• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flexible solpanel montering

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu har vi skaffat en extra solpanel. Den är Allpower 100W monocrystalline flexible solar panel. När jag sökte på internet har jag hittat några monteringsförslag. Jag skulle helst vilja fästa den med någon sorts tape som 3M VHB eller Eternalbond i andra hand limma den.

Så frågan är; vilket är det bästa sättet? Jag är övertygad om att flera medlemmar i detta eminenta forum har information och egna observationer som skulle underlätta mig att fatta beslut.
 

Aprikosen

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
Limmade fast 2 stycken i förrgår på min, alltså förespråkar jag lim. Tape har en benägenhet att tappa "fästet" om du har den ute i ur & skur. Sol & kyla kan göra att tapen blir lite uppluckrad men det finns säkert fördelar med bägge delarna.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Limmade fast 2 stycken i förrgår på min, alltså förespråkar jag lim. Tape har en benägenhet att tappa "fästet" om du har den ute i ur & skur. Sol & kyla kan göra att tapen blir lite uppluckrad men det finns säkert fördelar med bägge delarna.
Tack för snabba svaret. Var det flexibla paneler som Du limmade? Vilket lim har Du använt?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Använder TEC7, finns tex på Byggmax. Glöm inte göra rent med tex T-Röd. Brukar lägga en sträng i ytterkant och lite kompletterande duttar som ett kryss. Kompletterar med snygg kant utvändigt och limmar kabeln, typ dag 2.

/G
 

Aprikosen

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
Limmade 2 flexibla 120W paneler, använde PL200 konstruktionslim. Har använ det till detaljer på förstuga till husvagn som står ute året om och det håller. Rengöring är alltid viktigt (avfettning/T-Röd) Viktigt att sätta press på det du limmar och torktiden tror jag ligger på 1,6mm/dygn (står på förpackningen)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har flera paneler som sitter med dubbelhäftande tejp (den tjocka typen) de har suttit flera år utan problem.... Vill man sen ha både "hängslen och livremm" så lägger man en fog längs panelens kant... Se bara till att du inte "stänger" helt runt panelen... Då luften under rör sig efter temperaturen
Än så länge sitter de fast som berget :spinny:
Jag fogar med Bison poly max express.... Kan vara svår att hitta i Sverige
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har flera paneler som sitter med dubbelhäftande tejp (den tjocka typen) de har suttit flera år utan problem.... Vill man sen ha både "hängslen och livremm" så lägger man en fog längs panelens kant... Se bara till att du inte "stänger" helt runt panelen... Då luften under rör sig efter temperaturen
Än så länge sitter de fast som berget :spinny:
Jag fogar med Bison poly max express.... Kan vara svår att hitta i Sverige
Du tog upp en annan viktig aspekt. Stigande temperatur, risk för överhettning ... under den fästa solpanelen som jag redan har så finns det fritt utrymme (cirka 5 cm högt mätt från taket) så att luften kan cirkulera. Flexibel panel kommer ligga fastklistrat mot taket så ingen luftcirkulation, då stiger temperaturen. Hur blir det då med avledning av extravärme? Skapar detta inte någon fara för brand?
 
F

Fd.16159

Guest
Du tog upp en annan viktig aspekt. Stigande temperatur, risk för överhettning ... under den fästa solpanelen som jag redan har så finns det fritt utrymme (cirka 5 cm högt mätt från taket) så att luften kan cirkulera. Flexibel panel kommer ligga fastklistrat mot taket så ingen luftcirkulation, då stiger temperaturen. Hur blir det då med avledning av extravärme? Skapar detta inte någon fara för brand?
Har haft två flexibla solceller monterade direkt på taket och vid lufttempertur på 20 grader i direkt sol så var yttemperaturen 60 grader på solcellerna.
Risk för att det ska brinna är minimal, däremot påverkas solcellens verkningsgrad negativt av högre temperatur men upplevde inte det som ett problem. Stora problemet var att mina inte höll mer än två år. Om det var på grund av tempen eller något annat vet jag inte men båda två la av ungefär samtidigt
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Minns Du vilket märke? Vilken tillverkare? Hoppas att min håller längre. Allpowers flexibla hade bra recensioner jämförbart med Renogys, men det som skiljde bägge var att Allpowers hade högre verkningsgrad. Vi valda flexibel solpanel istället for den klassiska för viktens skull, 9kg mot 2,2kg. I vårat fall är detta ytterligare steg att jaga kg så att vi klarar lastbilen etc. Tiden få visa hur Allpowers fungerar:cool:
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Vill bara nämna att jag fick en solpanel monterad av en stor firma/verkstad, för några år sedan.
Den satt kvar i ca två år sedan försvann den under en resa på motorväg. Bara att hoppas ingen annan trafikant fick den på sig.
Firman, som monterat tog inget ansvar och TH ansåg att detta var ett ytterst ovanligt tillbehör på en husbil = ingen ersättning.
Så var noga med limning/montering.
 
F

F.d. 22252

Guest
Gjorde rent innan la på sikaflex på undersidan av solpanlen en helt tub av de där mindre flexibla gick åt.
Lade den på plats med hjälp av en stege, senare klättrade jag upp på taket och gick runt på den för att pressa ner den mot taket var 2016 på hösten och sitter kvar än. Satt dit en till på samma sätt senare fungerar bra. Förordar sikaflex även om de andra fungerar så i min värld är den bäst.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Limmade 2st 100wattare på vårt plåtistak med Tec7 ifjol verkar sitta bra. Lite pyssligt med den "korrugerade plåten". La extrasträngar på åsarna vid panelkanten mot farvinden. Men samtidigt blåser det ju under... men men verkar som sagt funka änså länge efter ca 700 mil.
2020-07-10_135319.jpg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Härmed skulle jag vilja tacka alla för Era inlägg och råd. Jag meddelar att jag har valt att limma med Tec7. Så i början av veckan har jag limmat fast solpanelen. Jag har limmat längs alla kanter och dessutom adderade jag 5 stycken X (varje X arm på cirka 4 cm lång limremsa) i mitten av rektangulära ytan mellan kanterna. Sedan åkte vi till en av våra söner, den som bor i närheten av Jönköping, och solpanelen sitter kvar ... fortfarande :cool: .
Nu kommer nästa utmaning med att koppla den nya solpanelen till den andra dvs den gamla, men den ska bli ett nytt ämne.

Tack alla ännu en gång för alla råd och hjälp.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om jag bara får inflika en liten glimt om förträffliga lim så kan jag verkligen rekommendera Tec7.
Det har vi använt i installationsbranchen under flera år.
Limmar man en skiva på väggen kan man belasta den med flera kilo efter endast 30min.
Att ta bort något som är limmat och härdat är nästan omöjligt utan att underlaget följer med :cool:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Att ta bort något som är limmat och härdat är nästan omöjligt utan att underlaget följer med :cool:
Jag hoppas att du inte beskyller Tec7 för detta ;). Har tagit loss limmade saker, det krävs bara en tunn o flexibel kniv så går det att skära loss. Är det stora saker blir det ju lite knepigare, förstås :)

/Ingvar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nja. Vi limmar oftast större saker. Typ plåtar och byggskivor från 500x500 och uppåt. Har provat allt från wiresåg till fogsvans och det hänger med bitar av underlaget. Man får vara noggrann så man monterar rätt från början :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan kuttes med stålstreng om flatene tåler det. har fjernet parabol som var limt med et PU lim (Tec7, Sikaflex eller lignende) Stålsteng og tynne trekiler, noen timer med mye tungt arbeid og det var limrester igjen på begge sider.
 
F

F.d. 22252

Guest
En tunn tråd med värme kan säkert skära av limmet det räknar jag i alla fall med om jag skulle behöva byta en solpanel.
Min äldsta monterades 2016.
Man tänker på alla solpaneler som monteras på hustak verkar som folk tror att de varar för evigt, man räknar ju med att få tillbaka investeringen på ett antal år är det trasig långt innan så kan det ju aldrig gå ihop. En sak jag funderat på är ju att solpanelerna behöver ju tvättas och jobbigt tillräckligt på en husbil på ett tak man inte kan gå på blir det ju väldigt jobbigt flera gånger per år.
 
Toppen