• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Folksam...hm...det har jag läst om här på HBK sen 2012 och undrat länge hur det fungerar med kostnader, ersättningar, klubbens rabatt osv... Ja, som tur är, vi har inte blivit rånade som stackars trådens skapare, men tydligen håller på att bli det av just Folksam. Vi skulle även lägga över alla våra (numera bara 2 st.) förs. hos Folksam, men undrade främst kring premien för utökad reseförsäkring.

Detta fick vi som svar: Hej! Du har begärt ett kostnadsförslag på reseförsäkring enligt nedan period. Premien för perioden 2016-11-01 - 2017-04-15 blir 13,305 kr för 2 st personer på resa inom Europa...

Om vi försäkrar husbilen (MB Sprinter 2014, 3.5t "camper") och hemmet (inga lösören) hos Folksam samt tecknar utökad reseförs. med upp till 186 dagar med HBK rabatt, var bör då en rimlig kostnad hamna? Har någon tecknat något liknande?

13 300:- enbart för 6 månaders reseförsäkring är inte acceptabelt, då reser vi hellre oförsäkrade eller letar vidare efter andra lösningar.

Jag har ju en bil i liknande storlek som din. + ett hus med folksams hemförsäkring. Jag betalar 820 kr i månaden för båda och har 185 dagars reseförsäkring på husbilen utomlands så länge jag inte gör längre avbrott än 7 dagar max 2 ggr under resan. Jag tror att fördelningen hem och bil är ca: 320/500kr.

Nu bor jag i en mindre stad med en lägre försäkrings zon. Men 13000kr låter ju mycket när jag betalar ca: 3000kr för ett halvårs reseförsäkring. (och då ingår husbilens försäkring:D)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Folksam...hm...det har jag läst om här på HBK sen 2012 och undrat länge hur det fungerar med kostnader, ersättningar, klubbens rabatt osv... Ja, som tur är, vi har inte blivit rånade som stackars trådens skapare, men tydligen håller på att bli det av just Folksam. Vi skulle även lägga över alla våra (numera bara 2 st.) förs. hos Folksam, men undrade främst kring premien för utökad reseförsäkring.

Detta fick vi som svar: Hej! Du har begärt ett kostnadsförslag på reseförsäkring enligt nedan period. Premien för perioden 2016-11-01 - 2017-04-15 blir 13,305 kr för 2 st personer på resa inom Europa...

Om vi försäkrar husbilen (MB Sprinter 2014, 3.5t "camper") och hemmet (inga lösören) hos Folksam samt tecknar utökad reseförs. med upp till 186 dagar med HBK rabatt, var bör då en rimlig kostnad hamna? Har någon tecknat något liknande?

13 300:- enbart för 6 månaders reseförsäkring är inte acceptabelt, då reser vi hellre oförsäkrade eller letar vidare efter andra lösningar.

Men, du har ju redan 185 dagar reseförsäkring i husbilsförsäkringen om du också har hemförsäkringen i Folksam?
Eller har jag missförstått Folksam eller dej?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

OK, så snabbt gick det... Det andra bolaget jag ställde samma förfrågan, som inte är Folksam, har redan sammanställt alla detaljer kring vår hemförsäkring, husbilsförsäkring samt den utökade 6-månaders-reseförsäkring med tydliga förklaringar & kostnadsförslag inkl. alla detaljer. Gud, som det kan skilja mellan olika försäkringsbolag, inte minst på en fredag.... Tja, jag tänker inte "peta" på andra hårt förvärvsarbetande människor bara för att jag själv har lämnat skutan och drar vidare som pensionär. Man bör ha respekt för alla dem som ska tjäna ihop till ens egen pension i slutändan...

Resultat från dagens förfrågning gällande utökad reseförsäkring efter 45 dagar och upp till 6 månader: en skillnad på ca 4 500:-/år
Folksam: 13 305:-
Alternativ: 8.856:-
Båda bolagen är STORA och väl renommerade så man bör kunna lita på vad som än händer "om och när" väl det händer.

Sluttentan:
Jag dör i alla fall före Marianne som aldrig har rökt, druckit osv... I vår lilla familj är det jag som är "problemet" men det är tyvärr Marianne som får "brottas" med frågan den dagen jag tuppar av i Portugallien eller någon annanstans. ...det blir dyrt att bli av med mig och det vill jag inte att hon ska belastas med! Älskar man sin närmaste då ska man inte vara till belastning utan se till att betala för sig medan man lever!
I alla fall Folksam, ni har tyvärr inte lyckats ge mig en ekonomisk trygghet trots alla lovord och rabatter här på HBK. Må gudarna förlåta mig om jag har blandat ihop äpplen & päron i den här mini-privata en-dags-undersökningen som resulterade i ovanstående kalkyl...

Ha en bra helg var än du befinner dig : )

/Mariannes sämre halva

Källa: Folksams hemsida
Kärleken.jpg
(Idag kände jag mig tyvärr inte speciellt "älskad" av Er på Folksam)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej

Detta låter konstigt.:confused::confused:

Reseförsäkringen på 185 dagar ingår utan extra kostnad i HBK:s Husbilsförsäkring hos Folksam under förutsättning att även hemfösäkringen är tecknad där.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Fick just ett nytt mejl från Folksam då det måste ha blivit fel någonstans på linan (det är jag ganska bra på att ordna) och ska återkomma med nya besked.
Jappe har gett mig en tankeställare genom sin lilla "Moselboka" där han tar upp Folksam-frågan. Hörde av en annan Svensk som pratade om dyra "hemtransport" kostnader när man dör, och då är det bra att vara med i en försäkring där vi alla hjälps åt med kostnader. Återkommer när jag vet mer... Spännande!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Så här blev det, om du nu är intresserad av att veta fortsättningen! Här kommer en objektiv beskrivning av hur vi själva har blivit behandlade av både Folksam och vår nuvarande försäkring!

Mitt ordinarie försäkringbolag (hubilsförsäkring) har hört av sig omgående och sammanställt en mycket fin offert. Premien byggde på en separat, s.k. "utökad reseförsäkring" som komplement till hemförsäkringen. Något som är brukligt i hem & reseförsäkringssammanhang, helt olika HBK och Folksams överenskommelse. Mycket bra service tycker jag!

Folksam hörde av sig idag (OBS! en lördag) per telefon, med en hel del detaljfrågor om allt möjligt (husbilen, hemmet, "drulle-försäkringsfrågor", HBK medlemskap, osv...). Jag kan bara säga en sak, HBK's (välslipade) gubbar har gjort ett fantastiskt fint arbete med Folksam! Premien ÄR kopplad till HB försäkring, ej hemet! och "rimmar" mycket bra med plånboken.

Summering:
Vi kommer att välja Folksam! Sen får vi väl sätta på säkerhetsbälten och se vad som händer när det väl händer. Hoppas innerligt att trådskaparen har löst sina frågeställningar med Folksams hantering av hans ärende samt tackar för tråden som hjälpt oss en bit på vägen...

bild från nätet.jpeg
 
Toppen