• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flytt av batteri

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Kanske inte världens mest upphetsande rubrik men jag är glad att genomfört detta lilla projekt.

Bakgrund
Jag har en alkovbil med rundsittgrupp bakom hytten. Hytten används således aldrig när vi bor i bilen. Jag köpte efter jul en Victron Smartshunt, ett 150ah LifePo4 samt en Victron Blue Smart Charger. Satte i både batteri och laddare under passagerarstolen och drog till fjällen för en veckas fricamping.

Som alla vet är inte hytten den mest isolerade delen av bilen, men det har aldrig slagit mig att det under vintercamping kan bli runt nollgradigt på golvet vid batteriet. Nu ska det sägas att jag stänger mellan hyttdel och bodel, vilket nog förklarar en del av kylan. Det är dock vattenburet draget runt i hytten med en radiator men det räcker inte inte långt när det är runt minus 20.

Så där uppe i fjällen när elverket åkte fram ville batteriet med nöd och näppe ta laddning på grund av kylan. Jag köpte inte batteriet med egen uppvärmning då det aldrig slog mig att det skulle bli så kallt på hyttgolvet.

(Jag hjälpte kompisen att montera en lika dan shunt för ett par veckor sedan. Gjorde mig beredd på att (för 295e gången) montera bort ett passargerarsäte i en Ducato. Men i hans Argos har dom tänkt till. Batterierna sitter under främre soffan.)

Så när jag satt där uppe i fjällen tänkte jag att under främre soffan skulle ju batteriet sitta. Det utrymmet används aldrig och huserar bara värmeväxlaren. Då skulle dessutom inkoppling av nya invertern också underlättas.

Sagt och gjort. Så fort vi var hemkomna från fjällen satte jag igång. Började med att rita upp hela installationen. Det fick bli en skiva med urtag för batteriet. På skivan skulle laddare, shunt, automatsäkring samt två kopplingsplintar monteras. Jag ville få till en snygg och stilren installation så även där hjälpte skivan till. Under skivan sitter ytterligare två kopplingsplintar där ebl och annat är kopplat. 3D-printade genomföringar samt ett ventilationsgaller. Lämnade även plats åt nya invertern som kommer monteras så fort det kommit hem.

Här är resultatet. Blev bättre än jag hoppats på. Men framförallt sitter batteriet äntligen i rumstemperatur. Hade även velat flytta min Victron Solcellsladdare hit men det blev för mycket meck.

Allt gott!
 

Bilagor

  • 20220107_203117.jpg
    20220107_203117.jpg
    1,7 MB · Visningar: 397

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Undra så om det funkat att köpa några meter självreglerande frostskyddskabel och virat runt batteriet dom få gånger man vinter campar. Jag är glad att du gjort inlägget för nu har jag förståelse för den värmematta som finns att köpa till golvet i fordonsdelen. Har du anslutningarna (T-stycke) bakom sätena på din bil?

20220107_140801[1].jpg
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej. Värmematta är inte aktuellt för mig då jag inte använder hytten när vi står still. Den hjälper nog heller inte batteriets temperatur nämnvärt då det står på en oisolerad metallplatta. Den leder in kylan i batteriet.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej,

Här kommer en liten uppdatering efter att invertern blev monterad. Satt två separata uttag till invertern samt en 3D-printad fjärrbrytare. Blev ganska trångt till slut. Men väldigt nöjd med installationen.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av Victrons grejer (inte sponsrad (tyvärr) och inte menat i reklamsyfte).

Allt gott.
 

Bilagor

  • 20220116_121202.jpg
    20220116_121202.jpg
    1,7 MB · Visningar: 267
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Mycket snyggt byggt.
Jag har dock en fundering.
Jag ser att du bytt batteripolskorna. Går dom inte att få ner dom
så att dom är i jämnhöjd med polerna?
En sak till för att underlätta montering och demontering av dessa
från polerna är ju att byta håll på fastsättnings skruvarna.
Det brukar gå men inte alltid.
Återigen grattis till ett mycket snyggt bygge.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Mycket snyggt byggt.
Jag har dock en fundering.
Jag ser att du bytt batteripolskorna. Går dom inte att få ner dom
så att dom är i jämnhöjd med polerna?
En sak till för att underlätta montering och demontering av dessa
från polerna är ju att byta håll på fastsättnings skruvarna.
Det brukar gå men inte alltid.
Återigen grattis till ett mycket snyggt bygge.
Polskorna är koniska och detta var max jag fick ned dem (trots att jag bände isär dem). Men håller med. Ser konstigt ut.
 
Toppen