• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera frågor om köp samt import av husbil

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa en mindre husbil i Bulgarien och köra den till Sverige och registrera den i Sverige.

Det är denna Кемпер Burow Pegeout, 140000 км употребявана гр. Хасково, ID:60813802 обяви Каравани | Auto.bg

Jag har ett par frågor då varken jag eller min sambo har erfarenhet av liknande.

1. Husbilen är 5.5m lång. Jag har läst att standardstorlek för parkeringsrutor är 5m lång. Hur fungerar det att parkera en sån här vid butiker osv? (Vi kommer använda den som vanlig bil också (handla, till jobbet osv) är tanken och inte bara som semesterbil.

2. Jag har ingen aning vad den årliga fordonskatten kan vara på detta typ av fordon. Är det någon som har en någorlunda rimlig gissning?

3. Hur ser det ut med reservdelar för sådana här bilar. Kostar det väldigt mycket eller är det enkelt att få tag på?

4. Gällande vägtull när man kör igenom Stockholm t.ex. Blir det mycket dyrare när fordonet är registrerat som husbil än vanlig personbil?

5. Jag har läst att det är krångligare att importera husbilar än vanliga bilar p.g.a svenska regler gällande hur gas är installerat och så vidare. Förutsatt att husbilen ej har ändrats i design sedan den tillverkades i Tyskland år 2000, bör den gå igenom en svensk registrering & besiktning eller har svenska regler uppdaterats så pass att risken finns att man måste göra om mycket?

Annan eventuell välbehövlig information samt länkar uppskattas också.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.700
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa en mindre husbil i Bulgarien och köra den till Sverige och registrera den i Sverige.

Det är denna Кемпер Burow Pegeout, 140000 км употребявана гр. Хасково, ID:60813802 обяви Каравани | Auto.bg

Jag har ett par frågor då varken jag eller min sambo har erfarenhet av liknande.

1. Husbilen är 5.5m lång. Jag har läst att standardstorlek för parkeringsrutor är 5m lång. Hur fungerar det att parkera en sån här vid butiker osv? (Vi kommer använda den som vanlig bil också (handla, till jobbet osv) är tanken och inte bara som semesterbil.

2. Jag har ingen aning vad den årliga fordonskatten kan vara på detta typ av fordon. Är det någon som har en någorlunda rimlig gissning?

3. Hur ser det ut med reservdelar för sådana här bilar. Kostar det väldigt mycket eller är det enkelt att få tag på?

4. Gällande vägtull när man kör igenom Stockholm t.ex. Blir det mycket dyrare när fordonet är registrerat som husbil än vanlig personbil?

5. Jag har läst att det är krångligare att importera husbilar än vanliga bilar p.g.a svenska regler gällande hur gas är installerat och så vidare. Förutsatt att husbilen ej har ändrats i design sedan den tillverkades i Tyskland år 2000, bör den gå igenom en svensk registrering & besiktning eller har svenska regler uppdaterats så pass att risken finns att man måste göra om mycket?

Annan eventuell välbehövlig information samt länkar uppskattas också.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Det är inga problem att importera och parkera på ruta du får överhäng utanför bara hjul är inne i rutan reservdelar är heller inte något problem vägtullar är samma som person bil då den väger under 3,5 ton tycker att den är väl gammal du hittar nog bättre i Tyskland finns fler att välja på
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag förutsätter att du har kontrollerat allt som som går om denna bil,att det är värt att åka till Bulgarien,peronligen skulle jag aldrig göra en sådan affär risken att bli besviken är för stor,men jag antar att du har kontroll på detta.
Marknaden för begagnat är stor på närmare håll tex Tyskland.

Fordonskatt under 6000kr/år? sök på liknande bil i Sverige
Reservdelar,leta på nätet tex. bildelsbasen
Vägtull i Sverige samma som personbil
När det gäller gasinstallation vet jag inte om bilprovningen tittar på detta,finns nog forummedlemmar som kan svara.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om jag vore som du så skulle jag börja med att kontrollera om bilen verkligen kommer från Bulgarien. Det är ju allmänt känt (enl. polis, kustbevakning, tull & försäkringsbolag) att många fordon & båtmotorer tillgrips i västeuropa & avyttras till östeuropa. Att köpa från forna öststater är inget som jag skulle rekommendera. Olof G 's förslag att köpa från Tyskland är nog bättre & säkrare. Även Holland ligger bra till prismässigt, där köpte jag min.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Det är inga problem att importera och parkera på ruta du får överhäng utanför bara hjul är inne i rutan reservdelar är heller inte något problem vägtullar är samma som person bil då den väger under 3,5 ton tycker att den är väl gammal du hittar nog bättre i Tyskland finns fler att välja på
Tack för svar.
Jag förutsätter att du har kontrollerat allt som som går om denna bil,att det är värt att åka till Bulgarien,peronligen skulle jag aldrig göra en sådan affär risken att bli besviken är för stor,men jag antar att du har kontroll på detta.
Marknaden för begagnat är stor på närmare håll tex Tyskland.

Fordonskatt under 6000kr/år? sök på liknande bil i Sverige
Reservdelar,leta på nätet tex. bildelsbasen
Vägtull i Sverige samma som personbil
När det gäller gasinstallation vet jag inte om bilprovningen tittar på detta,finns nog forummedlemmar som kan svara.
Tack för svar.
Om jag vore som du så skulle jag börja med att kontrollera om bilen verkligen kommer från Bulgarien. Det är ju allmänt känt (enl. polis, kustbevakning, tull & försäkringsbolag) att många fordon & båtmotorer tillgrips i västeuropa & avyttras till östeuropa. Att köpa från forna öststater är inget som jag skulle rekommendera. Olof G 's förslag att köpa från Tyskland är nog bättre & säkrare. Även Holland ligger bra till prismässigt, där köpte jag min.
Tack för svar.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Efter att ha gjort lite research på just denna husbilen så har jag funnit att det ursprungligen måste vara en Peugeot Boxer från år 2000 som gjorts om av en husbil av ett tyskt företag vid namn ''Burow Reisemobile GmbH''. Reagerade på att det inte fanns så många Peugeot Boxer som original verkade vara en husbil.

Undrar om det inte kan bli strul då med ursprungskontroll & besiktning i Sverige sedan vid import, om de spårar chassinumret tillbaka då fordonet var byggt, och som ett transportfordon (Peugeot Boxer). Att man då i Sverige skulle vilja återigen kontrollera ifall fordonet uppfyller kraven för att vara registrerad som husbil i Sverige.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Viktigt när jag skulle importerande husbil var att den skulle vara typgodkända för svenskt bruk Bälten Gas mm.
Ett par årsedan men kolla om krav på typgodkännande finns fortfarande .
 
Toppen