• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Folksam husbilsförsäkring - kraftig premiehöjning!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värt att tänka på är att om det finns lån med bilen som säkerhet, kan det bli stora bekymmer om bilen inte är försäkrad, och något händer.
(det kanske blir bekymmer ändå om långivaren kollar försäkringsstatusen)

Alla (?) långivare har i villkoren att bilen skall vara helförsäkrad respektive avställningsförsäkrad.

ante64

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
40719
Medlemskap
2025
Fick idag veta att man höjer årspremien till 12,387 kr från 8300 !! blev till att byta till varsam 3971 kr helförsäkring med medlemsrabatt.
Tydligt tecken att folksam ej vill ha husbilar.
Adria matrix supreme sl 3800 kg.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Fick idag veta att man höjer årspremien till 12,387 kr från 8300 !! blev till att byta till varsam 3971 kr helförsäkring med medlemsrabatt.
Tydligt tecken att folksam ej vill ha husbilar.
Adria matrix supreme sl 3800 kg.
Det var inte lite skillnad. Täcker den lika mycket?

ante64

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
40719
Medlemskap
2025
Enda skillnaden är att man bara kan befinna sig utomlands 182 dagar mot 185 dagar (tror jag)sen kan det ju finnas något jag bommat.

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025
Eftersom sakförsäkringar löper årsvis (dvs du har inte rätt att byta försäkringsgivare mitt under en avtalsperiod), vill jag bara uppmärksamma alla berörda på att Folksam nyligen gjort en generell premiehöjning i sina husbilsförsäkringar.

Jag noterade av en slump att avställningsförsäkringen på vår husbil hade gått upp i pris (Fiat Ducato plåtis, årsmodell 2016), och ringde därför Folksam för att höra hur det kommer sig. Tydligen är det en generell höjning de gjort på sina husbilsförsäkringar, och för oss innebär det att avställningsförsäkringen nu blivit +50 % dyrare, och helförsäkringen kommer kosta +44 % mer nästa gång vi ställer på husbilen:
  • Avställningsförsäkring (efter rabatter): tidigare 1.596 kr/år - nu 2.387 kr/år (+50 %)
  • Helförsäkring (efter rabatter), tidigare 7.987 kr/år för - nu 11.544 kr/år (+44 %)
Detta är emellertid något man lätt missar...

Försäkringen betalas via autogiro, förnyelsebrevet noterar man i bästa fall bara att man fått, och man tänker ju att det rullar väl på precis som alla tidigare år, för skulle det ske några väsentliga förändringar i pris eller villkor blir man väl ordentligt informerad om det? Men så är alltså inte fallet. Missar du att läsa vad som faktiskt står i förnyelsebrevet, kan nästa år med husbilen bli ett par tusenlappar dyrare, utan att du egentligen kan göra så mycket åt det.

Men då är det väl bara att byta?

Nja, avslutas inte försäkringen vid huvudförfallodagen så förnyas den automatiskt på 12 månader, och på sakförsäkring har man alltså inte rätt att byta försäkringsgivare mitt i en försäkringsperiod. Sen går det naturligtvis att "slingra sig ur" försäkringsavtalet, men det inte är helt riskfritt. I värsta fall kan det medföra krångel/problem som kostar både tid, pengar och huvudvärk att lösa, så man bör nog som regel försöka undvika det i möjligaste mån, eller åtminstone se till att inte göra det precis innan man tänkt åka någonstans med husbilen.

Så för att inte fler ska behöva upptäcka detta "retroaktivt", vill jag därför uppmana alla som har husbilsförsäkring i Folksam att vara uppmärksamma på vad ni betalar, samt när huvudförfallodagen i er husbilsförsäkring är.

Var inte naiva/bekväma (som jag), utan se till att jämför villkor och priser mellan olika försäkringsgivare i god tid INNAN huvudförfallodagen i din försäkring, och byt försäkringsgivare vid huvudförfallodagen om/när du tycker dig få bättre villkor/pris någon annan stans. Att bara betala och vara glad har du nämligen ingenting för som kund hos vare sig banker eller försäkringsbolag.
Bara byta ägare på bilen

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror att Laika730 blandar ihop reseskyddet för er människor som reser och hur länge bilen är försäkrad utomlands. Så blir det ofta i dessa diskussioner. Reseskyddet har ni i hem/villaförsäkring och det är oftast 45 dagar. De 185 som Hbk har som medlemsförmån gäller under vissa villkor.

Laika 730

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2025
Jag tror att Laika730 blandar ihop reseskyddet för er människor som reser och hur länge bilen är försäkrad utomlands. Så blir det ofta i dessa diskussioner. Reseskyddet har ni i hem/villaförsäkring och det är oftast 45 dagar. De 185 som Hbk har som medlemsförmån gäller under vissa villkor.
Det kan vara så. I och för sig frågade jag om reseskydd på husbilsförsäkringen men eftersom jag även har hemförsäkring hos dom kanske dom missuppfattade.
Finns reseskydd i en bilförsäkring?
Frågan är akademisk för oss eftersom vi aldrig är ute mer än två månader i taget.
Försäkringen på bil, husbil och hem blev billigast vid en förfrågar hos många bolag.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det kan vara så. I och för sig frågade jag om reseskydd på husbilsförsäkringen men eftersom jag även har hemförsäkring hos dom kanske dom missuppfattade.
Frågan är akademisk för oss eftersom vi aldrig är ute mer än två månader i taget.
Försäkringen på bil, husbil och hem blev billigast vid en förfrågar hos många bolag.
Reseskyddet är en del av hemförsäkringen men det är alltid praktiskt att ha både bil och hem i samma bolag.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast två månader kan ju ev också va lite för lång tid.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hur då menar du?
Skulle inte försäkringen gälla i två månader?
Jag syftar på reseskyddet i hemförsäkringen. Rätt många hemförsäkringar har 45 dagar... dvs om ni skulle bli allvarligt sjuka. Jo bilen den är helt säkert försäkrad så länge premien är betald i mer än två månader.

Ps livibil har tidigare inne på detta.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Då fick även jag chockhöjningen.
från 13000 till 22514kr
Så det blir till att ringa runt imorgon.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Å jag som tyckte min stigit mycket. :msn_dontknow:
Har på 11år stigit från under 6000kr till 8800kr i år.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag syftar på reseskyddet i hemförsäkringen. Rätt många hemförsäkringar har 45 dagar... dvs om ni skulle bli allvarligt sjuka. Jo bilen den är helt säkert försäkrad så länge premien är betald i mer än två månader.

Ps livibil har tidigare inne på detta.
Precis! Det är återkommande att man blandar ihop reseskydd för människorna och försäkringenen för bilen. De flesta bolag har 45 dagar men några 60 dagar och ett fåtal ca 180 dagar under vissa speciella förutsättningar.
Jag tittade Gjensidiges hemsida eftersom det är den Laika 730 har. De har tre olika nivåer på hemförsäkring och det krävs den dyraste Plus för att få 60 dagar. Hoppas du har den Laila 730 annars är det dags att uppgradera. Vi människor är minst lika viktigt att ha försäkrade som bilar.

Laika 730

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2025
Precis! Det är återkommande att man blandar ihop reseskydd för människorna och försäkringenen för bilen. De flesta bolag har 45 dagar men några 60 dagar och ett fåtal ca 180 dagar under vissa speciella förutsättningar.
Jag tittade Gjensidiges hemsida eftersom det är den Laika 730 har. De har tre olika nivåer på hemförsäkring och det krävs den dyraste Plus för att få 60 dagar. Hoppas du har den Laila 730 annars är det dags att uppgradera. Vi människor är minst lika viktigt att ha försäkrade som bilar.
Jag trodde att tråden enbart handlade om bilförsäkring. Men som vanligt kommer det in annat. Nu sa jag inte att vi var utomlands i 2 mån och hemförsäkringen gäller väl hela året i Sverige.

Toppen