skall bevisa att det tog över två år innan jag fick stilleståndersättning..... Och utan den lagliga räntan.... Så berätta vad du behöver för att stilla din misstro....

Du skriver ju själv i #1 att du vill varna oss för Folksam och då måste vi ju ha alla kort på bordet, även Folksams syn på frågan, för att kunna ta ställning till ev byte av bolag. Du nämner ju inte ens vad skadan gällde och varför ni inte från början redde ut ev kvarvarande frågor. Du pratar även om kvalitetssäkring, på vilket sätt har du kvalitetssäkrat din process när det dröjt två år innan du reagerar. Jag har hjälpt min systerson med kvalitetscertifiering och bl a beskrivit hela skadeprocessen från anmälan till bolaget fram till avslutat ärende och i den processen finns inga konstigheter men naturligtvis är även försäkringstagaren en del i processen och som skall utföra sin del av den. Jag kan fortfarande inte se av dina inlägg att du har lagt tillräckligt med fakta på bordet för att bedömma vem man kan lita på.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det gäller bla fönsterskada (och där är inga åldersavdrag) ena fönster jag fick är inte orginalfönster och kostar ca 50% mindre.... om du sen läser vad som står i första inlägg så ser du vad där står när försäkringsbolaget inte ersätter till fulla värdet... Var det mer du undrade över?

Men är det nya fönstret uppenbart sämre i kvalitet eller har det sämre funktion? Priset på fönstret spelar ju egentligen ingen roll när det är en skada som skall åtgärdas. Vad jag vet tillverkas inte originalrutorna till Hobbyn längre (jag har en Hobby själv).
Däremot kan man troligen begära kompensation om det är uppenbart att värdet på bilen sjunker märkbart p.g.a. ej originaldel eller om funktionen är klart sämre men då skall man nog ta det direkt när skadan åtgärdas.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skriver inte för att någon medlem här på hbk skall ta ställning för den ene eller den andre.... Vet inte varför vissa tror det :rolleyes:
Vad behöver duför att jag skall bevisa att det tog över två år innan jag fick stilleståndersättning..... Och utan den lagliga räntan.... Så berätta vad du behöver för att stilla din misstro....
Du skriver inte för att vi skall ta ställning för eller emot säger du. Varför startade du tråden då? Jag själv får den uppfattningen att vi skall undvika Folksam, det är väl att ta ställning. Räntan på stilleståndsersättningen som dom inte betalar kan väl bara röra sig om några kronor. Ersättningen brukar vara 100:- per dag & 10% på detta är 1:-. Har du stått still 30 dagar så blir detta 30:- i årsränta. Är det något att krångla med?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
FOLKSAMS syn kan du få när deras konsument ombud har gjort färdig utredningen...
Sen tycker jag att det är fel att den som råkade ut för en skada själv skall hålla reda på alla de olika skade moment vid en skada, då en försäkring kan vara väldigt komplicerad... Folksam säger ju att de är vi kunder som äger bolaget (?)... Varför ser folksam då inte till att vi får vad vi har rätt till?
Att få bla ersättning för stillestånd var i grund och botten inte svårt även om det har gått många år (du kan ställa krav på ditt försäkringsbolag upp till 10år efter skadan inträffade) problemet var att jag inte tänkte på stilleståndesersättning förrän flera år efter skadan.... Jag tvivlar starkt på att folksam inte tänkte på detta ändå informerade folksam inte mig om mina möjligheter till stilleståndesersättning.... Och när jag väl får stilleståndesersättning.... Så informerar folksam inte mig att jag har också rätt till fördröjningsränta.... Ni kan ju själva fundera över varför folksam inte ger dessa informationer.... Trots att det är reglerat i försäkringsavtalet....
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen