Hej
Kanske inte världens mest upphetsande rubrik men jag är glad att genomfört detta lilla projekt.
Bakgrund
Jag har en alkovbil med rundsittgrupp bakom hytten. Hytten används således aldrig när vi bor i bilen. Jag köpte efter jul en Victron Smartshunt, ett 150ah LifePo4 samt en Victron Blue Smart Charger. Satte i både batteri och laddare under passagerarstolen och drog till fjällen för en veckas fricamping.
Som alla vet är inte hytten den mest isolerade delen av bilen, men det har aldrig slagit mig att det under vintercamping kan bli runt nollgradigt på golvet vid batteriet. Nu ska det sägas att jag stänger mellan hyttdel och bodel, vilket nog förklarar en del av kylan. Det är dock vattenburet draget runt i hytten med en radiator men det räcker inte inte långt när det är runt minus 20.
Så där uppe i fjällen när elverket åkte fram ville batteriet med nöd och näppe ta laddning på grund av kylan. Jag köpte inte batteriet med egen uppvärmning då det aldrig slog mig att det skulle bli så kallt på hyttgolvet.
(Jag hjälpte kompisen att montera en lika dan shunt för ett par veckor sedan. Gjorde mig beredd på att (för 295e gången) montera bort ett passargerarsäte i en Ducato. Men i hans Argos har dom tänkt till. Batterierna sitter under främre soffan.)
Så när jag satt där uppe i fjällen tänkte jag att under främre soffan skulle ju batteriet sitta. Det utrymmet används aldrig och huserar bara värmeväxlaren. Då skulle dessutom inkoppling av nya invertern också underlättas.
Sagt och gjort. Så fort vi var hemkomna från fjällen satte jag igång. Började med att rita upp hela installationen. Det fick bli en skiva med urtag för batteriet. På skivan skulle laddare, shunt, automatsäkring samt två kopplingsplintar monteras. Jag ville få till en snygg och stilren installation så även där hjälpte skivan till. Under skivan sitter ytterligare två kopplingsplintar där ebl och annat är kopplat. 3D-printade genomföringar samt ett ventilationsgaller. Lämnade även plats åt nya invertern som kommer monteras så fort det kommit hem.
Här är resultatet. Blev bättre än jag hoppats på. Men framförallt sitter batteriet äntligen i rumstemperatur. Hade även velat flytta min Victron Solcellsladdare hit men det blev för mycket meck.
Allt gott!
Kanske inte världens mest upphetsande rubrik men jag är glad att genomfört detta lilla projekt.
Bakgrund
Jag har en alkovbil med rundsittgrupp bakom hytten. Hytten används således aldrig när vi bor i bilen. Jag köpte efter jul en Victron Smartshunt, ett 150ah LifePo4 samt en Victron Blue Smart Charger. Satte i både batteri och laddare under passagerarstolen och drog till fjällen för en veckas fricamping.
Som alla vet är inte hytten den mest isolerade delen av bilen, men det har aldrig slagit mig att det under vintercamping kan bli runt nollgradigt på golvet vid batteriet. Nu ska det sägas att jag stänger mellan hyttdel och bodel, vilket nog förklarar en del av kylan. Det är dock vattenburet draget runt i hytten med en radiator men det räcker inte inte långt när det är runt minus 20.
Så där uppe i fjällen när elverket åkte fram ville batteriet med nöd och näppe ta laddning på grund av kylan. Jag köpte inte batteriet med egen uppvärmning då det aldrig slog mig att det skulle bli så kallt på hyttgolvet.
(Jag hjälpte kompisen att montera en lika dan shunt för ett par veckor sedan. Gjorde mig beredd på att (för 295e gången) montera bort ett passargerarsäte i en Ducato. Men i hans Argos har dom tänkt till. Batterierna sitter under främre soffan.)
Så när jag satt där uppe i fjällen tänkte jag att under främre soffan skulle ju batteriet sitta. Det utrymmet används aldrig och huserar bara värmeväxlaren. Då skulle dessutom inkoppling av nya invertern också underlättas.
Sagt och gjort. Så fort vi var hemkomna från fjällen satte jag igång. Började med att rita upp hela installationen. Det fick bli en skiva med urtag för batteriet. På skivan skulle laddare, shunt, automatsäkring samt två kopplingsplintar monteras. Jag ville få till en snygg och stilren installation så även där hjälpte skivan till. Under skivan sitter ytterligare två kopplingsplintar där ebl och annat är kopplat. 3D-printade genomföringar samt ett ventilationsgaller. Lämnade även plats åt nya invertern som kommer monteras så fort det kommit hem.
Här är resultatet. Blev bättre än jag hoppats på. Men framförallt sitter batteriet äntligen i rumstemperatur. Hade även velat flytta min Victron Solcellsladdare hit men det blev för mycket meck.
Allt gott!