• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flexibelt "bus"

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Tänk om alla husbilar hade varit utrustade ned bra, väl fungerande larm! Då hade buset tvingats välja andra mål för sin verksamhet och det hade blivit mycket lugnare och trivsammare på rastplatser, ställplatser och även campingplatser!

Provokativ mening: Solidariteten kräver att alla husbilister utrustar sina husbilar med rejäla larm!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flexibelt "bus"

Tänk om alla husbilar hade varit utrustade ned bra, väl fungerande larm! Jappe

Kan du förklara hur ett sådant larm skall vara utformat?

Ett larm som väcker de sovande är en sak men jag har en känsla av att tjuven inte bryr sig under dagtid när ingen är "hemma". Att utrusta bilen med kraftiga lås gör bara saken dyrare, både före och efter inbrottet.

Och saringas är ju förbjudet i vissa delar av världen!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Flexibelt "bus"

Hur länge skall det dröja innan vi får Pansarhusbilar? Husbilarna nu verkar vara konstruerade enl. principen Ge kriminella en chans. Bofors nya helintegrerade husbil vore kanske något för ängsliga.
//Åke:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Flexibelt "bus"

I min bil har jag flera sirener med så hiskligt ljud att det gör ont att bli utsatt för det. Dessutom finns en "saftblandare" som kan göra den mest förhärdade brottsling nervös. Elektronisk hund + irstyrd ytterbelysning varnar om någon kommer nära dörrarna. "Hunden" kan komma igång om jag går på toiletten på natten men den har separat avstängning.

Är larmet aktiverat så utlöses det omedelbart när någon dörr öppnas. Att jag vågar ha ett sådant larm aktiverat även när jag sover i bilen beror på att de värsta sirenerna sitter i förardelen och garagedelen akterut. Bägge dessa utrymmen är avskärmade från boutrymmet med väl isolerade väggar + en liten dörr.

Problemet i den vanliga sortens husbil är ju avsaknaden av väggar mellan förar- och bodel. Då krävs ju andra doningar men jag tror inte att problemet är olösligt. Det finns ju många sätt att skydda sig från inbrott och här i HBK finns ju experter på sådant. Det finns ju mängder med fiffiga anordningar beskrivna här i de trådar som handlar om det här problemet.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Flexibelt "bus"

När man som vi har katter som sover i husbilen medan man gör stan kan man ju inte ha öronbedövande larm. Hur har ni andra gjort som har husdjur med i bilen? Man kan ju inte ta med dem precis överallt!
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Flexibelt "bus"

Har följt trådar om säkerhet, larm, inbrott och rånförsök ett tag nu. Blir mer och mer avskräckt från att köpa husbil och ge mig iväg neråt kontinenten... Jag ska ju åka själv, med enbart min hund... :swoon:
 
G

Granducan

Guest
Sv: Flexibelt "bus"

Klart du ska skaffa husbil och med ett normalt larm, du kommer inte att ångra dig. Inte på grund av "buset" i alla fall. Vi har varit runt i Tyskland, Nederländerna, Belgien, Österrike, Italien och aldrig varit med om minsta incident. Vi har för det mesta använt oss av ställplatser men även nyttjat p.platser. Inbrott sker dagligen i villor och lägenheter och bilar så självklart kan det även ske i husbilar men risken är nog inte större för oss husbilsåkare än andra. Men att använda sunt förnuft och inte stanna på "skumma" eller ensliga platser kan kanske vara klokt.
Njut av husbilslivet istället och om nu något skulle hända får man oroa sig då. :yes:
Det mesta i livet som är roligt kan vara farligt på ett eller annat sätt.:twitcy:
 
Toppen