• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler som behövt byta fläktmotor i Truma Combi 6E?

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

motor.png
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag bytte fläktmotor på vår Truma Combi 6E från 2008 för ett par år sedan. Då hade den gått klanderfritt i åtta år varav en vinter när jag körde elvärmen i stället för en lös värmefläkt under vinterförvaringen. Slutsatsen var att det är billigare att ha en lös fläkt gåendes än att byta fläktmotor under vinterförvaring med värme.

//Michael, medlem
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja billiga likströmsmotorer har kort livslängd.
De är bara till för kort körningar som ibland sommarnätter då värme behövs.
Induktionsmotor, kallas nog kollektorfri motor, som finn si bla datorfläktar. De är dyrare och ett skäl att det inte är en sådan i värmaren.

Att kollektorn är så nedsliten är ovanligt, vanligen är det glidlagren som blir tröga.
Då drar motorn mer ström och det kan i och för sig vara ett skäl till att mer ström går genom kolen och de sliter mer på kollektorn.

I andra trådar har jag föreslagtit underhåll på fläktmotorn, ja även kupefläkten i bildelen.
En liten oljedroppe på axeln så olja tränger in i glidlagret, förlänger linslängden åtskilliga år.
Dessutom minskas strömförbrukningen.

I andra trådar har jag menat att gaspannan med likströmsmotorer inte är avsedda att gå kontinuerligt.
Men många ger sig katten på att de är dimensionerade för detta.

Ju nyare ju sämre livslängd.....
Man finner hela tiden på konstruktionsmetoder för att förbilliga och därmed förkorta livslängden.

fel kolkvalitet dvs för hårt kol, ja kanske det var slut på rätt kol och man tog andra för att få igång tillverkningen.
Så en serie motorer som kanske täcker ett eller flera år av sådana motorer är behäftade med kort livslängd.

Generellt, var rädd om era likströmsmotorer.
Kupefläkt såväl som fläktar i övriga system.
Kommer man åt att ge dem en oljedroppe så är det guld värt.
Stäng alltid av kupefläkten när den inte behövs, även på första farten, många låtr , eller glömmer fläkten på vid körning.

glidlager kallas för evighetsmorda.
Hur lång denna evighet är, tyx vara en bra fråga.
Det hänger på oljekvalitet från glidlagrens inoljning.
det finns dåliga oljor som torkr efter en kort tid fläkten gnisslar och blir snart förstörd.
Andra går i 20 år.
I min VOLVO S70 går kupefläkten tyst om fint efter 24 år och 510 000 km.
Andra personbilar får byta efter ett par år.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det man kommer på när man börjar leta efter ersättningsmotorer är ju att en liknande ersättning eller kanske även något bättre motor ligger väl inte på 25:- men kanske 225:- vilket ju även det är en milsvidd skillnad mot reservdelspriset på kanske 1.700:- för en j.... plåtmotor som inte är gjord för att hålla länge, och vara inbyggd i någon så dyr grej som ex. en värmepanna.
Problemet med specs är ju inte motorn man skall köpa utan avsaknad av specs och helt omärkt motor på den som sitter i pannan (montro varför :msn_dontknow:) antingen man vill ha en ny liknande eller uppgradering.
Man måste ju träffa väldigt nära originalet för att allt skall funka bra, eller helt enkelt funka alls.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, så originalmotorn saknar alltså all märkning, eller?

Bortsett från de fysiska måtten på motor, axel, så borde det enkelt gå att mäta varvtalet samt strömförbrukningen med originalfläkthjulet och med dessa söka efter en ersättningsmotor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok, så originalmotorn saknar alltså all märkning, eller?

Bortsett från de fysiska måtten på motor, axel, så borde det enkelt gå att mäta varvtalet samt strömförbrukningen med originalfläkthjulet och med dessa söka efter en ersättningsmotor.
Nja, det kan finnas märkning på den men inte specs, så söker man på ev. nummer man hittar så dyker det bara upp en originalmotor med det numret och priset.
Fast jag har nog bara testat ca. tio gånger.

Om man fick änd.. ur vagnen och kollar varvtal och strömförbrukning innan motorn är halv eller heltrasig så är det en utmärkt idé :applaus:.

M. mycket v. h. JANKRO.

Tillägg.
Ps. På eBay och liknande så kan man ibland hitta ersättningsmotorer för rätta priset några hundralappar om man har tur har jag sett, men det har inte hänt med de få behov som jag har letat efter.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, det kan finnas märkning på den men inte specs, så söker man på ev. nummer man hittar så dyker det bara upp en originalmotor med det numret och priset.
Fast jag har nog bara testat ca. tio gånger.

Om man fick änd.. ur vagnen och kollar varvtal och strömförbrukning innan motorn är halv eller heltrasig så är det en utmärkt idé :applaus:.

M. mycket v. h. JANKRO.

För att ge ett annat perspektiv på det här med livslängden på motorer med kolborstar på olika ställen i husbilen. Fläktmotorn i bilens fläktpaket
bytte jag efter 22 år och över 20.000 mil, kostnad runt en tusenlapp om jag minns rätt, arbetstid ca 1 timma. Fläkten i pannan går fortfarande,
och pannan köpte jag begagnad 2007 ur en husvagn från 2003, fläkten går fortfarande med originalmotorn trots att vi kör mycket under de kalla årstiderna. Jag köpte t.om. en reservmotor för några år sedan men har hittills inte behövt använda den utan den ligger originalförpackad i husbilen. Kostnad då 1100-1200kr. Så riktigt så dåliga är nog normalt inte motorerna att man måste börja söka avancerade alternativ även om det kan vara kul att leta om man har gott om tid. :)
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En ersättnigsmotor som är kollektorfri.
Ja det vore väl drömmen. Om den gamla är sönder.
att mäta varv och strömförbrukning, ja, men olika motorer är byggda med olika typ av magneter, och olika noggrannhet vad gäller avstånden mellan rotor och fält magneter. det innebär att motorn kan ha väldigt olika verkningsgrad.
den skall sen tåla en viss axiell last, liksom radiell last.

Men svårast blir då motorn i värmaren skall kunna gå med olika fart.
Är det kallt i bobilen skall ju värmen gå för fullt med max varvtal på fläkten.
När vi fått upp tempen skall den gå ner i rv, i några steg.
För att på natten gå jättesakta och ibland till och med stanna.
Kanske skall den motor vi ser i tråden kunna köras på 3 till 13,8 Volt, för att få önskad luftflöde.
Dvs den spänning elektroniken i TRUMAN lägger ut för att få önskat luftflöde.
En kollektorfri motor kanske inte alls beter sig så med olika spänning. I värsta fall stannar den vid exvis 4,7 V.

Så det är svårt att ersätta motorn.

Underhåll är en bra metod att förlänga livet, dvs smörja.....

Har lagren blivit väldigt torra och motorn går tungt, kan det bli aktuellt att poler axeltapparna.
En del motorer går inte ens att ta isär.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag köpte t.om. en reservmotor för några år sedan men har hittills inte behövt använda den utan den ligger originalförpackad i husbilen. Kostnad då 1100-1200kr. Så riktigt så dåliga är nog normalt inte motorerna att man måste börja söka avancerade alternativ även om det kan vara kul att leta om man har gott om tid. :)
Hejsan, ja men Montreal säkraste sättet för att något inte skall gå sönder är ju att köra omkring med reservdel, ex. en fläktmotor.
Om man vill avancera till det, så ex. en dieselpump, en startmotor, m.m. i semesterpackningen kan göra att man undviker många problem utmed vägen ;).

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, ja men Montreal säkraste sättet för att något inte skall gå sönder är ju att köra omkring med reservdel, ex. en fläktmotor.
Om man vill avancera till det, så ex. en dieselpump, en startmotor, m.m. i semesterpackningen kan göra att man undviker många problem utmed vägen ;).

M.v.h. JANKRO.

Det stämmer, det är därför jag har fläktmotorn, reservhjul, reservdunk, lite verktyg, säkringar m.m. i bilen, i den fromma förhoppningen
att det skall skrämma bort feldjävulen som alltid slår till när det är dåligt väder, sent på kvällen, helg eller minus 20grader. Och hittills har det faktiskt, kombinerat med lite löpande underhåll, fungerat?! ;)
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Motorn verkar hålla låg kvalitet. Min fick bytas i våras, fyra år gammal. Kostnad 5500SEK inkl arbete.. Truma stod för fläktkostnaden (good will) men inte arbetet.
 
Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hejsan, ja men Montreal säkraste sättet för att något inte skall gå sönder är ju att köra omkring med reservdel, ex. en fläktmotor.
Om man vill avancera till det, så ex. en dieselpump, en startmotor, m.m. i semesterpackningen kan göra att man undviker många problem utmed vägen ;).

M.v.h. JANKRO.
Ja, att köra runt med reservdelar för att vara säker på att inget ska gå sönder är ju en beprövad metod... :p

Men hur är det OM man mot förmodan skulle behöva byta den? Verkstaden sade sig ju behöva 5 tim arbete med att koppla bort gasol och el, lyfta ut hela pannan för att sedan byta fläktmotorn trots att pannan går att komma åt uppifrån under sitsen i soffan i vår bil? Är det ens rimligt att kunna göra detta på resa utan att åka till verkstad?
Att smörja den som några förordar, hur mycket jobb behövs för att komma in till fläktmotorn för att kunna smörja och var smörjer man?

Vårt montage:
Truma.JPG
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, att köra runt med reservdelar för att vara säker på att inget ska gå sönder är ju en beprövad metod... :p

Att smörja den som några förordar, hur mycket jobb behövs för att komma in till fläktmotorn för att kunna smörja och var smörjer man?

Vårt montage:
Att besöka verkstad kan jag inte uttala mig om för jag låter i princip aldrig någon annan pilla med med mina bilar och leksaker, men verktygsväskan är tung att köra omkring med. Snål, dum eller envis..... :p vet ej.

Men med liiite allvar i tanken.... Att när allt funkar följa PeterK's förslag att plocka sönder, mäta varvtal och strömförbrukning, eller ev. ge sig in för att smörja motorn borde ge bra träning för att senare kunna byta fläktmotor i skarp läge på en vinterparkering......... Eller ???? Njae!!

M.v.h. :msn_tongue: JANKRO.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

Visa bilaga 221338
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
Är det lätt att byta fläktmotorn?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, att köra runt med reservdelar för att vara säker på att inget ska gå sönder är ju en beprövad metod... :p

Men hur är det OM man mot förmodan skulle behöva byta den? Verkstaden sade sig ju behöva 5 tim arbete med att koppla bort gasol och el, lyfta ut hela pannan för att sedan byta fläktmotorn trots att pannan går att komma åt uppifrån under sitsen i soffan i vår bil? Är det ens rimligt att kunna göra detta på resa utan att åka till verkstad?
Att smörja den som några förordar, hur mycket jobb behövs för att komma in till fläktmotorn för att kunna smörja och var smörjer man?

Vårt montage:
Visa bilaga 221358

Det ser ut att vara helt onödigt att ta ut värmaren så som den ser ut att vara monterad på din bild. Jag skulle demontera mellanväggen och sedan avgasslangen och värmeslangen varefter du säkert kommer åt att plocka ut fläkten och motorn. Min värmare sitter tyvärr betydligt trängre till så jag var tvungen att ta ut den för att komma åt.

Lycka till!
//Michael, medlem
 
Toppen