• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam 185 dagar

Singoalla

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17187
Medlemskap
2024
Jag har idag varit i kontakt med Folksam om vad som gäller om man som åker med husbil till Spanien när det gäller den utökade reseförsäkringen till 185 dagar.

Det verkar fungera för alla som inte åker hem t.e.x över jul och nyår.
Åker man hem och stannar mer än sju dagar så får man endast 45 dagar när man sen åker tillbaka till sin husbil.

Detta var något vi inte kunde utläsa ur vår info ifrån husbil, men fick klart för oss efter telefonsamtalet idag!

Så kolla noga vad ni har för reseskydd utöver 45 dagar.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag har idag varit i kontakt med Folksam om vad som gäller om man som åker med husbil till Spanien när det gäller den utökade reseförsäkringen till 185 dagar.

Det verkar fungera för alla som inte åker hem t.e.x över jul och nyår.
Åker man hem och stannar mer än sju dagar så får man endast 45 dagar när man sen åker tillbaka till sin husbil.

Detta var något vi inte kunde utläsa ur vår info ifrån husbil, men fick klart för oss efter telefonsamtalet idag!

Så kolla noga vad ni har för reseskydd utöver 45 dagar.
Det stämmer!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Detta har jag påtalat flera gånger här i forumet och på FB. Du får dessutom inte ställa av bilen även om du står still långa perioder. Detta framgår av några rader längst ner med liten text på ditt försäkringsbrev. Själv upptäckte jag det som tur var innan jag betalde.
Med försäkring via CaravanClub får du 90 dagar som förlängs med 90 nya dagar varje gång du varit hemma på besök. De tillåter dessutom att man ställer av och bor i bilen.
 

Singoalla

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17187
Medlemskap
2024
Detta har jag påtalat flera gånger här i forumet och på FB. Du får dessutom inte ställa av bilen även om du står still långa perioder. Detta framgår av några rader längst ner med liten text på ditt försäkringsbrev. Själv upptäckte jag det som tur var innan jag betalde.
Med försäkring via CaravanClub får du 90 dagar som förlängs med 90 nya dagar varje gång du varit hemma på besök. De tillåter dessutom att man ställer av och bor i bilen.
Tack för info det blir caravan club i fortsättningen, Kan inte förstå Folksams regler? Vi som åker hem en månad under jul är väl en mindre risk för Folksam då vi inte belastar dom med eventuella kostnader under den tiden? Elkler tänker jag fel?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det är riktigt men vi har ju inte ställt av bile

Nej, men många vill ju/gör det, och då behövs det ju bara några skador så att försäkringsbolaget får upp ögonen för det så blir det ändringar i villkoren. Det är väl det som har hänt hos Folksam antagligen, försäkringskollektivet (husbilar) betalar inte in nog med premier i förhållande till kostnaderna? Det kommer säkert hos andra bolag också, när man får lite mer statistik att gå på.
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Tack för info det blir caravan club i fortsättningen, Kan inte förstå Folksams regler? Vi som åker hem en månad under jul är väl en mindre risk för Folksam då vi inte belastar dom med eventuella kostnader under den tiden? Elkler tänker jag fel?
Tänk på att Caravans försäkring har en betydligt dyrare avställningsförsäkring men då täcker försäkringen bodelen när bilen är avställd och om man bor i den samt att dom stora fördelarna med caravanförsäkringen finns bara om man väljer superhusbil (tex självrisken på framrutan 1500 sek annars 35%)
 

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Detta har jag påtalat flera gånger här i forumet och på FB. Du får dessutom inte ställa av bilen även om du står still långa perioder. Detta framgår av några rader längst ner med liten text på ditt försäkringsbrev. Själv upptäckte jag det som tur var innan jag betalde.
Med försäkring via CaravanClub får du 90 dagar som förlängs med 90 nya dagar varje gång du varit hemma på besök. De tillåter dessutom att man ställer av och bor i bilen.
Har du möjlighet att lägga in texten från det avsnitt du refererar till. Det utöka reseskyddet förbehålls för resa med husbil. Husbilens ut och inresedatum i Sverige.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Detta har jag påtalat flera gånger här i forumet och på FB. Du får dessutom inte ställa av bilen även om du står still långa perioder. Detta framgår av några rader längst ner med liten text på ditt försäkringsbrev. Själv upptäckte jag det som tur var innan jag betalde.
Med försäkring via CaravanClub får du 90 dagar som förlängs med 90 nya dagar varje gång du varit hemma på besök. De tillåter dessutom att man ställer av och bor i bilen.

Jag har för mig att ställa av bilen och bo i den bara gäller i Sverige....
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har för mig att ställa av bilen och bo i den bara gäller i Sverige....

Så här skriver CC om avställnings försäkringen :

K5.4 Avställt fordon
Om fordonet är avställt i vägtrafikregistret omfattar försäkringen, utöver vad som står i punkt L Avställningsförsäkring, även för skador inträffade utanför Sverige enligt villkoren för stöld, glas, brand, rättsskydd, vagnskada och Husbilsextra.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har du möjlighet att lägga in texten från det avsnitt du refererar till. Det utöka reseskyddet förbehålls för resa med husbil. Husbilens ut och inresedatum i Sverige.
Jovisst förbehålls det husbilsresa liksom de 185 dagarna med Folksam. Tyvärr befinner jag mig i Thailand nu och har inte villkoren tillgängliga.
 
Toppen