• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygtur över kungsbacka

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygtur över kungsbacka

Ja, jag är verkligen nöjd med den, tycker att bilderna blir bättre än med D700:an trots att det är samma sensor.
Jag köpte den tidigt i våras och har filmat mycket, håller på med ett projekt om naturreservaten i min hemkommun. Just nu har jag två stora utställningar med sammanlagt över hundra bilder, där jag har skildrat reservaten alla årstider.
Den sista delen i mitt projekt om reservaten är en bild och filmberättelse, som kommer att handla om en resa genom alla 15 naturreservaten i kommunen. Då är det inte bara rena naturfoton/filmklipp, utan det kommer även att handla om arbetet som sker ute i reservaten, allt från ringmärkning av fåglar på en fågelstation till ljungbränning och djurhållning i reservaten.
Det har varit lite inkörningsperiod att lära sig filma, men det har gått förvånansvärt bra. Det svåraste är att filma rörliga objekt, eftersom jag måste fokusera manuellt samtidigt som jag följer och sakta ändrar brännvidden. Jag har ett hyfsat bra panoreringshuvud till stativet, och har lärt mig att använda kroppen att panorera med, har ställt in panoreringsarmen så den passar i armhålan, då kan jag använda bägge händerna till att sköta brännvidd och fokusering.
Jag har en Zacuto sökarlupp till displayen, annars går det inte att se vad man filmar. En Röde mikrofon med bra ljudkvalité, jättenöjd med den.

När jag flyger har jag testat att antingen fixera horisonten eller följa planets rörelser. Men fixerar jag horisonten tycker jag att jag tappar flygkänslan när jag sedan tittar på filmen. Stillbilderna däremot vill jag ha med rak horisont, men jag tar inte så många stillbilder med horisontlinjen, jag tar allra helst lodbilder, och då sitter jag och hela tiden tittar i sökaren för att hitta bra bilder.
Men jag har ju faktiskt lyckats med att klara mig varenda gång från att att spy tills vi har landat, så jag har inte behövt använda påsen som jag alltid har med i fickan, det brukar bli gräsmmattan eller diket utanför hangaren istället...:p:

Hursomhelst, så är det intressant att lära sig använda filmkameran i olika actionsituationer, man blir bättre och bättre på att kunna hantera funktionerna snabbt, och utnyttja kamerans så mycket som möjligt av kamerans kapacitiet!

/Ludde
 
F

F.d. 50250

Guest
Sv: Flygtur över kungsbacka

hej Ludde

Japp det var oss som du pratade med.

Det var lite läskigt att sitta där i bilen så nära. Jag trodde nästan att tjuren skulle komma igenom stängslet ett tag.

Men det gick bra. :)

Fina kort du tog på när de samlade in djuren.

Vi såg er hålla på och backa den där stora släpet i skogen vid rastplatsen nästa dag. Jag förstår inte hur de klarar av att backa ett så stort släp i skogen. De är duktiga på att köra. Och tråkigt att de smet iväg. :(

Jag tog ett kort med min mobil.:)

Vi hörs...
 

Bilagor

  • 20110801269.jpg
    20110801269.jpg
    363,2 KB · Visningar: 7

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygtur över kungsbacka

Ja, det var ett väldigt trix med trailern! Det tog nog närmare trekvart att backa den biten. Sen gick det en dryg timma att sätta upp fållorna.

Det är inte många som förstår vilket jobb som ligger bakom...

Jag stod ju och filmade inne på området vid Sandsjöbacka, när den store tjuren rusade rakt emot mig, jag hade honom i sökaren, men telet förstorar ju mycket, så det såg värre ut i kameran än vad det var i vekligheten! Dom springer i normala fall inte på någon människa!

/Liudde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygtur över kungsbacka

Är det någon förresten som vet vart man kan få tag på en overall, som inte är vinterfodrad. Behöver en lite tunnare, som ändå är vindtät och helst i klara färger, gärna varsel.

/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Flygtur över kungsbacka

Se i afærer som selger arbeidstøy, der finnes det for eksempel orange eller limegrønne med refreks. Mener å ha sett et lite utvalg av slike dresser på Jula (fabrikat Blåkläder) - har litt oversikt i det norske markedet, men ikke i Sverige ennå.

To produkter i Blåkläder sit sortiment: Overall varsel - BlÃ¥kläder Overall varsel - BlÃ¥kläder

De to butikkene nærmest til deg skulle være:
LT Yrkeskläder ABVerkstadsgatan 7, S-434 42 KUNGSBACKATel: 00 46 300 16109Fax: 00 46 300543145E-post: info@ltklader.seOnsalaVillan Byggvaror ABMagasinsgatan 19, S-434 37 KUNGSBACKATel: 00 46 300 566540


Regner med at andre produsenter har uten den blå mellomdelen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flygtur över kungsbacka

Aha, tack Knut, jag har ju just den vinteroverallen till vänster, men jag har inte sett att den fanns i en tunnare variant!

Ska åka ner i morgon och se om dom har den inne, jag köpte vinteroverallen i Yrkesbutiken på Verkstadsgatan!

Det första man blir blin på är ögonen sägs det....

/Ludde
 
Toppen