• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fokalantenn

F

F.d. 2113

Guest
Hej!
Kan någon hjälpa mig med följande. Jag hade tänkt ta med sattelitutrustningen från Via Sat som jag har i hemmet till husbilen. Problemet var parabolen,var skulle jag fästa den! På taket går ej pga besvärligt att ta sig dit på al-stegen och kabeln skulle då tas in via fönstret eller dörren.försökte få tag i en parabol och byta ut den som i dag sitter där (TRIAX UFO-antenn) men har ej hittat någon som passar på masten,dessutom måste den ju kunna resas och sänkas ned under färd.
Träffade en kille som påstod att han i sin husbil hade en sk fokalantenn på taket som han kunde ändra inifrån både horisontellt och vertikalt. Han hade köpt den i butik för ca 1500 kr hos KAMA i Bollnäs. Hittar den ej i KAMA:s katalög,nån som vet ???

Med hälsning
Dorotea Iveco-95
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fokalantenn

Lite besvärligt det där, har man parabolen monterad på husbilstaket och inte fäller ner ev. stödben för att hindra husbilen att gunga när man rör sig i den så törs man väl inte ens sträcka sig efter tekoppen under TV-tittandet...
Du får gör som den tysk jag såg på en ställplats, han hade ett 2 meters maströr för parabolen nedspettat i backen alldeles intill husbilen och när han justerade vinklarna på parabolen tittade han antagligen in genom husbilsfönstret på TV:n inne i vagnen.
;)
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Fokalantenn

Jag har parabol på husbilstaket och det är inga problem med bilden om man fikar eller för den delen gå runt i husbilen utan att ha stödben nere.
 
F

F.d. 2113

Guest
Sv: Fokalantenn

Det var inte svar på min fråga! Jag vet att det finns antenner både motordrivna och manuella,men dom kostar därefter,vad jag efterlyste var ett alternativ till rimligt pris.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fokalantenn

Dorotea
Vi har en riktigt lågbudgetvariant.
Parabolen har jag satt på ett kasserat kamerastativ som är nerkapat. Fördelarna är flera. Billigt, lätt att justera eftersom jag kan se TV:n och är aldrig låst för skuggor som man lätt kan bli om den sitter på taket.
Kabeln från mottagaren har jag dragit ut endast en liten bit under bilen där den är uppvikt på och vilar på en plastkant när den inte används.
Där viker jag ner den när den ska användas och handskruvar dit en längre kabel så man förhoppningsvis får in någon satelit.

;) ;) Enkelt och billigt;) ;)
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Fokalantenn

Jag har sett en lösning på parabolproblemet, där man sätter ett extrarör parallellt med cykelställets lodräta rör. På detta rör sätter du sedan parabolen. Jag har själv tänkt prova detta.

/ Micke
 
Senast ändrad:

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Fokalantenn

En annan lösning är "Stativ till parabol" som finns hos Husvagns-Svensson.

/ Micke
 
Senast ändrad:
Toppen