• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flytta eller ta bort takräcke

F

F.d. 58689

Guest
Hej

Någon som vet om det går att ta bort detta tvärgående takräcket.
Jag tog bort skruven och trodde det skulle lossna...antagligen ska man dra ut den gråa delen ur röret, men vågar inte ta i med våld.
se bilder

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    624,1 KB · Visningar: 5
F

F.d. 58689

Guest
Sv: Flytta eller ta bort takräcke

En till bild

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    619,1 KB · Visningar: 2
F

F.d. 30146

Guest

Som det ser ut på bilden tror jag att du först måste ta bort den "stora grå hållaren", och därefter lossa på det längsgående takräcksröret, då ser det ut som om man kan ta bort det tvärgående röret.
Och det är nog som du skriver-använd inte våld.

F

F.d. 58689

Guest

Jag försökte det med... Men det vill inte släppa..

F

F.d. 30146

Guest

OK, jag förmodar att du lossat de "stora grå hållarna" på båda sidor, annars håller den andra sidan emot om du provar att ta bort det tvärgående röret.
Och hur ser det ut när du tagit bort de gråa hållarna?

Om du nu lossat på bägge sidor (gråa hållarna) så att du verkligen ser att man kan "flytta" på själva infästningen, då kan jag inte förstå varför inte det tvärgående röret ska komma loss, du kanske ska prova att knacka lite försiktigt (med gummiklubba) på de små hållarna för tvärstaget, och samtidigt hålla fast de längsgående rören så att du ej böjer dessa.
Kanske infästningen för tvärrören är limmade (nån typ av tätmassa?)
Hoppas att det löser sig. Och varför vill du ta bort rören?

F

F.d. 58689

Guest

Jag testade även att ta bort fästen under de stora grå plastskydden, så man frigjorde staget mellan, men det sitter som tusan. Får testa att banka med en klubba ikväll.
Jag har monterat ytteligare en solcell, och solceller kommer delvis under detta staget som skuggar solcellen, därför vill jag ta bort staget.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.

Om du inte tänker spara staget för att senare återmontera det så är mitt tips följande:
Såga av det på två ställen, lossa bultarna och dra av det som är kvar från sina fästen så torde problemet vara löst.

M v h / Roland

F

F.d. 58689

Guest

Ska testa att värma med en varmluftspistol på aluminiumet så kanske plasten inne i röret släpper lättare...

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Håller med om förslaget att såga av röret om inget annat fungerar. Men jag skulle såga av det ca 30 cm från sidan och bara på ett ställe. Då går det att först ta bort den långa biten och sedan den korta.
Att återmontera är enkelt. Skaffa ett innerrör som är ca 40 cm som skruvas fast när det centrerats vid kapningen.

Toppen