• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler solpaneler

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Hej!

Har idag 2x95 amper i bodelsbanken, och en 100 watt's panel på taket.
Funderar på om jag ska komplettera med ytterliggare en panel på taket.
Tror att det ger en hel del under höst-vinter-vår vid fricamping.
Vilken storlek bör jag då välja?
Tacksam för synpunkter.
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Vad gör ni som behöver så mycket ström?!? Vi har 2 st 100 Ah bodelsbatterier och en gammal solcell från 2013 originalmonterad på vår husbil och är ute året runt och har aldrig varit ner i under 70% av batterikapaciteten. På sommaren är batterierna fyllda igen redan vid 10-tiden, på vintern står vi inte längre än 2 dygn innan vi startar motorn och får laddning så. Under de dryga 7000 mil vi kört har vi aldrig som sagt varit under 70%. Vi ser på tv oftast varje kväll och laddar telefoner, paddor, powerbank, datorer och kamerabatterier hela tiden.
Jag är osäker på om vi behöver mer ström men jag tycker att de minskar så fort från 13 volt till 12,4-12,5 volt. Det är framförallt när vi kör lite värme.
Batterierna är installerade i våras.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bytte min Victron regulator, som startar laddning först när solpanelen ger mer än 5V över batterispänningen.
Satte in en Sunbeam regulator som laddar redan när spänningen skiljer ca 1V, räknar med att det blir effektivare nu i höst.
Hittills nöjd med bytet, dock är appen mer enkel jmf med Victron och saknar därför en del statistik.

Intressant att man kan koppla in flera regulatorer som då komminicerar med varann, om man har helt olika paneler.

Jag kör Victron,hade också funderingar över startspänningen +5V ,men kan inte se att detta är ett problem,idag startade laddningen 0620 trots att det är mulet.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag kör Victron,hade också funderingar över startspänningen +5V ,men kan inte se att detta är ett problem,idag startade laddningen 0620 trots att det är mulet.

Idag har jag bara 15,1V från solcellerna pga regn. Med Victron hade jag inte fått laddning alls, men nu laddar min Sunbeam 0,6A.
Ansluten till 240V så laddningen är inte relevant, och har bara 105W solcell kopplad just nu, ska dubblas snart.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är en annan sak ,nu var frågan olika spänning på cellerna,kan resultatet bli att endast en laddar?
Jag ville bara påpeka att vid parallellkoppling får man alltid lägen där panelerna kan leverera olika effekt, även när de är tvillingar. Resultatet blir inte att en försvinner helt, det sker gradvis. Men visst, är det stor skillnad är det nog läge för varsin regulator.
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir ju en hel del förluster om man ska ladda först med en inverter och sen med en laddare ner till 36v.
Finns laddare som laddar direkt från 12v men de kostar.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vad gör ni som behöver så mycket ström?!? Vi har 2 st 100 Ah bodelsbatterier och en gammal solcell från 2013 originalmonterad på vår husbil och är ute året runt och har aldrig varit ner i under 70% av batterikapaciteten. På sommaren är batterierna fyllda igen redan vid 10-tiden, på vintern står vi inte längre än 2 dygn innan vi startar motorn och får laddning så. Under de dryga 7000 mil vi kört har vi aldrig som sagt varit under 70%. Vi ser på tv oftast varje kväll och laddar telefoner, paddor, powerbank, datorer och kamerabatterier hela tiden.
Jag tror att detta fenomenet har flera aspekter;

1. En del behöver helt enkelt mycket ström till diverse utrustning, cyklar etc
2. Husbilsvärlden är en mansdominerat värld och vi älskar prylar, oavsett de behövs eller ej. Ju mer blinkade dioder och siffror med mååånga decimaler desto bättre är det
3. De flesta har helt enkelt inte en susning om hur mycket ström de behöver eller om det de har är tillräckligt så därför krämar man på en massa mer. (Dock blir det för mig lite förvånande när samma människor som krämat på för att klara sig i evigheter med solceller och batterier vänder sig till snuttefilten när de parkerar)

Nåväl, det var min 2 (3) cent
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
@ Olof G
Betydelsen blir att den med lägst spänning styr, och är det bara tiondelar av en volt kan man säkert leva med det.
Då tror jag det är viktigare att satsa på A-klassade paneler av god kvalitet.
Många vill säkert att panelerna ska leverera bra utifrån förutsättningarna för en lång framtid.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att detta fenomenet har flera aspekter;

1. En del behöver helt enkelt mycket ström till diverse utrustning, cyklar etc
2. Husbilsvärlden är en mansdominerat värld och vi älskar prylar, oavsett de behövs eller ej. Ju mer blinkade dioder och siffror med mååånga decimaler desto bättre är det
3. De flesta har helt enkelt inte en susning om hur mycket ström de behöver eller om det de har är tillräckligt så därför krämar man på en massa mer. (Dock blir det för mig lite förvånande när samma människor som krämat på för att klara sig i evigheter med solceller och batterier vänder sig till snuttefilten när de parkerar)

Nåväl, det var min 2 (3) cent

Det som förvånar mej mest är att det ju finns ett bra energisystem med utmärkt energitäthet för värmning, varmvatten, kokning m.m. original i bilarna ,d.v.s. gas. Sedan görs väldigt stora investeringar i batterisystem för att göra dessa saker med el, som normalt är klart svårare att ersätta när det börjar tryta?
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vad gör ni som behöver så mycket ström?!? Vi har 2 st 100 Ah bodelsbatterier och en gammal solcell från 2013 originalmonterad på vår husbil och är ute året runt och har aldrig varit ner i under 70% av batterikapaciteten. På sommaren är batterierna fyllda igen redan vid 10-tiden, på vintern står vi inte längre än 2 dygn innan vi startar motorn och får laddning så. Under de dryga 7000 mil vi kört har vi aldrig som sagt varit under 70%. Vi ser på tv oftast varje kväll och laddar telefoner, paddor, powerbank, datorer och kamerabatterier hela tiden.
Det är nog lite som Golfbil skriver, det är en mansdominerad värld det här med mannicker av olika slag, mig själv inräknad. Man skall ha en radda med strömbrytare för olika saker, även de man inte behöver. Dioder som onödigt indikerar det mest logiska, extra backup på allt och en backup på det. En fullproppad verktygslåda är alltid bra att ha även om man kört flera tusen mil och det sldrig har hänt något. Skruvdragare, borrmaskin och ett skruvsortiment är självklart. Tänk om man köper en fantastisk pryl någonstans när man är ute och kör som måste monteras omgående, då är maskinerna guld värda. Elverk, reservhjul, väderstation, trådlös termometer så att man från förarsätet kan läsa av hur varmt det är i bilen så att man vet varför man svettas. Multiverktyg, ficknivar, ficklampor, usbminne, prylar är kul. Sen skall belysningen vara tänd, gärna lite utebelysning också. Tack vare att det är led så kan man ju tända fler ”de drar ju så lite”
Nää, så har väl ingen det? Prylmani? nää inte jag. Men vi använder mycket ström, kompressorkylskåp, två tv apparater, kaffebryggare, extra 12V kylbox i garaget, Alden skall ju gå lite på kvällen också.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Dioder som onödigt indikerar det mest logiska

"I forntiden" hade en välkänd jugoslavisk tillverkare av husvagnar och husbilar 2 strömbrytare med tillhörande kontrollampor (strömslukande, detta var före lysdiodtiden) i panelen ovanför köksbänken.

Den ena kontrollampan indikerade att köksfläkten var igång, för den händelse att man var hörselskada och inte hörde oljudet.

Den andra kontrollampan indikerade att den i panelen inbyggda belysningen ovanför köksbänken var tänd.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad gör ni som behöver så mycket ström?!? Vi har 2 st 100 Ah bodelsbatterier och en gammal solcell från 2013 originalmonterad på vår husbil och är ute året runt och har aldrig varit ner i under 70% av batterikapaciteten. På sommaren är batterierna fyllda igen redan vid 10-tiden, på vintern står vi inte längre än 2 dygn innan vi startar motorn och får laddning så. Under de dryga 7000 mil vi kört har vi aldrig som sagt varit under 70%. Vi ser på tv oftast varje kväll och laddar telefoner, paddor, powerbank, datorer och kamerabatterier hela tiden.

Varför släpar DU på 2st stora bobatterier, när du inte gör av med knappt nämnvärd energi?
 
F

Fd.47585

Guest
Varför släpar DU på 2st stora bobatterier, när du inte gör av med knappt nämnvärd energi?
Om vi gjort av med 30% av 200 Amp batteri så skulle det betyda 60% på ett batteri och man skall inte gå under 50% för att batterierna skall må bra. Sen var det 2 batterier redan när vi köpte bilen men du kanske tycker vi skulle tagit bort ett?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om vi gjort av med 30% av 200 Amp batteri så skulle det betyda 60% på ett batteri och man skall inte gå under 50% för att batterierna skall må bra. Sen var det 2 batterier redan när vi köpte bilen men du kanske tycker vi skulle tagit bort ett?

Jag tycker inte du ska göra någonting, som svar på din fråga.
Jag räknade på din förbrukning som du tog upp i denna tråd, du säger att ni på sommaren har fulladdat vid 10-tiden då hade ni troligen förbrukat runt 350Wh sedan föregående laddcykel.
På vintern tolkar jag dina uppgifter som att ni i värsta fall förbrukat 750Wh.
1 av dina batterier innehåller ca. 1250Wh, varav du utan att skada batteriet kan utnyttja 50% av energin.
Så i ditt extremfall kan du bli tvungen att starta bilen varje dag på vintern med 1 batteri.

Som svar på din tidigare fråga "vad vi gör som behöver så mycket ström" så är min största förbrukare min cpap (andningshjälp) som är igång runt 8h var natt. Sen är det nog min kompressorkylbox i garaget som är på 24/7, det övriga är ungefär detsamma som dina förbrukare, min dygnsförbrukning pendlar mellan 1,3-1,7kW.
 
Toppen